Sv: Headshaking syndrome?
Tack för tipset Tott! men jag har provat att ta bort allt socker i foderstaten. Har det bra som har en lättfödd häst så i perioder går han nästan enbart på hö.
Han är ju inte ridbar på sommarhalvåret så han behöver ju inte något kraftfoder att tala om.
Har enbart mineralblandning till honom under denna tiden.
Har gjort allt möjligt
Veterinär = fullständig genomgång från topp till tå, tänder, öron, blodprov, kiropraktik, aukupunktur, stora allergiprover som skickades till tyskland mm..mm.
Som jag skrev innan, nosnät, mörka glasögon ( beställt från usa )
smärtstillande salva att smörja nosen med.
Det som jag ser som det största problemet med min häst är att han är som vilken annan häst som helst under höst-vinter.
Rids som vanligt, inga konstigheter alls. Skakar inte ens på huvudet om han skulle bli lite upprörd eller nervös. Det är inte hans grej.
Glansig i pälsen, full av energi och en allmänt underbar häst att ha att göra med.
Man kan ju därmed utesluta tex sadelproblem, tristess för att stå för mycket i stall, damm osv..
Veterinären har en teori om att det är Trigeminus nerven som ställer till det. Varför den blir "triggad" på sommaren är det ingen som vet. Ännu !!
Det blir nu fjärde sommaren för honom som headshaker, jag har dock fått kontakt med en som hjälper honom genom kinesisk medicin( han skall gå på örter nu ett tag så får vi se om han klarar sig i vår-sommar ) och jag hoppas väldigt på detta..
Detta är värkligen sjukdomen från helvetet, är så frustrerande att inte kunna hjälpa sin häst.
Ingen veterinär i detta landet ( vad jag vet ) har ett svar på denna gåta.