Headshaker (Sammanfogad)

Sv: Headshaking syndrome?

Var hos osteopaten idag, som även behandlar hästen. Han tipsade om magnesium som är muskelavslappnande och att jag skulle "dra" i manen varje dag och massera halsen ett par dagar i veckan. Får se om det hjälper.
Har även tagit bort all betfor och melass för säkerhets skull. Nosnät är oxå beställt, även om jag tvivlar på att fröken kommer gå med på det...

Precis - det där med magnesium blev jag också tipsad om, men det blev ingen förbättring av det.

"Headshakar" din häst nu för tillfället också?

Har ridit en häst som haft headshaking syndrome.
Det var riktigt besvärligt då han hela tiden slängde upp huvudet, ibland så pass mkt att framfötterna lättade från marken.
På vintern märktes ingenting alls, medan det var hemskt på våren, sommaren och hösten då pollenfröna yrde omkring. Det finns nog en del olika teorier om vad det egentligen är, det som stämmer bäst in på denna häst är att när pollen kommer in i näsborrarna så reagerar den här nerven som sitter i huvudet på det, vilket gör ont och resulterar i att hästen försöker "skaka" av sig den obehagliga känslan.

Idag finns inget direkt "botemedel" mot den här sjukdomen, men jag vet att man i framför allt England håller på att forska i det här.
Däremot kan man tysta ner skakningarna genom att sätta ett headshakingnät på mulen. Det ska täcka näsborrarna och skydda mot att det kommer in pollenfrön.

Nu har jag delat med mig lite av mina erfarenheter :)

Lånar knapp.

Har en häst med headshaking och vet inte om jag kan hjälpa dig med en solskenshistoria precis.
Men, men vem vet vi får väl se när solen tittar fram.
Min häst visar bara sympton under sommarhalvåret, detta har nu pågått under ca 3-4 år och det är många tårar genom åren.

Som andra har skrivit så är denna häst kollad från topp till tå och är hur frisk som helst under hela höst/vinter. Helt ridbar utan minsta antydan till Headshaking.
För ca 2 år sedan fick jag tips om en Yahoo grupp som enbart handlar om Headshaking.
Därigenom fick jag kontakt med folk som använt örter ( adaptogener ) till sina HS hästar.
Detta har funkat bra på min häst men det är en lång väg ännu med många återfall.
Enligt min mening finns det inga korta snabba vägar för att hjälpa sin Headshaking häst.

Jag skulle kunna skriva en hel roman eftersom jag levt med detta nu under så många år. Provat det mesta på marknaden, Solglasögon, nosnät, smärtstillande salva, homeopatika mmmm.....

Så alla ni med headshaking hästar ni kan väl privatmaila mig så kan jag ge er Yahoo sidan. Jag ställer gärna upp med tips och råd om vad jag provat osv...
Men tror inte att vi kan fortsätta tråden här eftersom den skulle bli den längsta i Bukes historia tror jag.

Måste ju bara säga att era beskrivningar är bra mycket allvarligare än de fall jag sett med hsätar som ruskar på huvudet under ridning.
Otäckt.

Jag lider med er alla.

SUS

Jo, det är riktigt ruskigt. Min häst var totalt oridbar vissa dagar.
...och så hade jag ordet "pain", som jag läst att hästen känner, i huvudet och då ville jag inte ens försöka. Man märkte att hästen irriterades något fruktansvärt av det.
...många tårar genom åren, som Valkyriaa skrev.

Har du Valkyriaa försökt ta bort allt socker från hästens foderstat?
Är nästan bombsäker på att det var det som gjorde min häst frisk :)

Ser nu att det är du QQQ som har problem - inte Valkyriaa :o . Har du försökt ta bort allt socker från foderstaten?

Har en häst som fick detta för 5 år sedan. Använder rejält med Helosan solskyddsmedel från ögonen och ner över mulen från våren till hösten. Från mitten av juni till mitten av aug är han inne i stall på dagtid och ute i hagen resten av tiden detta pga att han är känslig för insekter (får lätt infektioner av bett och blir stressad av insektsangrepp). Under den tiden rids han inte utomhus på dagtid utan det gör vi kvällstid. Fungerar helt OK på detta. Om han blir speciellt orolig eller stressad kan han, oavsett vilken årstid, rycka till med huvudet och bli lite okontaktbar en kort stund men det går snabbt över.
Har läst inläggen och en del verkar ha problem med magen, det har inte vår häst, han har heller aldrig haft fång.
Håller tummarna för att det skall lösa sig för Er alla, vi provade en hel del olika behandlingar innan vi hittade "vår lösning" och kanske kan den hjälpa någon annan häst också.

/Hälsningar från Carina

Tack för tipset Tott! men jag har provat att ta bort allt socker i foderstaten. Har det bra som har en lättfödd häst så i perioder går han nästan enbart på hö.
Han är ju inte ridbar på sommarhalvåret så han behöver ju inte något kraftfoder att tala om.
Har enbart mineralblandning till honom under denna tiden.

Har gjort allt möjligt

Veterinär = fullständig genomgång från topp till tå, tänder, öron, blodprov, kiropraktik, aukupunktur, stora allergiprover som skickades till tyskland mm..mm.
Som jag skrev innan, nosnät, mörka glasögon ( beställt från usa )
smärtstillande salva att smörja nosen med.

Det som jag ser som det största problemet med min häst är att han är som vilken annan häst som helst under höst-vinter.
Rids som vanligt, inga konstigheter alls. Skakar inte ens på huvudet om han skulle bli lite upprörd eller nervös. Det är inte hans grej.
Glansig i pälsen, full av energi och en allmänt underbar häst att ha att göra med.
Man kan ju därmed utesluta tex sadelproblem, tristess för att stå för mycket i stall, damm osv..
Veterinären har en teori om att det är Trigeminus nerven som ställer till det. Varför den blir "triggad" på sommaren är det ingen som vet. Ännu !!

Det blir nu fjärde sommaren för honom som headshaker, jag har dock fått kontakt med en som hjälper honom genom kinesisk medicin( han skall gå på örter nu ett tag så får vi se om han klarar sig i vår-sommar ) och jag hoppas väldigt på detta..

Detta är värkligen sjukdomen från helvetet, är så frustrerande att inte kunna hjälpa sin häst.
Ingen veterinär i detta landet ( vad jag vet ) har ett svar på denna gåta.:(

Jag lider verkligen med dig. jag hade en häst med sommareksem som kliade sig blodig innan jag hittade ett sätt att lindra det.
Man lider verkloigen med hästen, och även själv eftersom man blir så frustrerad.
jag förstår att du tycker att det är sjukdomen från helvetet...

QQQ skrev:
Veterinären har en teori om att det är Trigeminus nerven som ställer till det. Varför den blir "triggad" på sommaren är det ingen som vet. Ännu !!

.:(

Läste om en teori där solen triggar nerven på nosen. Därför hjälper det med nosnät. Det var just i detta sammanhang jag läste om "pain" och tyckte det lät för jävligt. ...men då man ser en häst med headshaking så förstår man att det kan handla om riktig smärta. Usch!

Kommer ihåg att jag på eget bevåg också gav en kur Sulfur homeopatmedel någonstans i samband med att hästen blev frisk.

Tror ändå mest på det där med sockret - för min hästs del.

Håller till 100% med om att HS är sjukdomen från helvetet!:mad:

knapplån...

Har följt denna tråden, måste säga att det låter väldigt otäckt,vet inte om jag sett eller varit i kontakt med någåt liknande,
hur ruskar hästen på sitt huvud? Är det från sida till sida som om den vill ruska av sig något, är det liksom hastiga ruskningar om o om igen som om det sitter nåt som irriterar på huvudet, eller slänger hästen upp huvudet nerifrån o upp hela tiden? Tar den sats nerifrån o kastar upp huvudet högt eller? Ja det där blev ju svårt att beskriva,, men hoppas ni förstår min fråga,,, vad jag kan förstå då så gör hästen det hela tiden även i hage eller vid annan hantering än ridning?? En fundering bara då en väninna brukar klaga på hästens huvudrörelser då hon rider...
Tacksam för svar..

Min häst "ryckte" med huvudet som om han var irriterad av flugor (snabbt upp och ner alltså), och det är ofta just flugor/knott man tror ryckningarna beror på till en början. Han frustade också en hel del och då symptomen var som värst så slog han med frambenen på samma gång som han ryckte med huvudet. Otroligt irriterad alltså.

Det är lite olika från häst till häst, men min ryckte mest vid ridning/motionering och lite efter ett motioneringaspass också. Allra värst var det i skogen och på banan - bäst i ridhus, men periodvis var han oridbar även inomhus.

Det varierar, som sagt, från häst till häst, men här är iaf min hästs symptom.

Min häst rycker bara vid ansträngning. Han kan gå i sin hage utan att vara särskilt besvärad ( därför har jag fortfarande hoppet kvar ) han har troligtvis inte ont när han bara strosar runt.

Teorin är då som så att när han börjar röra på sig och blod pumpas runt så stimulerar detta smärtan i nerven.

Tänk er själva att behöva motioneras i solsken om man har migränsmärtor.

Min häst blir helt oridbar, kastar med huvudet upp och ner precis hela tiden. Kan nästan tappa balansen..
Som någon skrev innan så vill han ha huvudet ända nere vid marken och han kliar mulen mot sitt ben eller underlaget.
Han blir väldigt huvudskygg och det är han aldrig annars. (Kan pilla i öronen och det älskar han när han är "frisk" )

Vi har en ponny också som kan kasta lite med huvudet vid tex galoppfattning eller om hon inte vill något eller inte förstår.
Det är mera frustration och det kan inte jämföras med HS.

Det är allvarliga skakningar jag talar om, inte bara vifta lite flugor !!

Kan ni sedan fatta att det från en dag till en annan på hösten bara försvinner.

Jag river mitt hår !!!!!!!!!!
:confused:

Men hua.. det där låter hemskt jobbigt, är det så alltså att de endast har besvär på sommarhalvåret? Ingenting under vinterns soliga dagar eller ruskväder, kyla eller annat?

Det kan vara lite olika, har fått kontakt med en annan tjej som också har HS häst och hennes är även känslig soliga dagar på vintern.
Dock är inte min sådan, kan rida härliga rundor i snön med solen lysande.
Det är ju inte alltid såhär underbart väder på vintern, men det är bara att rida på i ur och skur, minusgrader och blåst för när det börjar bli härlig vår så får jag ställa av min häst.

Tänk på mig när ni tar er härliga vår eller sommarrunda :smirk:

*kl* plus putt!

Är det nån som har ett bra ställe att köpa näten på?

Det fungerade inte med att putta upp den gamla tråden så jag försöker med en ny, om den ska vara på nåt annat ställe så får moderator gärna flytta!

Ett nät att sätta över mulen på headshaking hästar, var kan man hitta det?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka