HD och AD Röntgen

Heelern är ju inte en ras som är känd för höftledsfel, så här är det bara ett fåtal som röntgar - mest dom som tävlar agility. Vi har däremot känd status gällande patella och ögonlysning, samt att vi DNA-testar hundar som inte har fria föräldrar gällande PLL och CEA.
Mycket beror ju på ras mm och om problemen finns - det finns ju ingen anledning att söka fel som sällan existerar :)
Nej raser som inte är benägna att få problem förstår jag ju att man kanske inte ens tänker på att röntga, men i "min" ras är det ändå relativt vanligt fel och ändå väljer folk bort röntgen. Det är så obegripligt för mig. :D
 
Jag tror att många hundar är just rena sällskapshundar, där ägarna tycker att diverse hälso- och mentalitetstester inte är nödvändiga då dom inte tänkt avla, tävla osv osv. Det kostar pengar och man anser inte att det behövs. Jag tror också att många är rätt obekymrade huruvida uppfödaren ska få vettig hälsostatisktik osv.

Men det är klart sålänge det finns (så pass många) uppfödare också slarvar med tester, inte informerar sina valpköpare och inte föregår med gott exempel så kan vi nog inte räkna med annat än att valpköpare också kommer slarva, inte kommer förstå vädret av testerna osv.

Själv har jag förövrigt röntgat både armbågar och höfter på min schnauzer, om någon undrar.
Som sagt, jag kan ha viss förståelse när det gäller sällskapsraser, men med arbetande hundar? Jag har jakthund och det är få uppfödare som ens säljer till någon som inte har tänkt att jaga, alltså är tanken när man köper hunden att den ska kunna fungera för hårt arbete och att då inte ta reda på om det finns något hinder för det känns märkligt för mig. Jag anade att min skulle ha problem men att det skulle vara så illa som det faktiskt är ville jag inte tro. Men det är bra och veta och jag är ständigt uppmärksam på hans rörelsemönster. :D
 
Nej raser som inte är benägna att få problem förstår jag ju att man kanske inte ens tänker på att röntga, men i "min" ras är det ändå relativt vanligt fel och ändå väljer folk bort röntgen. Det är så obegripligt för mig. :D
Nej i arbetande raser där problemet även finns är det ju vansinnigt att inte röntga :confused:
 
Tyvärr tror jag att det finns lite gammalt tänk i jaktkretser, "man märker om hunden har ont" "hen skulle inte jaga så bra om hen hade ont" osv...
Ja och det stämmer verkligen inte. Kan säga att trots att min ena hund knappt kunde andas under vintern, så hade hennes instinkter ändå fått henne att jaga hare om chansen fanns.....och kollapsat efteråt, så hundar döljer så mycket mer än man tror.
 
Om hunden röntgas eller ej tror jag faktiskt beror väldigt mycket på uppfödaren. Om hen förklarar ordentligt varför det är bra att hunden röntgas bättrar det på chanserna mycket mer än att bara säga att hen vill att det ska göras. Om hen har god kontakt med köparna, uppdaterar med resultat från andra valpar, osv, så ökar chanserna. Jag tycker också att återbetalningssystemet är jättebra, men även där behövs information och uppmuntran (köparen får ju inte egentligen pengar, det kostar ju att göra undersökningen så man går som regel plus/minus noll eller lite back).

Sen är det ju helt omöjligt att undvika att en del inte vill veta, inte är intresserade eller inte vill lägga ut några pengar eller göra sig besvär. Men det går i alla fall att få fler röntgade med en engagerad uppfödare.

(Monster är givetvis röntgad, som nästan alla andra hundar här. :D)
 
Caoimhe (sheltie) ska röntgas så fort hon blir tillräckligt gammal. För min del är det självklart och jag önskade att det vore det för fler inom rasen, som det är nu är det svårt att ens hitta kullar där föräldrardjuren är röntgade.
Småhundarna röntgas ju inte men jag har kollat patella på båda två. Det har jag först och främst gjort för min egen skull men när det gäller den renrasiga tycker jag även det är viktigt för uppfödarens skull.

När jag skulle göra patellaundersökningen på Zombie (chihuahua) var veterinärens första kommentar "Så du ska använda henne i avel?". Det ska jag inte men tydligen är det i princip bara tilltänkta avelsdjur de kollar där (bortsett från hundar som har visat de klassiska upphakningarna på bakbenen) och det tycker jag är synd. Det är inte bara föräldrardjurens status som spelar in när jag väljer valp men som det är idag kan det vara svårt att gå på något annat eftersom många skiter i att kolla sina hundar.
 
"Min" uppfödare drar ihop till röntgenkvällar med sina kullar. De gör ett event av det och bjuder på smörgåstårta osv. Sen väntar alla med gemensam spänning på resultatet.
 
Om hunden röntgas eller ej tror jag faktiskt beror väldigt mycket på uppfödaren. Om hen förklarar ordentligt varför det är bra att hunden röntgas bättrar det på chanserna mycket mer än att bara säga att hen vill att det ska göras. Om hen har god kontakt med köparna, uppdaterar med resultat från andra valpar, osv, så ökar chanserna. Jag tycker också att återbetalningssystemet är jättebra, men även där behövs information och uppmuntran (köparen får ju inte egentligen pengar, det kostar ju att göra undersökningen så man går som regel plus/minus noll eller lite back).

Sen är det ju helt omöjligt att undvika att en del inte vill veta, inte är intresserade eller inte vill lägga ut några pengar eller göra sig besvär. Men det går i alla fall att få fler röntgade med en engagerad uppfödare.

(Monster är givetvis röntgad, som nästan alla andra hundar här. :D)

Nja. Håller inte helt med här. Som uppfödare kan man säga och önska mycket men det ligger ändå helt i valpköparens makt att hålla kontakten. Vi kan liksom inte ligga på valpköpare om de själva inte har intresset att samarbeta. Vi har utryckt tydligt för valpköpare varför vi vill se röntgen ( i vår ras en självklarhet för varje normal hundägare), dragit ihop tider, erbjudit benisnersättning och gud vet vad för en del som varit svåra "att få med", men tyvärr är en del bara inte intresserade. Inte för att de säger det rakt ut. Det kommer mest lama undanflykter. Lika med Korningar. MH har vi som sagt fått alla till men även där pga att sambon betalat och gått med två.
Tyvärr får man ibland valpköpare som helt enkelt inte är ett dugg intresserade av att hålla kontakt el annat efter ett litet tag :( Som tur är tillhör de en minioritet. Oftast är det dom som hade större planer än de sen har orkat leverera. Det har låtit väldigt bra från början (annars hade de givetvist inte fått köpa) Merparten hör dock av sig regelbundet vilket vi har sagt från början att vi vill. Både i medgång och motgång. De flesta är underbara hundägare :)
 
Nja. Håller inte helt med här. Som uppfödare kan man säga och önska mycket men det ligger ändå helt i valpköparens makt att hålla kontakten. Vi kan liksom inte ligga på valpköpare om de själva inte har intresset att samarbeta. Vi har utryckt tydligt för valpköpare varför vi vill se röntgen ( i vår ras en självklarhet för varje normal hundägare), dragit ihop tider, erbjudit benisnersättning och gud vet vad för en del som varit svåra "att få med", men tyvärr är en del bara inte intresserade. Inte för att de säger det rakt ut. Det kommer mest lama undanflykter. Lika med Korningar. MH har vi som sagt fått alla till men även där pga att sambon betalat och gått med två.
Tyvärr får man ibland valpköpare som helt enkelt inte är ett dugg intresserade av att hålla kontakt el annat efter ett litet tag :( Som tur är tillhör de en minioritet. Oftast är det dom som hade större planer än de sen har orkat leverera. Det har låtit väldigt bra från början (annars hade de givetvist inte fått köpa) Merparten hör dock av sig regelbundet vilket vi har sagt från början att vi vill. Både i medgång och motgång. De flesta är underbara hundägare :)

Mjo, fast jag skrev ju just att information och engagerad uppfödare är sådant som ökar chanserna, inte att det är enbart beroende på uppfödaren om kontrollerna blir gjorda eller ej. ;)
 
Jag tror också att det beror mycket på uppfödaren. Min uppfödare har i princip 100 % röntgat och så ser det absolut inte ut hos alla uppfödare i rasen. Man vågar helt enkelt inte säga emot ;). Nej men är man inte intresserad av sådant så får man inte köpa av henne. Svårare är det inte. Och jag tror hon ringer och tjatar tills det blir gjort om man är sent på det.
 
Hur resonera ni? Är det olika beroende på om det är en arbetsras eller sällskapsras?

Röntgenresultatet är ett instrument för att förbättra rasen och välja avelsdjur som ger frisk avkomma och då är det jätteviktigt att man kartlägger vad olika kombinationer har givit. Sånt ska man ställa upp på som valpköpare. Det är alltså inte för den egna hunden man gör det, och därför har jag inte heller gjort det på mina blandraser eller hundar som inte har dessa sjukdomar i rasen. Då kanske det är andra undersökningar man istället ska göra.

Däremot på mina nuvarande hundar av stor bruksras är det självklart att göra det och det ställs också som ett krav av uppfödaren, inskrivet i köpekontraktet och med pengar tillbaka på valppriset när röntgen och MH är gjort.
 
Som sagt, jag kan ha viss förståelse när det gäller sällskapsraser, men med arbetande hundar? Jag har jakthund och det är få uppfödare som ens säljer till någon som inte har tänkt att jaga, alltså är tanken när man köper hunden att den ska kunna fungera för hårt arbete och att då inte ta reda på om det finns något hinder för det känns märkligt för mig. Jag anade att min skulle ha problem men att det skulle vara så illa som det faktiskt är ville jag inte tro. Men det är bra och veta och jag är ständigt uppmärksam på hans rörelsemönster. :D

Van "jägare av gammal skola" tänker jag att tänkte kanske lite går i stil med att dåliga höfter kommer visa sig i skogen och då hanterar man problemet när det kommer (hunden avlivas eller blir frugans promenadhund). En inte särskilt förebyggande metod utan en mer "praktisk" ursållningsmetod...
 
Van "jägare av gammal skola" tänker jag att tänkte kanske lite går i stil med att dåliga höfter kommer visa sig i skogen och då hanterar man problemet när det kommer (hunden avlivas eller blir frugans promenadhund). En inte särskilt förebyggande metod utan en mer "praktisk" ursållningsmetod...
Fast C-höfter behöver ju inte märkas av alls förrän hunden blivit gammal och hunnit få några kullar... Så det är nog ingen helt tillförlitlig metod.
 
Fast C-höfter behöver ju inte märkas av alls förrän hunden blivit gammal och hunnit få några kullar... Så det är nog ingen helt tillförlitlig metod.

Nej, det är absolut ingen tillförlitlig metod. Jag tänkte mer på varför man i dessa kretsar inte röntgar hundar i allmänhet (uppfödare gör det väl oftast, inte minst för att många måste röntgas för att man ska få regga valpar). De kör lite gammal beprövad metod. Håller hunden så håller den, håller den inte så "kasseras" den.
 
Har väl inte så mkt koll (vet inte hur många procent) men vet att många hundar röntgas inom min ras iaf så jag tror att det är en hög procent. Jag har ju malamuter så det är ju draghundar och då känns det ju verkligen som en självklarhet att röntga när man kommer att ställa så höga krav på hundarna prestationsmässigt.
 
Siffrorna för röntgen är lite svåra att följa tycker jag också, det är ju inte alla som röntgar sina hundar direkt vid ett års ålder..
Som i min och @Snurrfian s ras så är 45% av hundarna födda 2011-2012 röntgade. Av de födda 2013 är bara 37% röntgade, men den siffran kan ju stiga avsevärt bara till nästa år. 86% av de röntgade hundarna födda 2009-2013 har A eller B, 8% har C och 5,5% har D eller E.
Målet i RAS är 55% röntgade hundar, så det är ju en bit kvar. Målet är att minst 84% av wachtlarna ska ha A+B, vilket är uppnått med lite marginal, medan målet för grav dysplasi är högst 3%, vilket det är en bit kvar till.
 
Hos dobermann tror jag majoriteten röntgar, men jag har faktiskt inte kollat procenten. Dobbisar har dock (för sin storlek) bra statistik på HD och har i princip noll problem med armbågar (ska týdligen ha med kroppsformen att göra) - så pass bra att man eg inte behöver röntga armbågarna alls även om de flesta tar dem med när man ändå "är igång".
 
Siffrorna för röntgen är lite svåra att följa tycker jag också, det är ju inte alla som röntgar sina hundar direkt vid ett års ålder..
Som i min och @Snurrfian s ras så är 45% av hundarna födda 2011-2012 röntgade. Av de födda 2013 är bara 37% röntgade, men den siffran kan ju stiga avsevärt bara till nästa år. 86% av de röntgade hundarna födda 2009-2013 har A eller B, 8% har C och 5,5% har D eller E.
Målet i RAS är 55% röntgade hundar, så det är ju en bit kvar. Målet är att minst 84% av wachtlarna ska ha A+B, vilket är uppnått med lite marginal, medan målet för grav dysplasi är högst 3%, vilket det är en bit kvar till.

Jag tycker att det är intressant, men jag skulle vilja grotta in mig ännu mer och kunna kolla om det är några andra problem med de 5,5 % som har D och E. Min huligan ingår ju där och jag kan inte låta bli att fundera på om det inte är så att hans kroksvans är med och spökar där.
 
Jag tycker att det är intressant, men jag skulle vilja grotta in mig ännu mer och kunna kolla om det är några andra problem med de 5,5 % som har D och E. Min huligan ingår ju där och jag kan inte låta bli att fundera på om det inte är så att hans kroksvans är med och spökar där.

Jag tror inte att det finns något samband mellan dysplasi och kroksvans, jag tror tyvärr att det är en konsekvens av att tyskarna har kuperat hårt och att mycket har dolts den vägen..
Såg nu att er huligans morfar är kullbror med vår gamle trotjänare :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Tänkte starta en tråd om HD-röntgen på hundar. Hur många HD-röntgar sina hundar fast rasen inte kräver det? Och avlar ni på hundar...
2
Svar
27
· Visningar
2 760
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp