Hd-röntgen....

Sv: Hd-röntgen....

Ingen av mina är röntgade (en springer på 7 o en cocker på 2). Båda raserna har det i sitt avelsprogram, och båda har sålunda föräldrar som är röntgade u a, men det är å andra sidan inga större problem med det i någon av raserna. Ingen av mina hundar har någonsin varit tänkt för avel (och de är dessutom kastrerade, så risken för tjuvparning finns inte ö h t), och de lever familjehundsliv med promenader och husbehovsträning, samt att lilla cockern försöker lära sig att apportera fågel och alltså fuskar lite som jakthund mellan varven. Hade jag däremot skaffat dem för att exempelvis träna och tävla agility seriöst, eller något liknande som innebär extra ansträngning och mycket hopp hade jag röntgat, för jag tycker att om man kräver sådant ska man vara helt säker på att allt är helt hundra. Det liv de lever i dag hade de fått leva på precis samma sätt oavsett anmärkning på höfterna, då jag håller med Calazirya om att "hellre en lycklig hund i färre år", dock med undantag av om man verkligen tänkt ha den till något rejält ansträngande (vilket aldrig varit intentionen med mina hundar). Hade fallet däremot varit så hade jag tänkt om och låtit hunden leva mera vardagsliv än superaktivt träningsliv på agilitybanan e d.

Peppar peppar har ingen av dem någonsin på något sätt indikerat att något inte skulle vara OK, och problemen är ju heller inte jättestora inom raserna, även om de finns. Om uppfödarna hade uttryckt aktiv önskan om röntgen hade jag antagligen snällt röntgat, men för min och hundarnas skull känns det inte alls motiverat. Jag skulle säkert bara börja oroa mig om någon av dem visade sig inte ha A eller B...
 
Senast ändrad:
Sv: Hd-röntgen....

Fast även kastrater och hundar som inte ska avlas på är viktiga att röntga för rasens och uppfödarens skull när det gäller raser där det finns i deras avelsprogram..

Hur ska vi uppfödare annars veta vad vi producerar HD-mässigt, om inte valpköparna röntgar :confused:
 
Sv: Hd-röntgen....

kl

Vi har röntagt våra goldnar även om vi inte tänkt använda dem till aveln, mest för att veta att allt är ok.
Det kanske inte riktigt hör hit, men är det någon som har erfarenhet av E-höfter? Min mammas golden fick E på ena höften:( när hon röntgades. Nu är vi lite osäkra på hur tufft vi vågar motionera henne, cykla och så. Än så länge vid 1,5 års ålder är hon ett riktigt yrväder, så hon verkar inte lida av det. Kan tilläggas att de även upptäckte att hon har grav artros.
 
Sv: Hd-röntgen....

Fast även kastrater och hundar som inte ska avlas på är viktiga att röntga för rasens och uppfödarens skull när det gäller raser där det finns i deras avelsprogram..

Hur ska vi uppfödare annars veta vad vi producerar HD-mässigt, om inte valpköparna röntgar :confused:

Exakt. Skulle bara avelshundar röntgas så vore det ju värdelöst. Man vill ju se hur det ser ut i ett större perspektiv.
 
Sv: Hd-röntgen....

Precis :)

Vi röntgar, ögonlyser och gör MH på Zaga, dels för våran skull men också för att uppfödaren skall kunna utvärdera kullen .
 
Sv: Hd-röntgen....

Kan inte annat än hålla med. Det är en sådan liten kostnad att jag anser att det bara är snålhet (eller möjligen lathet) som sätter stopp för röntgen.
 
Sv: Hd-röntgen....

Jo, fast varken hanens eller tikens uppfödare (och ja, de kommer från seriösa kennlar) har ö h t sagt något om att de önskar att de ska röntgas, och då tycker inte jag, av de anledningar som jag skrivit i mitt ursprungsinlägg, att det känns värt att göra det när de nu aldrig kommer att få några avkommor. Hade någon uttryckt önskemål hade det varit en annan sak, precis som jag skrev.

Hanen fick vi ju som omplac ( p g a skiljsmässa i förra familjen) som fyraåring, och han var då inte röntgad och uppf hade inte lämnat något önskemål om det till förra familjen, och tikens uppfödare hade inga synpunkter på det heller, så länge vi inte skulle avla, så klart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har förstått att de flesta röntgar sina hundar när hunden är ungefär ett år gammal. Om man inte haft möjlighet att röntga då, är det...
Svar
14
· Visningar
5 240
Senast: Gnist
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 871
Senast: pastejja
·
Övr. Hund Jag är jätteallergisk just nu så jag försöker hitta nya sätt att roa hundarna inomhus. Det känns lite fel att be dem att städa efter...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: buschiq
·
Övr. Katt ....växer så det knakar om honom.....han som bara vägde lite över 800 gr när jag fick hem honom då var han ca 10-12 veckor . Nu är...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp