Sv: Hd-röntgen....
Ingen av mina är röntgade (en springer på 7 o en cocker på 2). Båda raserna har det i sitt avelsprogram, och båda har sålunda föräldrar som är röntgade u a, men det är å andra sidan inga större problem med det i någon av raserna. Ingen av mina hundar har någonsin varit tänkt för avel (och de är dessutom kastrerade, så risken för tjuvparning finns inte ö h t), och de lever familjehundsliv med promenader och husbehovsträning, samt att lilla cockern försöker lära sig att apportera fågel och alltså fuskar lite som jakthund mellan varven. Hade jag däremot skaffat dem för att exempelvis träna och tävla agility seriöst, eller något liknande som innebär extra ansträngning och mycket hopp hade jag röntgat, för jag tycker att om man kräver sådant ska man vara helt säker på att allt är helt hundra. Det liv de lever i dag hade de fått leva på precis samma sätt oavsett anmärkning på höfterna, då jag håller med Calazirya om att "hellre en lycklig hund i färre år", dock med undantag av om man verkligen tänkt ha den till något rejält ansträngande (vilket aldrig varit intentionen med mina hundar). Hade fallet däremot varit så hade jag tänkt om och låtit hunden leva mera vardagsliv än superaktivt träningsliv på agilitybanan e d.
Peppar peppar har ingen av dem någonsin på något sätt indikerat att något inte skulle vara OK, och problemen är ju heller inte jättestora inom raserna, även om de finns. Om uppfödarna hade uttryckt aktiv önskan om röntgen hade jag antagligen snällt röntgat, men för min och hundarnas skull känns det inte alls motiverat. Jag skulle säkert bara börja oroa mig om någon av dem visade sig inte ha A eller B...