Havre som är "oåtgärdad" - foder till häst?

Vitsippan

Trådstartare
Ursäkta min okunskap, men saken är den att jag har möjlighet att havre av en bekant. Havren kommer "direkt" från skördtröskan, dvs. den är inte rensad eller torkad. Kan man ge den till hästen ändå? :confused:

(Jag visste inte att havren man köpte i butik var både rensad och torkad. Havren som jag fått en provpåse av har alltså ett extra "skal" utanpå som inte köptas havre har. I övrigt så är det INGET skräp i havren, och den verkar inte speciellt fuktig heller, då den väger ungefär som köptas havre. Om den vore fuktig så skulle den väl väga mer?) :confused:

Sv: Havre som är "oåtgärdad" - foder till häst?

Har för mig att man inte ska fodra med den färska havren direkt utan den ska "mogna" några månader först. Är dock inte helt säker, men min bonde säljer inte årets havre förrän efter nyår

Visst kan du använda havren från din kompis. Rensning av havre gör man främst för grynproduktion. Det skal som tas bort består huvudsakligen av havrekli. Mycket få jordbruk rensar spannmål för foderproduktion eftersom skalet har ett bra fodervärde. Skördas havren vid lämplig tid så behöver den inte torkas ytterligare. Enda orsaken till att man vill låta havren ligga några veckor är att cellandningen ska upphöra och eventuella stritflugor hinner kläckas och flyga bort.

Vi odlar havre mest för att elda i vår biopanna men hästarna får också av den orensade, otorkade havren.

Tack för svaret. Blev en aning snopen när jag tog upp en näve ur påsen och havren inte såg ut som jag är van vid. Tänk så lite man vet. Förstod att man naturligtvis rensade bort ev. skräp ur havren, men att den hade ett "extra skal" utanpå det vanliga skalet hade jag ingen aning om. Men då är det i alla fall inte farligt/onyttigt att ge hästen då? Man vill ju inte gärna tacka nej till något som är gratis!

*knapplån*

Ursäkta trådkapningen:o

Hur länge måste havren ligga innan man kan ge den till hästarna?

Rensad havre betyder att man blåst bort alla lösa/lätta partiklar, samt kört igenom den genom ett såll av lämplig storlek, för att få bort småkärnor.
Man skalar inte havren.

Däremot låter det som att den havre du har möjlghet att få är dåligt tröskad.
Är havren tröskad vid tillräckligt låg vattenhalt så spelar det ingen roll angående torkning.

Man skall inte ge hästar havre som inte torkats och legat till sig..
den är för färsk och inte nyttig för hästar!

Köp helst förra årets havre till hästen det mår den bättre av alt måste havren ligga några månader efter den torkat.

Lycka till!

*KL*

jag vill gärna veta jag också, samma som en annan frågade i tråden.

hur länge måste färskhavre ligga å mogna innan man kan ge det till hästarna?

väldigt tacksam för svar!

Man skall inte ge hästar havre som inte torkats och legat till sig..
den är för färsk och inte nyttig för hästar!

Köp helst förra årets havre till hästen det mår den bättre av alt måste havren ligga några månader efter den torkat.
Vad har du för vetenskapligt stöd för dessa påståenden? Det förekommer en hel del gammal skrock när det gäller olika traditionella fodermedel såsom hö och havre.
Man fodrar med havre i alla stadier inklusive som ensilage/grönfoder där kärnorna är halvmogna och färska. Jag är mycket därför mycket intresserad att få höra vilken källa du har för uppgiften att havre måste ligga.

TS i vår nytröskade havre är sådan att normalt ingen ytterligare torkning sker efter skörd.

Och med tanke på hur havren från förra året blev hygieniskt i de flesta delar av landet så verkar ditt råd mindre bra. Vi använder dammfiltermask för att inte bli sjuka när vi hanterar fjolårshavren innan vi eldar den i vår värmepanna! Skulle aldrig komma på tanken att använda den som foder.

Senast ändrad:

Ja, men så kan det ju vara att förra årets havre är dålig men det jag menade var mer generellt att jag hellre fodrar med ett vilat havre än nytt. Det behöver inte vara just året 2006 års havre..:)

Jag kan tyvärr inte ge dig en källa, har en utbildning i grunden och gamla metoder behöver inte vara dåliga..

Alla får fodra med vad de vill jag ville bara tipsa om de råd jag har.

Bra för Er att det funkar med den färska otorkade havren!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 826
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 356
Senast: ufot
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 639
Senast: lady_vip
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 476
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka