Häva köp?

superstar

Trådstartare
Jag vet att det redan finns x antal trådar om detta, men orkar ärligt talat inte sätta mig att söka så som jag känner mig just nu :cry:

Vad krävs för att få häva ett köp av en häst? Jag har ägt hästen i fråga i 8 månader och nu har det kommit upp en del röntgenfynd. Kan skador upphittade på röntgen räknas som ett dolt fel, om vi kan bevisa att de har funnits där sedan innan jag köpte honom, eller är det mitt eget fel att jag inte röntgade hela hästen innan köp (jag vet att det är jag som köpare som har undersökningsplikt, men ingår röntgen i den plikten, eller bara böjprov etc.) Denna skada har aldrig synts på ett böjprov trots att vi har gjort fyra stycken sedan jag köpte honom. Tro nu inte att jag springer och böjer hästar för nöjes skull, men det har funnits anledningar...

Ullis

Sv: Häva köp?

Har du köpt hästen som privatperson av privatperson, som privatperson av näringsidkare eller är det en affär mellan näringsidkare?

Vad är det för röntgenfynd? Generellt kan sägas (väldigt generellt) att islandshästar börspatt röntgas för att köparen ska vara säker på att ha uppfyllt undersökningsplikt, samma kan gälla vid köp av fullblod (ryggen, ks). Dessa båda raser anser ha en disposition för åkommorna ifråga och då detta kan anses vara "allmänt känt" bör man vara på den säkra sidan och röntga.

Berätta gärna mer om problemen, hur de uppstått, vad ni hittat och hästen.

Jag, privatperson, köpte hästen av ridskola, näringsidkare. Det vi hittat är spatt på ett danskt halvblod. Spatten är dock inte aktiv just nu (om jag förstått det hela rätt, den hittades av en slump) och i dagsläget kan det inte bevisas att spatten fanns där redan när jag köpte honom, men det är ju ett annat problem, detta handlar främst ifall köpet går att häva OM vi kan bevisa att den fanns där vid köp.

Det har varit mycket krångel med denna häst ända sen jag köpte honom, och av diverse anledningar ska jag nu sälja honom (SKULLE, är väl snarare rätt uttryck, nu får vi se hur det blir med det) och sälja en häst med spatt kan jag ju glömma, i alla fall inte till det pris jag tänkt mig så då måste jag titta på andra utvägar.

Ullis

Har tänkt göra det, men först och främst måste hästen återhämta sig från ett rejält sår han har på bakbenet (det var vid röntgen av det som vi hittade spatten) så jag tänkta ta tag i allt det där snart, när jag återhämtat mig och kan tänka klart iegn så det var därför jag hörde här först...

Tack för svaren.

Ullis

Tror det blir väldigt svårt att häva köpet. Som jag har förstått det så är det en ridskolehäst, den har inga obehag av det ännu, ålder är för mig okänt likaså ditt inköpspris. Så med detta som grund kan jag tänka mig att det inte kommer att räknas som ett dolt fel, det hade hittats om man röntgat hästen innan köp. En före detta ridskolehäst, lite beroende på ålder, kan ju vara utsatt för störe slitage och påfrestningar än en "vanlig" ridhäst.
Dolt fel ska ju vara lika med något man inte hittar vid en normal undersökning och som inverkar på "varans" användbarhet. Vad uppgav du att du skulle ha hästen till vid köpet?
Sedan har ju priset en hel del att göra med om det går att häva. Ditt inköpspris kan ju vara lågt satt av säljaren för att det med hästens bakgrund och ålder skulle kunna finnas vissa skavanker som inte i nuläget påverkar hästens brukbarhet.
Detta plus bevisbördan som läggs på dig att visa att spatten fanns redan vid köpet, det går tydligen inte att göra efter vad du skrivit här. Gör att du tjänar nog mest på att sälja hästen lite billigare än att ge dig in i en juridiskprocess om att häva köpet. Är det en väldigt dyr häst så kan du kanske tjäna på att göra det, men då brukar det ju också vara röntgen med vid undersökningen innan köp, så din chans att vinna är ganska liten. Om inte säljaren självmant går med på återköp, dock har säljare även rätt att istället erbjuda dig en ersättningsvara (= en annan häst). Men så kommer sårskadan in i bilden som kan ha minskat värdet på hästen, så det är en riktig djungel du vill ge dig in i. En dyr djungel om du inte klarar allt det juridiska själv.

superstar skrev:
Har tänkt göra det, men först och främst måste hästen återhämta sig från ett rejält sår han har på bakbenet (det var vid röntgen av det som vi hittade spatten) så jag tänkta ta tag i allt det där snart, när jag återhämtat mig och kan tänka klart iegn så det var därför jag hörde här först...

Tack för svaren.

Ullis

om den inte är aktiv så har den ingen betydelse. Jag skulle inte tycka det var speciellt problematiskt om den inte hade problem med den.

Jag tror det blir svårt att häva köpet eftersom den inte visar symptom och inte är halt. "Riktig" spatt upptäcker man vid en bes genom att den lär garanterat bli halt vid böjprov.

Sedan beror det på vad du gett för den, är det en fd ridskolehäst så kan det ju knappast rörts sig om flera hundra tusen direkt, eller?

Lovisaleonora_ skrev:
Jag trodde att konsumentköplagen ändrats så bevisbördan låg på säljaren?

Visst men det gäller väl endast köp som genomförts efter det datumet dvs nu nyligen.

Dessutom så säger väl den att man måste häva köp inom 6 månader efter köpet eller nått!

Tack, ytterligare en del klarnade nu. Jag vet inte alls om jag tänker ge mig in i att häva köpet men måste kolla upp lite alternativ. Hästen är 8 år, jag har haft honom i 8 månader och innan dess hade han gått som ridskolehäst i ca ett år, dock inte gått speciellt mycket lektioner så han borde inte ha utsatts för "ovanligt mycket slitage".

Han köptes av mig som hopphäst för 45000 kr.

Tiden för att häva köp är väl 2 år? Eller är det så att bevisbördan ligger på köparen i 6 månader och sen säljaren i ett och ett halvt år? Fasiken, jag har ju läst rättskunskap...

Ullis

"Riktig" spatt upptäcker man vid en bes genom att den lär garanterat bli halt vid böjprov

Inte nödvändigtvis, och därför rekommenderas röntgen för att upptäcka en sådan åkomma. Har själv varit med på klinik där hästen böjts UA, men med en aggresiv spatt som 8 veckor senare var så allvarlig att hästen inte klarade av att stå upp. :cry:

Spatt är spatt, antingen är den aktiv eller symptomfri.Men det är sällan man upptäcker spatt på böjprov då många hästar haft spatt så länge att den blivit symtomfri, å inte haltar på böjprovet.Därför tycker jag alltid man ska röntga en riden islandshäst över 6 år,finns många som gjort misstaget att inte göra det å så har de stått där med en spatthäst.
Många trpor oxå att amn märker att hästen har spatt men det är inte heller säkert, den kan vara lite stelare när man ska rida men blir sedan som vanligt å många märker inte detta, många gånger finns inte ens dessa tecken på hästen.

De två åren är till för dolda fel. Reklamationer är inom 6 månader. Reklamation i det här fallet är lika med att varan(hästen) inte går att använda till det den köpts för (hoppning). Men där har ju tidsgränsen gått ut och det ska anmälas till säljaren så fort det upptäcks. Det andra är 2 år och gäller dolda fel som man inte kunnat upptäcka vid köpet ungefär som garanti när man köper något annat. Här kommer en hel del fel att klassas som naturligt slitage eller ovarsamt hanterande av brukaren. Så det är detta som är den svåra biten jmf t ex mobiler och vattenskador som brukar vara uppe på TV med jämna mellanrum.

Jag tror det blir svårt att häva köpet eftersom den inte visar symptom och inte är halt. "Riktig" spatt upptäcker man vid en bes genom att den lär garanterat bli halt vid böjprov.

Riktig spatt upptäcker man vid röngen, om hästen är halt eller inte vid böjprov beror på om spatten är aktiv för stunden. Min pålla fick spatt, blev i stort sett symptomfri efter ett halvår och kontrollerades senast i maj förra året och bedömdes som helt symptomfri. I månadskiftet september oktober var hon ordentligt halt och hade ordentligt ont, tre dagar tidigare kan jag svära på att hon klarat ett böjprov galant. Spatt är förädiskt.

Dolda fel, undersökningsplikt och krav på röntgen är inte något man kan svara självklart på, men om man köper en fd ridskolehäst som har gått i verksamhet under många år och för en billig pening lär det vara svårt att häva köpet. Det kan vara annorlunda om hästen är en yngre fräsch frömåga med prislapp därefter. Ytterliggare ett problem med spatt är att det är svårt att tidsbestämma, dvs kan ni inte visa att hästen tidigare haft problem med spatt så är det troligen svårt att säga om den uppkommit i din ägo eller inte.

Tack för fler svar, det börjar klarna. För mig är ju inte spatten något problem om han inte har ont av den, men jag förstår ev köpare som inte vill köpa en häst med spatt, vare sig den vid köpet är aktiv eller inte. Men det är ju ett senare problem.

Ullis

Nu chansar jag för jag kan inget om juridik men eftersom hon gjort böjprov på hästen 4 ggr i sin ägo så borde ju hästen haltat eller markerat på nån av börjproverna om spatten uppkommit i hennes ägo. Dessa böjprov borde vara dokumenterade och tror jag kan användas för att bevisa att spatten inte tillkommit i hennes ägo. Men så måste hästen varit UA på böjproven misstänker jag.

Vad du kan göra är att be fd ägarna om att få udrag på hästens vet.journal...
Om de går med på det, så har de nog inhget att dölja...men slår dom bakut totalt...ja då hade jag ringt advokat direkt...

Du har ju ändå köpt en billig häst...

45.000:- för 8årigt halvblod låter ju helt ok...

Vad är han försäkrad i???

Om han är högre försäkrad än försäljningsvärdet så borde det ju inte va något problem...

ainasoja skrev:
Nu chansar jag för jag kan inget om juridik men eftersom hon gjort böjprov på hästen 4 ggr i sin ägo så borde ju hästen haltat eller markerat på nån av börjproverna om spatten uppkommit i hennes ägo. Dessa böjprov borde vara dokumenterade och tror jag kan användas för att bevisa att spatten inte tillkommit i hennes ägo. Men så måste hästen varit UA på böjproven misstänker jag.

Det finns ingen som helst garanti för att man med upptäcker spatt med böjprov, det finns hästar som inte någon gång visat symptom och ändå har tydliga röntgenfynd. Fyra dokumenterade böjprov visar inget mer än att hästen just dessa fyra dagar var ohalt. Det enda som skulle kunna bevisa att spatten funnits tidigare är om det finns vittnen eller handlingar.

Nej jag är medveten om att man inte är garanterad att upptäcka spatt genom böjprov men om han under hela tiden han stått hos henne varken varit halt och böjproven varit UA och dom finns dokumenterade så tycker jag att det visar på att spatten inte uppkommit i hennes ägo. Det borde ju finnas vittnen i dorm av tex tränare, stallkompisar etc som kan vittna om att hästen inte varit halt vid hennes ägo.

Men det förutsätter ju att hästen inte haft nån hälta då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat