Häva förkylning innan den bryter ut?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag tar gärna emot alla supertips ni har kring hur man kan häva förkylningen innan den bryter ut ordentligt, om det går. :p

Jag har i några dagar känt ett rossel vid djupa andetag, hostat lite (relativt torrt, inget slem). Idag känns det lite mer i halsen men har ingen övrig sjukdomskänsla.

Brukar inte börja såhär när jag blir förkyld, men jag antar att det ändå är det som är på gång.

Finns det några knep att ta till? Det passar verkligen inte att bli sjuk just nu! :nailbiting:
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Jag brukar göra te på 1 liter
Grönt te
riven färsk ingefära ca 2 tsk
pressa en halv citron
koka upp och tillsätt MYCKET honung i koppen

Voila :)
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Vila massor, drick mycket vatten. Ibland tycker jag Kan Jang fungerar om jag tar det väldigt tidigt när jag känner förkylningssymptom, annars är det väl som sagt bara vila som gäller.
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Jag har också bra erfarenhet av kan jang, ska nog prova det också. Funkar det så funkar det :)
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Här i Spanien tar man Frenadol eller Coldina var 6 te timme så slippe rman bli sjuk. Består princip av Keffein, aspirin och cvitamin. Perfekt dopingmedel.
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

jag förstår inte riktigt hur man tänker då?
Det är ju som att ta en treo, en koffeintablett (eller för all del, en Bamyl koffein) och en apelsin (eller möjligen en C-vitaminbrus). Hur skulle det hindra ett virus från sjukdomsutbrott?
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Ingen som helst aning, de innehåller dock mer saker än så. Jag är skeptisk till all medicin och tar ingen utan mordhot typ. Men jag säg kollegor som började bli sjuka men fungerade hur bra som helst efter medicinen. Vi brukar skämta och säga att man är sjuk men tabletten döljer symptomen (tror fan det, man är ju hög på koffeinet) så man kan jobba under tiden som tabletten döljer symptomen. Efter ungefär 5 dagar är man frisk om man kommer ihåg att ta den i tid. Spanien har inte ett lika generöst sjuksystem som i Sverige, det är väl därför tabletten finns antar jag.
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Okej, det (Frenadol) innehåller lite antihistamin och narkotikaklassad hostmedicin också (som är helt förbjuden i Sverige).
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Hahaha, jag visste att det var nått lurt med den. Så effektiv kan man inte vara på ett "hederligt" vis liksom :-)
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Jag är helt för stenhårda narkotikalagar, med ett enda undantag Förkylningsmedicin!

Varför, varför måste drogmissbukare sabba för alla oss andra som bara vill slippa ont i bihålorna och att hjärnan förvandlad till explosiv snorbomb *snyft* Inte nog med allt annat elände som det ställer till med, men jag tycker gränsen ska dras när de till och med gör att vi förvägras lindring vid influensa...
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Jag håller med. Om jag blir tvungen att flytta till sverige kommer jag att köpa med mig en hel resväska av denna medicin. Den är ovärderlig!!!
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Sov! :sneaky:

Det tror jag till och med är bevisat bra för immunförsvaret.
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Ett antal vitlökskapslar så fort jag känner att det börjar.

Har fått alla förkylningar p g att försvinna.

(Kollegorna på jobbet kan klaga lite) ;)
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Jag vet inte riktigt vad för förkylning det här ska föreställa :p

Det sitter enbart i halsen. Är lite hes på förmiddagarna, har hostat idag men inte massor, det kommer och går. Något mellanting mellan torr och slemmig hostar.

Inte allmänpåverkad på något vis.

Brukar alltid börja med att jag blir trött och känner mig förkyld i hela kroppen annars.
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Jag brukar göra te på 1 liter
Grönt te
riven färsk ingefära ca 2 tsk
pressa en halv citron
koka upp och tillsätt MYCKET honung i koppen

Voila :)

Gör en liknande häxbrygd men lägger i en hel kanelstång och skippar honungen
Bästa är om man lyckas ha Mullbärste hemma
 
Sv: Häva förkylning innan den bryter ut?

Jag håller med. Om jag blir tvungen att flytta till sverige kommer jag att köpa med mig en hel resväska av denna medicin. Den är ovärderlig!!!

Kolla lämpligen med Tullverket först. Efter vad jag kan läsa mig till faller dextrometorfan under lagen om narkotika.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Era bästa tips mot att undvika smitta mottages tacksamt och något desperat! Jag blir förkyld ca 1 gång/månad eller varannan månad och...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 206
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp