Hätens ålder 1:a ritten?

trofé

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av ålder på hästen då den gör sin första distans start? Har tidigare tävlat med en lite äldre häst men har nu skaffat en arab som blir 5 år i vår. Generellt, kan han gå en distans på 4-5 mil CR nästa år? När startade ni era hästar första gången? Vilka sträckor har de gått vid vilken ålder?

Mvh Maria

Sv: Hätens ålder 1:a ritten?

Det beror ju mycket på hur hästens tidigare träning sett ut. Har den varit riden minst 1 år regelbundet med uppbyggnadsträning är det inga problem.

"Hm, örebro län står det i din ruta, varför inte hänga med oss i Nerikes Distansryttare på våra träningsritter? T ex på lördag i Vretstorp?
www.nerikesdistansryttare.org

Hej, du kan starta din häst i prova på och CR klasser, men får ej tävla "tävlingsklasser" innan det året hästen fyller 6år. Klart att du kan starta en CR på 4-5 mil i ett lungt tempo så länge hästen är tränad för det. Gjorde en CR med min 5åring i år.

Mvh Sarah

Jo, kunde vara jätte kul att bli med på träningsritt! Väldigt bra socilt för min häst med! Nu i helgen kan jag inte, men ska kolla in på er sida och hoppas det ska passa en annan gång!

Vi kommer förhoppningsvis att ha träffar ca varannan vecka under hela våren. Så det är bara att följa med nästa gång.

Kul med nya ansikten. :)

/Linnea

Så här blev det med min häst.
Köpte honom på sommaren som ohanterad 3-åring. Låg o satt på honom på hösten.
"Åkte" runt på honom på våren han var 4år. Hösten reds han in mer ordentligt.
Som 5-åring på våren pysslade vi med dressyr o uteridning (med icke distansfolk) Hösten han var 5år började distansutbildningen för då kunde jag rida ut på honom själv.
När han var 6år gick han sin första CR. Som 7-åring 50km T. Som 8-åring 80km.
Så blev det för oss.
// Linda

Trådlån!:angel:

Jag har en liknande fråga angående en häst som är född år 2000. Min fråga är hur vi nu ska gå vidare med henne, ska vi fortsätta på 50 KM nivån eller ska hon upp ett snäpp på 80 KM? Vårat mål är att få behålla henne som tävlingskamrat länge och vi är nog den typen av människa som tar det säkra före det osäkra och är kanske lite för försiktiga?
Hon har i dagsläget presterat:
2004: Två PP.
2005: Två CR.
2006: En CR & fyra T50 KM.
Titta gärna på Distanslistan för mer detaljer, hon heter El Sobra ox.
/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 348
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 759
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 169
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • När små barn är sjuka...
  • Tips på Fiskmiddagar