Hästverksamhet

Sv: Hästverksamhet

Nej jag skrev att jag undrade hur jag skulle kunna börja jobba med det i liten skala redan nu inte om jag kunde börja rida in hästar nu

Se till att komma iväg på praktik till välrenommerade stall - är man duktig så är ofta följden erbjudande om jobb senare och om inte annat så är bra intyg stoora plus vid utbildningar där arbetsintyg krävs.
Är du engagerad i någon ridklubbs ungdomsektion - om inte så kolla upp det. Många klubbar skickar iväg ungdomar på diverse utbildningar som är guld i längden.

Kul att du redan vet vad du vill! Du har fått många bra svar, jag kommer upprepa några och komma med lite nya ideer.

Först tycker jag att du ska göra upp en 10-års plan. Räkna med att det kommer ta 10 år innan du har tillräckligt mycket på fötterna för att driva en bra och lönsam verksamhet. Som någon skrev så är det SVÅRT att driva sådan verksamheter och du behöver något extra att komma med för att bli kundernas förstahandsval.

Vad behöver du kunna, vilka meriter behöver du för att få kunder? Här är några förslag:
* God kännedom om marknadsföring, reklam och ekonomi/bokföring.
- Kanske läsa ekonomisk linje med hästinriktning på gymnasiet om det finns i din närhet? Eller ett naturbruksgymnasium där du kan välja kurser med inriktning mot eget företag.

* Stor riderfarenhet och gärna tävlingsmeriter som stödjer detta.
- Någon skrev ovan att placeringar i MSVB var minimikravet på tillridaren för dennes hästar. Placeringar i MSVB är för mig någon över medeprestationen hos ryttare. Så att försöka sattsa på ridning och gärna tävling redan nu är bra. Kanske har du redan egen häst, annars är det dags att börja fundera på att skaffa alt. ta på foder. För att komma in på diverse hästutbildningar krävs också tävlingsmeriter och ridprov.

* Redan nu fundera på vilka kurser du kan gå efter gymnasiet. Det är alltid bra att vara instruktör eller tränare när man har egen verksamhet. Då har du elever som kan berätta om dig och även lämna in hästar, samt du kan hjälpa de som har hästar på tillridning hos dig med ridningen.
- ULK och ridledarkurs bör du kunna gå redan nu.
- C-tränarutbildning när du skaffat dig tillräckliga tävlingsmeriter.
- Hippologen på Flyinge

* Du behöver också stooor kännedom om hästkroppen och rehabilitering.
- Equiterapeut
- Kiropraktor, kanske även utbilda dig på människor
- Sjukgymnast
- Massör
- Olika fysiologi- och anatomutbildningar som SLU ordnar
- ...

* Du behöver också MASSOR av riderfarenhet, många timmar om dagen. Så det kan vara bra att redan nu se dig om efter duktiga människor som du kan jobba hos. Kanske kan du redan börja på sommarloven nu. Se till att du får ta med din egen häst och att ridning ingår, både lektion på din egen och att rida andra hästar.

Så med andra ord, sätt igång och rida, rida, rida och plugga, plugga, plugga så ska du se att din dröm blir verklighet.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar