Hästverksam=För de som bredriver en hästverksamhet

Lobelia

Trådstartare
Rubriken hästverksam är till för de som bedriver hästverksamhet i någon form, allt från mycket liten och uppåt, alla får rum. Privatpersoner som funderar på att skriva här bör ta sig en titt på rubriken Hästmänniska, där behandlas liknande frågor utifrån den enskildes perspektiv.

Mvh Lobelia
Moderator

Senast ändrad:
Sv: Hästverksam=För de som bredriver en hästverksamhet

Vad att göra med alla knasiga hästägare som inte kan finna sig att det måste finnas lite regler och mycket samarbete i ett stall med många hyresgäster???????? Ibland undrar jag om det är så att många inte är riktigt sunda?????? Varför har en del häst överhuvudtaget????inget jobb, barn som tar tid och kostar pengar osv. osv. :confused::confused:

Vi har samma problem,men det har blivitt lite bättre nu.
(pappa o farfar som håller i verksamgeten igentligen.
men om du inte hr stall möte så rekomendrar jag det!
där tar man up lite punkter om hur man ska sköta allt tex padock ridhus stalgång m.m

Ja ibland blir man galen... Jag har kommit fram till att antingen har jag mycket få inackorderingar vars ägare har goda referenser från tidigare stall. Om jag har många inackorderingar så tar jag mer betalt och gör det mesta själv, på så sätt slipper jag bli arg över saker som inte blir gjorda. OM någon inte bryr sig om sin häst eller inte tar hand om den som sig bör så blir den personen tillsagd och om det inte blir någon ändring så säger jag upp dem.

Innan jag köpte min gård så var jag själv inackorderad med mina hästar och det kan vara bökigt det med... ransonerat spån och hö etc. Ja även då blev jag gaaaaaleeeen ibland;)

Hihi fast bara för att man har barn som tar tid, inget jobb och lite pengar betyder ju inte att man inte samarbetar elelr sköter sig ;)

Jag har alla ovanstående saker, men har goda referenser från olika håll och är generellt omtyckt av de jag hyr stallplats från.

Dock har jag ju jobbat mycekt i stall under flera år innan jag hade barn så jag sköter min egen häst och stallet som alltid, dvs. professionellt och med åtanke att perosnen som äger det också vill ha det så (och om det INTE sköt profesinellt så trivs jag inte så bra, eftersom jag också blir lika trött på tjafs o skit som folk håller på med, för att dom inte fattar att det är en verksamhet och behvöer skötas som det haha)

Jag borde väl jobba med det igen, så slipper jag stå i "mitten" mellan inhyrd och bedrivare, ofta så är ju dom andra inhyrda så att dom tror att jag håller med dom om allt tjafs bara för att jag också är inhyrd haha!

Vad som är jobbigast tycker jag när man har en hästverksamhet är att det finns så många oseriösa hästägare.De är duktiga o trevliga men så helt plötsligt betalar de inte för sig eller så sticker de både ifrån betalning och sin häst.Då står man där med en häst man själv inte vill ha och den bara tickar pengar.Har haft verksamhet i 1 1/2 år och råkat ut för flera sådana här personer trots ett utförligt kontrakt.Jag tycker att vi "uthyrare" borde ha en länk där man kan varna varandra för dessa osäriösa personer så slipper vi förlora en massa pengar för dom oseriösa verkar vara många och de klarar sig oftast för att de ställer sig i små stall hela tiden.

Vad att göra med alla knasiga hästägare som inte kan finna sig att det måste finnas lite regler och mycket samarbete i ett stall med många hyresgäster???????? Ibland undrar jag om det är så att många inte är riktigt sunda?????? Varför har en del häst överhuvudtaget????inget jobb, barn som tar tid och kostar pengar osv. osv. :confused::confused:

I Ett inackorderingsstall är det ALLTID svårt att komma överens med alla. I de stallen jag har stått tidigare i tonåren, innan jag startade eget på min anläggning, så har det alltid varit tjafs. Som ett bålgetingbo. Den ena sägs vara bättre än den andra, den tredje har en dyrare häst och är därför mest proffsig och så vidare. Det slutar alltid i Kaos. Mitt måtto är framför allt till dom som har hyrt in sig hos mig - att sköt er själva så sköter jag mitt. Sen möts vi halvvägs. Och det är superviktigt med rutiner - att ALLA får vara MED och göra saker, alla har ett visst ansvar/roll i stallet.

Vad gällande att folk skaffar häst som egentligen inte har pengar, är väl lite samma sak som en del folk som skaffar hund och sen inte har tid med dom. Jag kan nämna ett antal människor som skaffat både hund och häst, och sen inte har tid/ekonomi över huvudtaget. Varför kan väl bara dom svara på. Jag tycker mest synd om djuren. Ex hundarna... En bekant till mig skaffade en Rottweiler, som ÄR tidskrävande, men hunden får i princip inte göra någonting mer än att vara inne. Och hennes hästar... ptja, hon rider inte någon av dom, för att hon inte vågar. Men ändå ska hon ha dom? Varför? Det kan bara DOM svara på - inte vi.

Poängen med allt babbel jag skrivit nu, är framför allt att folk måste lära sig att dom inte är bäst - och anpassa sig efter läget. Sköta sig själva och ge fan i andra.
Jag jobbar själv som hästtränare i westernridning, och bedriver avelsverksamhet - MEN - jag påstår (och har aldrig gjort) aldrig att jag någonsin har varit bättre än någon annan. Det kommer ALLTID vara någon som är bättre än mig. Och oavsett utbildningsgrad - och oavsett vilken ridstil man sysslar med - så byter man ALLTID erfarenheter med varandra. Ingen vet bäst - ingen kan mest - och framför allt - det spelar ingen som helst roll VILKEN ras på häst man har - det är utbildningen som gör hästen till den "proffsiga" häst den är - inte inköpspriset....

Ja tror vi är samma skrot å kor allihopa, vare sig vi är föräldrar, hundägare, hästägare fattiga eller rika, aktiva med våra hästar/hundar/barn... Ett "pack" å ha å göra med för alla ska ha rätt å ingen kan vika sig och även om jag har 2 mille på kontot eller 0 kronor på kontot så är det visst alltid något som är fel.... Även om ja mockat varje dag till mig själv och ibland hela stallet dvs. 10 boxar (trots att jag betalar för tjänsten) eller om jag sopar gången/utsidan av stallet och mockar i paddocken efter alla som rider, plockar upp efter mig och ställer allt i ordning. Släpper in och ut hästar på helger (för att stallägaren har fått hoppa in och jobba extra och gubben är sjuk eller passar deras unge och inte kan gå ut)... Så visst finns det alltid något fel......... SUCK!!

Ja tror vi är samma skrot å kor allihopa, vare sig vi är föräldrar, hundägare, hästägare fattiga eller rika, aktiva med våra hästar/hundar/barn... Ett "pack" å ha å göra med för alla ska ha rätt å ingen kan vika sig och även om jag har 2 mille på kontot eller 0 kronor på kontot så är det visst alltid något som är fel.... Även om ja mockat varje dag till mig själv och ibland hela stallet dvs. 10 boxar (trots att jag betalar för tjänsten) eller om jag sopar gången/utsidan av stallet och mockar i paddocken efter alla som rider, plockar upp efter mig och ställer allt i ordning. Släpper in och ut hästar på helger (för att stallägaren har fått hoppa in och jobba extra och gubben är sjuk eller passar deras unge och inte kan gå ut)... Så visst finns det alltid något fel......... SUCK!!

OCH inte nog med det!!!
Jag betalar in förskottshyror för att vara "sjysst" och hjälpa stallägaren när dom hade kasst med pengar...... Återigen.... Vad får man för det? När man försöker göra så gott ifrån sig man kan som hyresgäst....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 663
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka