hästtransport

movi

Trådstartare
Vad säger lagen om att ha översta luckan öppen på hästtransporten vid körning?jag har fått lära mig att den skall hållas stängd eller öppen en liten bit för ventilation!idag och även tidigare har jag sett flertal kör med öppen lucka!ve o fasa om olyckan är framme och hästen far ut..

Sv: hästtransport

Finns ingen lag. I vissa fall är ventilationen så dålig i släpet (de vanligaste på marknaden som t ex Trane, VV etc) att man inte FÅR ha luckan stängd.

HUR i hela friden skulle hästen kunna åka ut genom luckan? Den sitter ju fast FRAM?

Vi kör alltid med luckan nere och har aldrig varit med om några incidenter. Känsliga hästar dövas.

undrar också hur hästen skulle kunna fara ut. vi brukar ha överluckan öppen en liten bit, eller helt öppen om det är jättevarmt.

har hört att man inte får köra med överluckan helt öppen, men om man blir stoppad så säger dom bara till en o stänga.

Det var en skröna som gick för några år sedan att man inte fick köra med luckan öppen på hästtransporter, men det var inget annat än en skröna. Man får göra som man vill.
Jag har ibland när jag kört på motorvägen legat bakom en hästtransport med luckan nere och sett väldigt stressade hästar som står och vänder sig och ser alla lastbilar som kör om alldeles intill hästen. De ser inte alls trevligt ut för hästen. Därför kör jag alltid med luckan öppen. När man kör ventileras släpet bra genom ventilationerna, värre när man står till.

Jag är så nojjig att jag tänker att OM hästen skulle komma loss där inne, och mot all förmodan lyckas vända sig (de är ju grymt smidiga när de vill själva ibland), om hästen då när den kommit runt typ stegrar så skulle den ju kunna komma över kanten på lämmen :crazy::p

Så tänker jag att om luckan är stängd se han ingen flyktväg den vägen iaf :angel:

Till någon annan som skrev att h*n sett oroliga hästar med öppen lucka, som kikade efter bilar nära.
Du vet ju väl inte hur de hästarna beter sig i de stängda transporterna? De kanske står och kikar bakåt mot ljudet trots att de inte ser nått bakåt? *bara funderar*

undrar också hur hästen skulle kunna fara ut. vi brukar ha överluckan öppen en liten bit, eller helt öppen om det är jättevarmt.

har hört att man inte får köra med överluckan helt öppen, men om man blir stoppad så säger dom bara till en o stänga.

Blir man stoppad säger "dom" inget om den saken, nej. Endast när man kör med ett föl löst i transporten ska luckan vara stängd eller att man på annat sätt ordnat så att inte fölet kan studsa ut (galler etc.).

Något man bör vara medveten om är att det bildas ett baksug när man kör med luckan öppen och man har mätt upp högre avgasnivåer inne i transporten vid sån körning. Det är att föredra om man kan ordna så att "inluften" kommer framifrån i så pass hög grad att det bildas ett övertryck som förhindrar att luften kommer in bakifrån...

Jag är i alla fall glad att jag kör med luckan stängd då min häst en gång slet sönder grimman stegrade, slog runt, kom på fötter igen (hur vet i sjutton), stegrade igen och slog runt igen, så höll han på några gånger och jag såg allt på övervaknigs kameran. Mitt på motorvägen på det enfiliga var vi så jag kunde inte stanna på en gång. Hade luckan varit öppen hade han hoppat ut med all säkerhet! och blivit på körd och orsakat en stor trafik olycka!

Men lag på det är det inte utan det gäller bara när man kör med lösa hästa typ sto och föl.

Det har hänt att åtminstone en häst har hoppat ut ur transporten när luckan var nerfälld. Det var en tvåårig nordsvensk som tog sig lös och lyckades vända och tog ett rejält språng över rampen. Det här var ett äldre släp som hade en kortare ramp så det var inte lika högt att hoppa som på de nyare moderna släpen. Det hela slutade i a f väl och hästen fångades in och kunde tas hem. Jag är en av dem som har gått på denna skröna att luckan måste vara stängd. Nu vet jag bättre tack vare er som tagit reda på fakta och nu kommer mina hästar få åka med luckan öppen när det är riktigt varma dagar. :bow:

Vad jag har hört så var det förbjudet att åka med luckan öppen fram tills ca 2 år sen. Själv tycker jag luckan ska vara stängd vissa hästar vrider ju typ nacken ur led av allt tittande ut! Men du är ju min personliga åsikt!

Något man bör vara medveten om är att det bildas ett baksug när man kör med luckan öppen och man har mätt upp högre avgasnivåer inne i transporten vid sån körning. Det är att föredra om man kan ordna så att "inluften" kommer framifrån i så pass hög grad att det bildas ett övertryck som förhindrar att luften kommer in bakifrån...[/QUOTE]

Så sant så!!!:crazy:

Jag kör aldrig med luckan helt öppen. Men det finns ingen lag som säger att den inte får vara helt öppen.

Så tänker jag att om luckan är stängd se han ingen flyktväg den vägen iaf :angel:

Jag tror inte att luckan skulle hålla för den belastningen. Den är ju mycket vekare än resten av släpet. Skulle hästen mot förmodan göra som du skriver borde luckan gå sönder, så då kan den ju lika gärna vara öppen. OBS: Jag bara gissar.

Två av våra körs med luckan stängd, dom står lugnare då. En är lugn oavsett så där avgör temperaturen.

Själv tycker jag luckan ska vara stängd vissa hästar vrider ju typ nacken ur led av allt tittande ut! Men du är ju min personliga åsikt!

Du har inte tänkt på att vissa hästar vill ha det så?

Kompisens häst står gärna och tittar ut bakåt, men står still som ett ljus.
Utan uppsikt bakåt dvs stängd lucka så har du helt plötsligt en häst som nära nog river kärran. DET är en betydligt större fara i trafiken skulle jag vilja säga..

Vill du fortfarande stänga luckan nu?

Nej, låt hästen välja, det är ju den som ska vara i kärran...

Vi kör nästan alltid med öppen baklucka, det blir alldeles för varmt i släpet annars! Jag ska ordna in en fläkt i framdörren så kan man ha stängt "på glänt" om det regnar etc.

ja,som ni läst,har det hänt att hästar kan ta sig ut genom lilla luckan!och ja visst hästen sitter fast fram,det tror jag alla har,men vid en större krock håller tyvärr ej varken grimskaft eller grimma,och hästen far ut om transporten välter!lilla luckan är ej den starkaste,men håller hästen tillbaka!nu ska man väl inte måla fan på väggen och tänka på olyckor när man kör,men man bör ju ändå vara medveten om riskerna!

ja...men vid en större krock håller tyvärr ej varken grimskaft eller grimma,och hästen far ut om transporten välter!

Om man är med om en så pass stor omfattande kollission är det nog ett av de mindre bekymren; huruvida lilla luckan är öppen eller inte. I sådana fall är det vanligaste att hästen åker ut genom taket eller att taket lossnar, så om överdelen på baklämmen är stäng eller inte spelar nog inte så stor roll...

Du har inte tänkt på att vissa hästar vill ha det så?

Kompisens häst står gärna och tittar ut bakåt, men står still som ett ljus.
Utan uppsikt bakåt dvs stängd lucka så har du helt plötsligt en häst som nära nog river kärran. DET är en betydligt större fara i trafiken skulle jag vilja säga..

Vill du fortfarande stänga luckan nu?

Nej, låt hästen välja, det är ju den som ska vara i kärran...

Som sagt så är det MIN åsikt!
Jag tycker det inte är schysst med massa avgaser på hästen, du skulle väl inte vilja ha det i bilen, lr??

Sen så kan jag hålla med om att vissa hästa gillar att titta ut lite då och då men en jag känner står verkligen helt konstigt i transporten!!!

Självklart är det din åsikt.

Men ibland får man lyssna till hästen och lägga ens egna åsikter åt sidan. Allt är inte svart eller vitt.
--------------------------------------------------------------
Detta med ventilation har ju också diskuterats och något man kan ha i bakhuvudet.. och givetvis bara ha öppen lucka till hästar som är lugna inför det.

Tror btw inte dessa 'oerhörda mängder' avgaser är direkt dödliga/speciellt skadliga heller....

Hm, man vill ju sin hästs bästa och jag brukar köra med luckan nere när det är jättevarmt ute. Tycker att ventilationen i släpet är för dålig annars. Det finns taklucka men jag måste sätta in öppningsbara fönster. Eller räcker det med en fläkt fram tro? Någon som har erfarenhet av det? Mitt släp ser ut så här fast jag har två takfönster fram.
1.jpg

Vill naturligtvis inte heller att hon ska behöva stå i en massa avgaser.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 506
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Skitlöjlig tråd kommer detta bli, men jag måste!! Jag tycker att det är oerhört läskigt att prova nya saker. Jag har som liten fått...
Svar
14
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka