Sv: hästtransport
Knapp lån
I bland har jag luckan öppen, i bland stängd, det beror helt på vilken av mna hästar jag kör. Efter som någon vill ha öppen och någon trivs bättre med den stängd. Jag kör hellre en häst som står lungt och stilla för att den får ha luckan så som den trivs bäst med, än att ha en orolig häst som sparkar och trampar runt eller något annat, för att hästägaren tycker att luckan SKA vara öppen/stängd. Lär er lyssna på era hästar!
Dock går det inte att undvika att det blir väldigt varmt i en transport på sommrarna (om man har luckan stängd), även fast man har en bra luftgenomströmning genom diverse ventiler och taklucker.
Stod själva i våran transport för att akut köra mitt lilla föl med stoet till djursjukhuset, gick bara att stå där ett par minuter när vi körde på grusvägarna (körde från betet) då var jag blöt av svett så även fölet och stoet (vi har bra ventilation i våran transport!), men det var sommar och vindstilla. Så det var bara att ta ner luckan. Då var det ett fastbundet sto, ett löst föl, två personer. En somm höll koll på fölet så att hon var närvarande och jag som stöttade fölet samt stod och spände ett grimskaft runt benet för att stoppa allt blod.
Väldigt olaglit kört, men jag tror inte polisen hade sagt så mkt om de hade tagit oss.
Poängen med det hela är att när luckan åkte ner så blev det en underbar genomströmmning av luften och man börjad torka upp, fölet blev snabbt uttorkat så det hade varit kattastof att fortsätta att ha luckan uppe för hennes skull.
Så varma sommardagar när det inte blåser så mkt ute, så spelar det knappt någon roll hur bra ventilation man har i sin transport men luckan där bak gör enormt mkt!
Fler borde prova att åka i sin transport och kolla sin ventialtion samt hur bekvämt/obekvämt hästen får åka!