hästtransport

Sv: hästtransport

Var med om en häst som stod å sparkade och for i transporten på väg till ultuna, sen blev de stilla och de fortsatte köra (väldigt bråttom)

bilarna som körde om blinka å vinka men de höll, sen kom en av instruktörernas föräldrar ikapp, och ringde. Hästen hade kommit lös och vänt sig, och stod med huvudet utanför och kollade och var verkligen supernöjd...

Var med om en häst som stod å sparkade och for i transporten på väg till ultuna, sen blev de stilla och de fortsatte köra (väldigt bråttom)

bilarna som körde om blinka å vinka men de höll, sen kom en av instruktörernas föräldrar ikapp, och ringde. Hästen hade kommit lös och vänt sig, och stod med huvudet utanför och kollade och var verkligen supernöjd...

:eek::eek: men ändå :rofl::rofl::rofl:

Han fick faktiskt stå så hela vägen. De vågade inte stanna ifall han skulle få för sig att hoppa.

Det handlar inte om "oerhörda mängder" utan man har uppmätt en förhöjd avgashalt.:cool:
:bow:
Det var det jag ville mena också.
På andra som svarat ang avgaser i tråden, verkar det som uppfattningen är att hästen i princip skulle dö av fögiftning...vilket inte är fallet..

vid en trafikolycka med bilar och hästtransport utanför nyköping för ett par år sedan där hästtransporten välte,höll transporten,men luckan var öppen,och i volten brast om det var grimskaft eller grimma kommer jag ej ihåg,men hästen for ut!och transporten var hel,något knöggligt tak!själv kör jag ej med öppen lucka,nu är jag från mitt eget ämne men min häst blir nojjig av bilarna bakom,speciellt av lastbilar o bussar som absolut måste lägga sig precis bakom innan dom ska köra om!inte kul att ha en 24tonare bakom..!men nu vet jag att det ej är lag på det med luckan!vet att när jag jobbade med uthyrning av olika släptyper så fick vi lära oss så om luckan på transporter,så det sitter i,men det är några år sen!

Jag kör alltid med stängd lucka. Jag törs helt enkelt inte eftersom hästen gärna står och kollar bakåt och kommer den lös i transporten så finns det en möjlig väg ut. Bakåt!

Om man måste ha luckan öppen för att ventilationen är otillräcklig så är det nog dags att byta släp eller sätta dit en bättre ventilation.

Knapp lån

I bland har jag luckan öppen, i bland stängd, det beror helt på vilken av mna hästar jag kör. Efter som någon vill ha öppen och någon trivs bättre med den stängd. Jag kör hellre en häst som står lungt och stilla för att den får ha luckan så som den trivs bäst med, än att ha en orolig häst som sparkar och trampar runt eller något annat, för att hästägaren tycker att luckan SKA vara öppen/stängd. Lär er lyssna på era hästar!

Dock går det inte att undvika att det blir väldigt varmt i en transport på sommrarna (om man har luckan stängd), även fast man har en bra luftgenomströmning genom diverse ventiler och taklucker.

Stod själva i våran transport för att akut köra mitt lilla föl med stoet till djursjukhuset, gick bara att stå där ett par minuter när vi körde på grusvägarna (körde från betet) då var jag blöt av svett så även fölet och stoet (vi har bra ventilation i våran transport!), men det var sommar och vindstilla. Så det var bara att ta ner luckan. Då var det ett fastbundet sto, ett löst föl, två personer. En somm höll koll på fölet så att hon var närvarande och jag som stöttade fölet samt stod och spände ett grimskaft runt benet för att stoppa allt blod.
Väldigt olaglit kört, men jag tror inte polisen hade sagt så mkt om de hade tagit oss.

Poängen med det hela är att när luckan åkte ner så blev det en underbar genomströmmning av luften och man börjad torka upp, fölet blev snabbt uttorkat så det hade varit kattastof att fortsätta att ha luckan uppe för hennes skull.
Så varma sommardagar när det inte blåser så mkt ute, så spelar det knappt någon roll hur bra ventilation man har i sin transport men luckan där bak gör enormt mkt!

Fler borde prova att åka i sin transport och kolla sin ventialtion samt hur bekvämt/obekvämt hästen får åka!

Jag har precis kört med luckan öppen för första gången. Med 25 grader varmt ville jag inte trots att jag har nytt släp med bra ventilation stänga om henne. Det gick alldeles utmärkt! Då körde jag bara ca 20 min och det var relativt lågtrafikerat.

*kl*

Ponnyn jag har nu har vi aldrig kört med luckan öppen då hon kan vara lite orolig i transporten, däremot våra förra ponnyer körde vi ibland med luckan nerfälld. Om det var väldigt varmt tex. Däremot fällde vi alltid upp luckan på ex motorvägen eller så, kändes bäst tyckte vi.

Jag tror inte att luckan skulle hålla för den belastningen. Den är ju mycket vekare än resten av släpet. Skulle hästen mot förmodan göra som du skriver borde luckan gå sönder, så då kan den ju lika gärna vara öppen. OBS: Jag bara gissar.

Två av våra körs med luckan stängd, dom står lugnare då. En är lugn oavsett så där avgör temperaturen.

Jag tänkte att hästen inte skulle se det som en flyktväg, om luckan är stängd. Såklart skulle den ge efter om hästen gav sig sjutton på att den ska ut den vägen.

ursäkta att jag väcker den här gamla tråden igen. Jag är inte direkt intresserad av vad folk har för åsikter i denna fråga men däremot VAR STÅR DET I LAGEN om den måste vara stängd eller inte. Bra att ha med sig en kopia då man kan bli tillsagd på t.ex en tävling att man måste stänga den.

ursäkta att jag väcker den här gamla tråden igen. Jag är inte direkt intresserad av vad folk har för åsikter i denna fråga men däremot VAR STÅR DET I LAGEN om den måste vara stängd eller inte. Bra att ha med sig en kopia då man kan bli tillsagd på t.ex en tävling att man måste stänga den.

Det står nog ingenstans i lagen. Det brukar inte stå vilka förbud som inte finns i lagen.;)

Du kan inte visa något som inte finns. Det står inget i lagen.

Om jag inte missminner mig har Agria någon text om det på sin hemsida, prova att söka där.

Luckan bör vara stängd...jag kommer ihåg en hemsk olycka här nere för några år sedan med en travare(på väg till trav-tävling)som sparkat över i transporten.
hästen fick avlivas omgående nere på jägers.

Bra tips om Agria, såhär skriver de:

I de bestämmelser som reglerar transport av häst SJVFS 2000:133 finns inga särskilda bestämmelser avseende just den övre luckan. Däremot regleras bl.a. skyltning vid transport av djur, transport av dräktigt sto samt stödbommens placering när häst är placerad i fordonets längdriktning (minst 0,6 meter från frontväggen).
...
När det gäller den övre luckan har jag konsulterat arbetskamrater och tillika vana hästägare. Det synes vara en smaksak om luckan skall vara stängd eller inte. Vissa häster blir oroliga när de inte ser de bilar de hör medan andra blir mera oroliga om de ser dem! Hursomhelst finns som framgått ingen särskild bestämmelse som reglerar dess vara öppnad eller inte vara öppnad. Du bryter därmed inte heller mot någon säkerhetsföreskrift i villkoren om du väljer att ha luckan öppen.

Då är det ju fritt att välja själv, vilket som passar ens häst bäst, skönt.

Kom på en sak jag inte tänkt på innan. Man får ju inte ha vit belysning riktat bakåt när man kör. Med luckan öppen skulle det ju kunna bli det. kanske.

Kom på en sak jag inte tänkt på innan. Man får ju inte ha vit belysning riktat bakåt när man kör. Med luckan öppen skulle det ju kunna bli det. kanske.

Hur menar du nu? Förstår inte ditt resonemang alls faktiskt? Vilken lampa blir vit när man kör med öppen lucka?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 506
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Skitlöjlig tråd kommer detta bli, men jag måste!! Jag tycker att det är oerhört läskigt att prova nya saker. Jag har som liten fått...
Svar
14
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka