Hästtransport med "rullgardin" baktill.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kockan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 402
K

Kockan

Någon som har transport utan hård överlucka baktill, utan en i plast, eller vad det nu är? Många utländska vagnar har ju det och vi funderar på att köpa ny transport utomlands. Inbillar mig att det drar in och låter mycket mer från vägbullret med en sån? Är det bara jag som är fjompig, kanske?
Bra eller dåligt?

Sv: Hästtransport med "rullgardin" baktill.

Det är nog lite en smaksak, en del hästar verkar inte gilla de där gardinerna alls för att det låter lite äckligt när man drar ner och släpper upp.
Sen får du se till att aldrig tappa den när du ska dra ner eller släppa upp den, då flyger den upp med en riktig smäll och har du otur då kanske hästen har gjort ett stort hål i fronten på släpet och flytt ;)

Kockan skrev:
Någon som har transport utan hård överlucka baktill, utan en i plast, eller vad det nu är? Många utländska vagnar har ju det och vi funderar på att köpa ny transport utomlands. Inbillar mig att det drar in och låter mycket mer från vägbullret med en sån? Är det bara jag som är fjompig, kanske?
Bra eller dåligt?

Smaksak. Vi skulle inte välja hård efter att ha använt rollo sista 2 åren. De jag känner som använder rollo föredrar också den.

Buller: Upplever rollo som klart tystare, dels för att den är tät, dels för att den inte slamrar överhuvudtaget. Det har gjorts en undersökning som visar att det är tystast i trailern när överluckan är nedfälld (resonans i trailern). Jag förespråkar inte att åka med öppen överlucka, men det är ändå intressant i sammanhanget.

Att man skulle tappa rollon är väl lika troligt som att tappa en hård. Men risken att rollo fryser på vintern är obefintlig.

Rollo har dikuterats ofta på buke, t.ex.
här.

Har själv en häst som försökt fly ut genom fronten varje gång jag skulle fälla upp en hård baklucka men sedan jag har rollo så tycker hon bara att det är matte som klättrar där bak, så enligt mig är enda nackdelen med rollo just det att man måste klättra för att nå den.

Camilla

Ja, det verkar ju som att själva ljudnivån, när man fäller upp och ner, är lägra med rullgardin. Vanlig lucka skramlar ju en massa medan rullgardiner bara har en annan typ av läte när den öppnas stängs. Är nog mest en vanesak för hästarna. Tur att man är lång då, så man kanske slipper klättra så mycket!

Jag köper helt klart att det är lättare att tappa en "rollo" än en vanlig lucka.
Var nyligen hos en släpförsäljare som sa att det vanligaste klagomålet på dem är just att de är lätta att tappa och låter läskigt och klistrigt när man drar ner/släpper upp.

Eftersom "rollon" är ganska stark och rullar upp sig lätt så visade släpförsäljaren just vad som har hänt många, och då främst korta personer. De drar tag i gardinen, det är lite pilligt att fästa stropparna eftersom du hela tiden måste hålla nere gardinen (annars vill den ju rulla upp sig igen), råkar helt enkelt tappa den (kanske är lite frusen om fingrarna och fumlig), gardinen far upp , PANG!!!!
Han visade mig och släppte gardinen från helt utdraget läge.

Detta händer absolut inte med en plyfalucka. Har aldrig hänt mig iaf.
och jag är 160cm, men jag fattar att det lätt kan hända med en gardin.

ch791022 skrev:
Har själv en häst som försökt fly ut genom fronten varje gång jag skulle fälla upp en hård baklucka men sedan jag har rollo så tycker hon bara att det är matte som klättrar där bak, så enligt mig är enda nackdelen med rollo just det att man måste klättra för att nå den.

Camilla

Har du testat att sätta ett snöre i mittenstroppen? Så du slipper hoppa menar jag.

*hugger knapp*

När jag lägger in en beställning om ett nytt släp kommer det def att bli ett med rollo! Jag är KORT och har problem att fälla upp och ta emot plyfaluckan! Kan iof lätt avhjälpas med pall, men den har fler nackdelar än rollon! När den ska upp kommer mina händer för långt ner att jag får ingen kraft att puffa upp luckan och när jag ska ta ner luckan tar jag emot den "för sent" pga min längd så att tyngden mot händerna/handlederna gör ONT. En rollo har, enlig mig, många fördelar:
* Lättare för mig som kort att dra upp och ner.Tar hjälp av ett balsnöre.
* Bättre möjligheter att variera ventilationen.
* Släpper in ljus vilket ger ett ljusare släp.
* TYST! Skramlar inte, prasslar inte.
Sen att hästen inte har samma åsikter om rollon är en annan sak! ;) Hon galopperade på stället i transporten när vi drog ner den första gången....MEN det är en vanesak! Hon får vänja sig helt enkelt och jag KAN låta henne vänja sig pga hennes respekt för frambommen. Hon visar inga tendenser att hoppa över, tack o lov!

//Alice - som bara tror gott om rollo

Liknande trådar

Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det... 2
Svar
38
· Visningar
2 828
Senast: Shaggy
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 635
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka