Jag håller med!Åter igen slås jag av den enorma resursbristen myndigheterna har. Tänk om det fanns pengar till att kontrollera alla dessa regler. Tex att stå vid parkeringen till en helt vanlig ridtävling och kontrollera transporter. Känner igen mycket av bristerna från mitt tävlande i distans, då har man ju med foder, strö, hinkar, vattendunkar och div. Ofta i släpet, och många lastsäkrar mycket riktigt inte.
Istället har folk ingen aning om hur man lagligt gör en aktivitet som många faktiskt håller på med flera gånger per vecka.
Och visst att man har skyldighet själv, men för gemeneman så är inte föreskrifterna jättelätta att hitta. Man behöver verkligen aktivt leta efter dem för att hitta dem. Och ibland är de konstigt skrivna. Jag ska själv kontakta jordbruksverket snart här för att be dem definiera "expert". En arbetsgivare undrade om jag kunde stå som ansvarig för en försöksdjursanläggning, och jag trooooor det, men det beror på hur JBV definierar "expert".
En stor nackdel är ju att tävlingar ofta är på helgen och då krävs ju övertid osv..
Här görs dock kontroller ibland på stora tävlingar som går dagtid vardagar och vägkontroller tillsammans med polisen.
Vet att SvRF bjöd in Lst för att föreläsa angående transportreglerna rätt nyligen. Tror inte föreläsningen var öppen för alla dock utan för inbjudna.
Två distansföreningar i min trakt slog sig ihop och ordnade en dag där man kunde ta kompetensbeviset också, jättebra arrangerat och öppet för alla (vi utomstående betalade lite mer men ändå mycket billigare än det brukar).