"Hästtandläkare"

Sv: "Hästtandläkare"

detr vore ju toppen , att nån kan hyra in sig hos en vet ...nån som har spec utbildning på tänder.....det skulle vara mycket värt, iallafall för dom som verkligen har stora problem med sina hästar tänder...

Ja om det utförs på kliniken där vet befinner, sig vet bestämmer dosen o den som sprutar har gått C15 utbildning o är anställd.
PL

Går inte att hyra in sig måste vara anställd eftersom här föreligger ett arbetsgivaransvar.
PL

Knapplån.

Men hur fungerar/är det då i de fall där 'hästtandläkare' kommer till klinik X ggr/månad (eller år eller kvartal etc). Och man bokar tid via kliniken, han håller till på/i klinikens lokaler etc?

Jag vet dock inte vem som ger ev sedering och jag vet inte vem man betalar till 8dvs klinik eller tandläkaren direkt) eftersom jag aldrig använt mig av tjänsten. Men 'min' klinik har börjat att med jämna mellanrum ha någon dansk 'hästtandläkare' på kliniken vissa dagar. Sitter lappar uppe på kliniken om det, och man bokar tid hos receptionisten på kliniken.

(Sen har jag hört snacket veterinärerna emellan och alla är väl inte odelat positiv till den där tandläkare direkt :devil: )

Jag känner till en kille som åker runt och fixar tänderna på hästar, han sederar även med preparat som en veterinär ger honom "under bordet". :angel: Först när jag hörde talas om honom visste jag bara att han skulle vara bra och då flera i det stallet skulle ta ut honom för kontroll av sina hästar bokade även jag in mina, men när jag fick veta att han även erbjöd en av hästägarna att på plats dra ut vargtänderna på hennes häst med sedering, avbokade jag mina tider direkt. :mad: Hade det varit mig han erbjöd dylik behandling av min häst hade jag anmält honom direkt! :devil: Ägaren pratade med mig om det här och när jag berättade om att det var olagligt så bokade hon istället in sig på klinik och fick det fixat.

Jag antar att Peter vet vem jag menar och säkert många fler om jag skulle nämna namnet. :smirk: Min veterinär visste vem både "tandläkaren" och veterinären är då de även har hållit seminarier om hästens tänder. :angel:

Själv skulle jag aldrig släppa lös någon som gått kurs några veckor och sett 100 munnar börja rota runt i min egen mun. Lika lite skulle jag tillåta att en person utan medicinsk utbildning försökte ge mig lugnande eller bedövning, så varför skulle jag utsätta min egen häst för något sånt? :confused: Den engelska utbildningen på 1.5 år tycker jag låter mycket intressantare. :bow:

Angående samarbete så skulle jag iofs kunna tänka mig det med en vettig människa men samtidigt tycker jag att det är roligare, mer utvecklande o ansvarsmässigt tryggare att göra jobbet själv än att stå bredvid o titta på efter att ha sederat.
PL

Jag skulle inte tveka att låta min hästandläkare både sedera och ta ut vargtänder och raspa. Han behandlar så mycket hästar att han troligen har långt större erfarenhet av detta än en veterinär som kanske gör ett par tandbehandlingar per vecka. Jag har använt honom i flera år till många olika hästar och aldrig haft anledning att ifrågasätta hans kompetens eller omdöme. Tvärtom har jag varit mycket nöjd med hans arbete. De flesta häromkring anlitar denna hästtandläkare och jag har aldrig hört någon som haft något att klaga på. Bortsett från att vissa resonerar som du när det gäller injektioner.

Den dan ngt händer för att en outbildad person sederar står du där utan ngt som helst skydd!
PL

Men det är ju därför han har ett samarbete med veterinär, och behandlar på dennas klinik för att undvika ett sådant ansvarsfall.

Jag brukar passa på att ta incisisver och sånt med el om jag ändå har en sederad häst, sparar på bladen och armarna om inte annat.
Jag tackar för en trevlig diskussion och avslutar min del av denna tråden med att säga att det finns rötägg inom alla branscher, sedan om det är veterinärer eller hästtandtekniker, hoppas att eftrsom vi (förhoppningsvis) strävar efter samma mål att klyftan av okunskap hos både utövare och ägare skall byggas igen så att vi slipper smutskastning i framtiden.

Men om han skall sedera räcker det inte med ett samarbete, se ovan.
Vargtänder får han inte dra ändå.
PL

Jag åker också till klinik för att får tanvård till pållarna, det är TL som gör tandvården dock finns det vetrinärer som sederar på plats något som inte tandläkaren gör eller får göra.

Angående TL så såg jordbruksverket annorlunda på samarbete med tex läkare el tandläkare(leg) när det gäller specialingrepp än på samarbete med övriga.
Detta enligt ett meddelande som gick ut för ett par år sen.
PL

Senast ändrad:

Jag har inte så mycket mer att tillägga. Vi är många som använder den berörda tandläkaren och är mycket nöjda. Kanske skulle man arbeta för en kort utbildning för att få ge injektioner med domosedan just vid tandbehandlingar istället för att motarbeta skickliga yrkesutövare?

Utbildningen för att som inte anställd o på eget ansvar få ge domosedan torde bli ca 5,5 år, ngt annat är inte troligt. För att som anställd få ge under veterinärens ansvar är utbildningen ett par dagar.
PL

Ja men det är ju det jag menar. Om hästtandläkaren, som i mitt fall är anställd på en veterinärklinik och ger domosedan där, borde det ju inte vara ett så stort bekymmer att se till att han får de kunskaper han behöver för att kunna göra detta på ett säkert sätt.

Du skrev samarbete! Men ok om det är fråga om anställning är det inget större problem, vet måste dock finnas i huset o besluta om dosen.
PL

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 287
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar