hästspråk!

H

Hobbyryttarinna

Jag undrar vad hästen egentligen vill förmedla när den blåser ut luft genom näsborrarna. Jag menar inte det som hästen gör när den är stressad eller rädd utan det där långsamma lugna blåsandet. Min kompis häst och jag brukar blåsa på varandra, hon med mulen på min axel:love: och så turas vi om. Hon verkar hur nöjd som helst, hästen alltså ;) Det är ju hennes sätt att kommunicera men vad är det hon egentligen säger? Jag förstår att det måste vara något positivt men vad?

Sv: hästspråk!

Så gör min häst oxå. Hon lägger upp sitt huvud på min axel och "blåser" samtidigt som hon blundar.
Tror det är en form av välbehag. Du och jag matte. Vi är bästa kompisar...:love:

Menar du när de blåser luft i varandras näsborrar? Det ser man ofta när två hästar hälsar och jag tror att det är ett sätt att utbyta information på. Dvs lukta på varandras sinnesstämning, hälsa och person. De säger nog inget med själva blåsandet utan delar helt enkelt med sig av sin lukt, som innehåller massvis med information. Tyvärr kan vi människor troligen inte avläsa så mycket av informationen dock. Men det är en god gest som visar att hästen är intresserad av att kommunicera (åt båda hållen, dvs även ta till sig information av dig). Jag brukar blåsa tillbaka. Även om inte jag kan läsa hästens doft så kan han troligen utläsa en hel del av min.

När jag var liten sas det att om man blåste lite försiktigt i hästens näsborre och den besvarar genom att blåsa tillbaka så är man "accepterad" av hästen... Det är nog en sanning med modifikation... Tror snarare att de är som de ovan antyder, att det är ett sätt att kommunicera, bekanta o läsa av varandra på :)

Brukar oxå fundera på varför hästen jag rider gör så, men han ser ut o trivas när han gör det iaf, så jag hoppas att det är positivt :)

Min häst och hans flickvän (:p) brukar stå och snuffa på varandra och blåsa luft i varandras näsborrar jämt när de är inne. I deras fall är det en tydlig "ömhetsgrej", hög mysfaktor. De gör aldrig så på andra hästar.

Menar du när de blåser luft i varandras näsborrar?

Hmm, typ, fast det du beskriver får mig att tänka på när hästarna blåser på varandra och "checkar av" varann, för att sedan gå vidare. De kan ju vara ganska spända också när de blåser på varann på det sättet.

Men jag tror också att det nog är någon form av välbehag, hon verkar i alla fall så nöjd när hon håller på så och det är hur mysigt som helst dessutom :)

Det beror på. Om det är ett första möte när en ny häst kommer till en hage kan det vara lite spänt ibland. Men är det två hästar som känner och tycker om varann är det ofta tvärt om, nästan avslappnande. Eller när det kommer till föl och unghästar. Jag tror att beteendet har samma syfte oavsätt vem de blåser på. Man utdelar information goda vänner imellan också.

Jag har också hört sägas att det är ett vänskapstecken när det är "lugna" utblåsningar och sker i kombination med en avspänd kroppshållning.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 487
Senast: Habina
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 751
Senast: Magnum
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur