Hästskötarexamen

Sv: Hästskötarexamen

Förutom de tips som du redan fått kan du tänka på följande:

Säkerhet i hanteringen, speciellt vid longeringen och visning vid hand. Du måste känna dig bekväm med longerlinan, hålla den i runda fina varv samt säkerhetskoppla när du ska byta varv. Som vår lärare sa: det får inte vara någon risk att Cardento sliter sig på OS!

Vid visning vid hand är de petiga med hur man stääler upp hästen och att man ställer om och "öppnar" när domarna byter sida och tittar från andra hållet.

Vad jag vet finns det inga kurser i det här förutom en omfattande distanskurs på Strömsholm. Du kan alltid ringa runt till naturbruksgymnasier och fråga.

Jag får handledning av min tränare Robert Fritz inför examen, om jag väljer att avlägga den då.
Tack för tipsen!:)

Tack så mycket för tipsen!
Vem är författaren till "Hästens Biologi"?

Det är en välldans massa folk ;)
Barbro Atrell
Göran Björnhag
Göran Dalin
Bo Furugren
Jan Philipsson
Christina Planck
Margareta Rundgren

Det är iaf en jättebra bok som är väldigt informativ. Har inte gjort hästskötarexamen än, men vad jag har hört på skolan är det hästhållning i praktiken som är viktigast. Men även ridlära och hästens biologi ska vara bra att läsa på :)

Vad jag vet finns det inga kurser i det här förutom en omfattande distanskurs på Strömsholm. Du kan alltid ringa runt till naturbruksgymnasier och fråga.

Jag gick en 1-årig hästskötarutb. KY. på tenhults naturbruksgymnasium. där var det hysteriskt med tid o knoppar.

Det är en välldans massa folk ;)
Barbro Atrell
Göran Björnhag
Göran Dalin
Bo Furugren
Jan Philipsson
Christina Planck
Margareta Rundgren

Det är iaf en jättebra bok som är väldigt informativ. Har inte gjort hästskötarexamen än, men vad jag har hört på skolan är det hästhållning i praktiken som är viktigast. Men även ridlära och hästens biologi ska vara bra att läsa på :)

Haha okej, då är det nog den boken jag använde mig av till mitt arbete i biologi breddning. :)

Ok. Bra då finns det alltså kurser även om de inte är så korta och intensiva.

Det blir ju perfekt. RFhar ju koll på det här. Har för mig att han är examinator eller liknande så han kan ju...

Det blir ju perfekt. RFhar ju koll på det här. Har för mig att han är examinator eller liknande så han kan ju...

Ja, han är ordförande i svenska ridsportförbundets utbildningssektion och ridskolekommité. Det var han som tipsade mig om att ta hästskötarexamen efter praktiken jag ska göra hos honom, med början i höst. :)

Plugga praktiskt på foder också!
(altså lära skillnad på olika gräser, bra och dåligt hö, olika kraftfodersorter)
Kom ihåg identitetsbeskrivning ellervaddetnuhette vid häst vid hand!
(altså hästens namn, stam, ras, ålder, färg)
Och så balsnören i grimman när du binder upp hästen!

Fast det jag tror var det som gjorde att jag klarade det var att jag sa till när jag gjorde fel, så man visar att man är medveten om det. Försök inte släta över något och hoppas att dom inte ser, för det gör dom!
Och säg inte emot. Dom vet bäst. (Eller inte... Men låtsas som det i alla fall!)

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 518
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hallå alla hästvänner! Har problem med lastning och hittar inte lösning på mitt problem här eller på andra sidor. Om någon vet en tråd...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 148
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar