Sv: Lastning. Bra på ramp men inte längre
Precis som en flock hästar säger du. Hmm jag vet inte, men jag har faktiskt aldrig sett en flock hästar som försöker lasta en häst.
Trodde inte att jag behövde förklara i detalj.
Precis som hästar i flock använder sig av tryck, för att etablera sin plats bl.a
T.ex en häst som gör anspråk på ledarhästen blir först varnad, med kroppspråk (låg nivå av tryck), lyssnar inte den andra hästen trappas varningarna, trycket, upp för att sedan leda till att den blir bortjagad tills den visar underkastelse.
Hästar använder sig av upptrappande varningssignaler i hela deras beteende, oavsett vad. Det är bara den direkta flyktinstinkten som är direkt, allt annat interagerande sker med små signaler som sedan växer sig intensivare vid behov.
Det är hästar som bara behöver använda dom små signalerna sinsemellan som ger en harmonisk flock.
Jag är faktiskt förvånad att jag har behövt förklara detta för så många här i Sverige, det är så grundläggande och jag trodde att alla som höll på med hästar åtminstonde tog sig tid att lära sig deras naturliga beteende.
Det är verkligen det mest basic sättet att hantera hästar efter, har man väl hajjat det är det så enkelt.
Jag kan använda eskalerande tryck i allt, i skänkel, i grimskaftet, i spöt, i kroppspråket, ja, i allt. MEN detta bör vara utlärt av en människa som verkligen besitter kunskaperna på riktigt och kan ni det inte när ni läser detta kommer ni inte lära er av att läsa resten heller. Det måste ske live för att man ska förstå.
Dvs, det är inte menat att man ska jaga hästarna, utan vi anammar bara en metod av disciplinering som hästarna själva använder och kan ta till sig (tryck), men använder det i våra mänskliga ting vi gör med hästarna och alltså inte på samma sätt som hästarna, men inspirerat av hästarnas eget beteende.
Jag snackar inte ur nattmössan, jag har jobbat såhär i många år, och befinner mig inte där jag är av en slump.
Jag har över 10 elitpresterande hästar i stallet, hingstar, ston, valacker. Och jag kan säga att alla är precis lika väluppfostrade. Vilka olater de än har haft, har allt försvunnit. Precis som med alla otaliga elev och kund-hästar också.
Jag har ett extremt harmoniskt stall med lugna individer som en del av dem befinner sig i toppskiktet i sin klass.
Men sen att jag fick möjligheten att lära mig häst utanför det svenska klassiska sättet att se på hästar också, är förmodligen skillnaden.