Ireland

Trådstartare
Funderar på o börja med detta med min pålle! Han är just nu "sjukskriven" från ridningen pga ryggen som ska byggas muskler på genom tömkörning, men underlaget är ju inte det bästa.. Sen behöver han lite hjärngympa och göra lite annat för han är lite uttråkad.. Någon här som gör det och var gör ni det?? Någon som varit på Stall Ella i tjörnarp i skåne?

Sv: Hästsim!

Hästfrälst skrev:
Funderar på o börja med detta med min pålle! Han är just nu "sjukskriven" från ridningen pga ryggen som ska byggas muskler på genom tömkörning, men underlaget är ju inte det bästa.. Sen behöver han lite hjärngympa och göra lite annat för han är lite uttråkad.. Någon här som gör det och var gör ni det?? Någon som varit på Stall Ella i tjörnarp i skåne?

har simmat mina hästar men inte just där :) men de fungerar utmärkt till ryggar och så, ben därimot behöver man komplettera träningen eftersom hästen inte har ngt motstånd på senor och så i vatten men sen när man tränar dem på vanlig slinga senare kommer problemen tillbaka men som sagt! rygg kanon!!

Hästfrälst skrev:

En vän till mig har en häst som haft problem med ryggen så de skickade iväg honom på simning i två veckor. Han var verkligen superfin när han kom hem, och vilka muskler dessutom! En annan bonus var att det helt plötsigt var mkt lättare att hitta sadlar till hästen, efter simningen låg de allra flesta sadlar bra, ngt som tidigare inte var fallet. Jag har bara hört positiva saker om simning!

Kan ju tillägga att hästen har vart där nån gång till efter det och får massage och laserbehandling regelbundet nu och han är frisk och fin som en nötkärna ;)

Jag skall börja simma med min nyaste häst snart som kompliment till träningen, jag kan bara säga det att jag har bara bra erfarenheter av det. Det ända som jag tycker man skall vara lite uppmärksam på att att kolla så vattnet är ok i basängen så inte hästarna får massa infektioner mm. Har hört att det kan bli så men aldrig varit med om det själv, blir automatiskt att man kollar det nu för säkerhetskull:smirk:

ett å två simma på :D

Hej! Närmaste för dig ligger utanför Göteborg. Superbra anläggning.

Japps, jag är på Stall Ella minst en gång i veckan och har varit det de senaste 2 åren, simning är suveränt bra.

Jag som just skulle lägga in en ny tråd om hästsim - och så dyker denna upp :)

Jag funderar på att testa detta med min ena häst. Hon behöver tappa några kilo och muskla ryggen, men eftersom hon har ett "knepigt" framben vågar jag inte belasta henne för mycket med ridning (rider lätt motionridning 3-4 ggr/vecka).
Tänkte att det här med simning kanske kan hjälpa till för att få bort hennes övervikt - någon som vet hur effektivt det är och hur många gånger man måste hålla på för att få en synlig effekt??

Finns det fler ställen i Skåne (helst södra Skåne)??

Det enda i Skåne finns i Tjörnarp.
Hur lång tid det tar innan man märker effekt?
Det är ju ingen magisk träning, det tar lika lång tid att ändra på något, övervikt tex. oavsett vilken träning man väljer.

Det tar ett tag att lära dem simma, att våga gå i. När jag får en ny häst så brukar jag lämna den där i en vecka för att den i lugn och ro ska få lära känna stället, poolen och alla rutiner. När den frivilligt går ner så tar jag hem den och åker dit bara för att simma.

Det är jobbigt att simma, efter kanske 5-10 gånger är man uppe i pass om 5 minuter, min fulltränade tävlingstravare simmar 18 minuter med intervaller i strömmande vatten.

Har simtränatnågra av mina hästarefter roddbåt, efter skador och som komplement till den vanliga träningen. Hästar är inga riktiga naturliga simmare och blir snabbt trötta 1-2 min per gång brukar egentligen räcka. Detta var det första jag gjorde fel när jag simträna första gångerna. Vissa hästar har en bättre simteknik än andra och vissa har faktiskt så usel att jag valt att avstå från den träningen. Simträning tycker jag framförallt ska ses som ett komplement för att bibehålla lung och hjärtkapacitet, hästen andas mycket och hjärtat pumpar ordentligt redan efter någon minut. Skador i extremiteter kräver ju också att man belastar benen fast i lagom utsträckning. Rygghästar tror jag egentligen inte är bra att simträna då de oftast blir hängiga i ryggen, det är min egen erfarenhet men det skulle vara kul att höra om det finns någon forskning på hur simning har hjälpt rygghästar. Skulle istället isåfall prova på löpband med vatten i eller liknande. Hoppas din häst blir bra oavsett den träningsform du väljer.

//Cecilia

Det beror helt på vilken skada din häst har i ryggen om det är lämpligt med simning eller inte. Hästen sänker ryggen och höjer huvudet när den simmar, detta är inte bra för tex hästar med ks. Kolla upp detta med din vet innan du simtränar den!

Hästar sänker INTE ryggen när den simmar. Har du nånsin sett en häst som kommer upp ur pluret nångång?
Magen är nånstans uppe i ryggraden typ, den måste använda alla magmuskler som finns för att ta sig fram och flyta i vattnet.
Den måste aktivt lyfta hela frampartiet annars får den liksom vatten i näsan :D
Ryggen blir rund och fylld och musklerna runt manken kommer upp.
Om man rider hästen dagen efter att den simmat så är den lösgjord från steg 1, den känns ljuvlig :love:

Det är så olika för olika hästar tycker jag hur fort de går i och hur fort de kommer upp i "varv", mina har vid tredje gången gått rakt i, och efter femte-sjätte gången har det varit nästan uppe "max varv", medans jag har varit med om andra hästar som visa lika antal ggr ligger fortfarande på max tre varv, hästar har väldigt olika lätt för det här med simning.

men jag anser att det har varit väldigt bra träning för dem, tyvärr var det alltför länge sedan jag var iväg sist pga korkade arbetstider.

Ryggen blir rund och fylld och musklerna runt manken kommer upp.
Om man rider hästen dagen efter att den simmat så är den lösgjord från steg 1, den känns ljuvlig :love:

Det låter underbart!

Tack för din info - tror det är läge att kontakta stallet in Tjörnarp för ännu mer info :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 453
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix