Hästrelaterat ARBETE.

C

Crying

Jag måste bara få skriva av mej, vet inte om den hamnar rätt men är de fel får den flyttas?

Satt å läste annonserna, varför alla dessa praktikplatser på flera år?
Vill man ha ett jobb gjort får man väl faktiskt betala för de?? :confused:

Kan låta gnälligt, fast de är de väl ändå inte?
Känns som om många kommer undan väldigt bra me sina praktikanter som inte får många kronor i timman, för oftast väldigt slitigt arbete??

Hm......

Sv: Hästrelaterat ARBETE.

Jo för de har ja väl?
När någon säger praktikplats tänker ja mej under nåra veckors period, att man ska gå "bredvid" & lära sej saker å inte att man ska JOBBA flera timmar per dag för inget :crazy:

när man söker in till hippologen säger de att man ska ha 12 mån Praktik.... där ARBETE räknas in.... praktrik känns för mig som för dig att man går brevid och provar lite själv.
när man gick i skolan fick oftast praktikanterna skitgörat.... sånt som ingen ville göra men som de tyckte var lämpligt att skyffla över på de stackars barnen :mad:

och det srogligaste med hästpraktik är att man inte kan klaga hos nån.... oftast mister man "arbetet" för att det finns många som står i kö för att "jobba" där man nu kna tänkas vara.

GRRRRRRRRRRRR!!!! nu blev jag irriterad!! jävla hästbransch!!!

Det är alls inte säkert man får betalt, därför ska man göra klart INNAN praktiken hur man ska finansiera detta. Det görs endera genom: studiemedel, praktiklön eller stipendier. Innan man överhuvudtaget börjar ska man upprätta ett avtal med arbetsgivaren.

Där ska det stå:
Praktiken längd, dvs. mellan vilka datum praktiken varar
Dina arbetstider
Dina arbetsuppgifter
Vem som ska fungera som din handledare på arbetsplatsen
Eventuell lön eller annan ersättning

Att praktisera på en arbetsplats är ett utmärkt sätt att få in en fot på arbetsmarknaden. Det är ju det praktik egentligen handlar om. Praktik bedrivs ju oftast i samband med någon utbildning. Vill man ha ett riktigt jobb så ska man ju inte ta en praktik.

Men praktik i ett stall betyder oftast att man får jobba som man är anställd fast utan lön då förståss, jag har själv praktiserat i stall och på det stället gjorde jag allt, själv. Mockade, fodrade, red 5-6 hästar + tränade ytterligare 2-3 st från marken per dag, insläpp, utsläpp m.m.

Det var på den tiden jag var ung och dum...

Nä, praktikanter utnyttjas å det grövsta!

Jamen det finns ju inget som hindrar att folk kan vara lite pålästa ang lagar och regler innan de sätter sig i sådana situationer va ? Så länge inte folk lär sig vad dom har rätt till så kommer aldrig utnyttjandet att sluta..och så länge bara folk accepterar urusla arbetsvillkor så är det ju såhär det kommer se ut.

Precis! Kunde inte ha sagt det bättre. Att arbeta för kost och logi är inget annat än svartjobb.

Praktik = svartjobb, om det inte står att det är HYN-godkänd, men kommer "fick pengar" in i annonsen, räkna med att det är ett svart jobb!

Så gör "alla gårdar" för att spara 15-30 tusen i månaden. Jag sökte å skrev att jag inte ville jobba svart, fick nej bara för det *suck* så himla tråkigt!"

Hur ska man då fixa ett mera "riktigt" jobb om man vill jobba med hästar? SKulle tycka det var jättekul att få jobba i ponnystall, utbilda ponnier och sånt. Men man vill ju inte få någon "skitlön" utan något som man kan leva på. Finns det sådana ställen?

däremot brukar det vara rätt bra villkor på sk praktikplatser.

har en på gång där detta ingår i "lönen":

Bostad (alltså ca 2000:-)
Stallplats+foder för en häst (ca1500-4000)
Träningar, med egen häst, 2ggr/v, för A-tränare (minst ca 1000)
1 mål mat/dag (minst ca 500)
och 5000 kr/mån i "fickpengar"

=11000-12500 kr/mån

det tycker iaf jag är väldigt okej med tanke på att det är ca-lön på de flesta "löglöneyrkena", bara et att man får allt i pengar annars och måste betala allt ändå...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 530
Senast: MML
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar