Hästproblem *långt*

Sv: Hästproblem *långt*

Du, jag tror precis vad den hästen vet vad det handlar om.
Vi fick hjälp från en vi känner. Det handlade enbart om trots. Det tog en timme att gå 100 meter från hagen till stallet. Men till slut gick det.

Att en 3-åring är trotsig hör inte till vanlighetena, de brukar ha fullt upp med att koncentrera sig och fundera över saker. Känner förvisso inte hästen men tycker nog att ni ska ta det lugnt med den.. Skulle aldrig ge mig iväg och låta en 3 åring gå 30 meter bakom, den behöver stöd av den äldre hästen.

Tycker det låter som en huvudlös ägare som sätter upp två nybörjare på en unghäst. Vill hon få den förstörd? Jag skulle aldrig tillåta att ett par klåpare red mina unghästar, ovana ryttare ska rida vana hästar, ovana hästar ska ha vana ryttare.

Fast personangrepp är väl ändå ganska onödigt? Du bör kanske inte nämna klåpare i meningen efter att du diskuterat TS...

*kl*

Nu har jag bara haft unghästar som går på av sig själva, med eller utan sällskap.

Men OM den inte gjorde det skulle skulle jag sätta prio ett i att den rör sig, även om det är i svansen på hästen framför, bara den känner sig trygg med situationen.

Kan ni inte rida i dagsläget, skit i det och promenera med den bredvid istället tills den blir trygg med det och försök håll avståndet tills den är trygg och kanske själv bjuder in till att gå före.

Den är bäbis, den går på förskolan som absolut allra mest = måste få vara bäbis, uppmuntra, stöd men tvinga absolut inte.

Att en 3-åring är trotsig hör inte till vanlighetena, de brukar ha fullt upp med att koncentrera sig och fundera över saker. Känner förvisso inte hästen men tycker nog att ni ska ta det lugnt med den.. Skulle aldrig ge mig iväg och låta en 3 åring gå 30 meter bakom, den behöver stöd av den äldre hästen.

Är hästen riden en tid och det har gått bra så är det inte alls ovanligt att hästen kan börja "trotsa". Sen spelar det nog ingen roll om den är 3,4 eller 5år. Ja, det kan ju vara att det är en ny ryttare. Blir din tjej nervös när ni närmar er vägen eller möter en bil? Det är så många faktorer som spelar in. Antagligen har ni kommit in i en ond cirkel. Det är viktigt att man bryter detta beteende så snabbt som möjligt. Kanske inte din tjej eller du är rätt ryttare för att kunna bryta detta mönster? Det är negativt att hästen ej svarar på skänkelhjälp eller spöhjälp. En häst som börjar backa och/eller kasta sig måste bryta detta mönster omedelbart! Be någon erfaren och duktig person om hjälp. Sen är det inte sagt att inte din tjej kommer kunna rida denna hästen i framtiden. Lycka till!

*kl*

Nu har jag bara haft unghästar som går på av sig själva, med eller utan sällskap.

Men OM den inte gjorde det skulle skulle jag sätta prio ett i att den rör sig, även om det är i svansen på hästen framför, bara den känner sig trygg med situationen.

Kan ni inte rida i dagsläget, skit i det och promenera med den bredvid istället tills den blir trygg med det och försök håll avståndet tills den är trygg och kanske själv bjuder in till att gå före.

Den är bäbis, den går på förskolan som absolut allra mest = måste få vara bäbis, uppmuntra, stöd men tvinga absolut inte.

Bra svar! :bow: Jag tycker dock att man ska bryta detta mönstret först. Men det kanske har blivit lite mycket för hästen på kort tid. Varva promenader med andra övningar som ni vet att ni och hästen klarar av utan press. Det är viktigt att hästen får känna att träningen är positiv och rolig- inte att det bara resulterar i bråk varje gång man ska hantera hästen. Ställ väldigt små krav på hästen som den upplever positivt och beröm den- alltså backa några steg i utbildningen och vänta med att pressa den.

Promenader med hästen är underbara. Då bygger man också upp hästens förtroende för en.

Min shire kom hem till mig när han var fyra. Han var sutten på och hade gått någon sväng framför vagn. I stället för att köra på från det och bara jobba framåt tog jag massor med promenader med honom och efter ett tag märkte jag att jag fick hans förtroende. När något "läskigt" dök upp i skogen var det som om han frågade mig om det var farligt eller inte. Det har jag haft jättenytta av både i ridningen och körningen sedan - när jag beter mig som vanligt så är hästen mycket mindre rädd.

Sedan måste jag säga att jag tycker att det är tidigt att a) rida in en shire vid tre och b) sätta upp en medryttare på en inte färdiginriden häst.

(ok det är pre i den också, en ras jag inte kan så mycket alls om men ändå)

Shirehästar växer fram till dess de är fem/sex år i vart fall. De bygger om sin kropp rätt mycket under den tiden och belastningen under ryttare känns inte helt klockren där tycker jag. Min egen häst har jag egentligen inte alls ridit i någon omfattning förrän nu, när han är fem år. Han måste få vara någotsånär färdig och nu har han inte vuxit just något på ett halvår så då känns det som om det är dags... men även nu är jag försiktig och rider mycket korta vändor.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama