"hästpratare" ?

F

fethajja

Hejsan allla bukefalister :D
(hoppas jag lagt denna tråd rätt nu)

Nu är det så att min ögonsten helt enkelt har tappat lusten till allt, funderar på att dra in någon sorts hästpratare till honom :confused:

har någon av er testat detta?
resultat?

snälla, dela gärna med er av era egna erfarenheter
tacksam för svar

Sv: "hästpratare" ?

jag har sett (och studerat) en sk. hästpratare som en bekant hade hemma. min slutliga åsikt är att åtminstonde den människan hade goda kunskaper att "läsa av" både häst och människa, bra psykologi kunskaper ;)

genom att ställa vissa frågor och "prata brett" om vissa saker (som dom flesta kan tyda genom att studera hästens beteende samt god hästkunskap) och då få vägledning genom hur människan svarar ( duktig på mänsklig psykologi med)och reagerar så blev ju en hel del "rätt" ;)

att sedan en hel del inte stämmde alls tycktes inte hästens ägare notera utan det va bara det som denne tyckte stämma och DET kunnde ju inte hästprataren veta osv. (endast läsa av genom ägarens svar och beteende, samt hästen)

vad är det för problem med din häst, är den kanske sjuk, hängig, gammal, någon större ändring ?

Jag har haft goda erfarenheter av min häst kinesiolog som är duktig på att ta in info om hästen samt att behandla hästen.

Jag har också haft bra hjälp av djurhomeopat.

Ex häst kinesiologen, har kunnat läsa av samt " prata med hästar" och ta in info om hästen vad den har för problem och behov.

Jag har frågat om allt möjligt om behov och fått bra info.
Jag brukar anlita i förebyggande syfte ofta.

Dom har också då kunnat se / frågat vad som är problem och ev hänvisat vidare.
Tex till tandläkare.

Häst terapeuter är ju också bra så klart.

Just hästpratare finns det en del som är bra man får höra sig för lite.:):):) Jag skickar dig ett PM också.

han är 10 år, kallblodstravare. inget fel på honom fysiskt men vill inte springa hela vägen in i mål!

Han kanske inte är intresserad av att springa då? Alla hästar är individer och alla har inte vinnarinstinkt.

Men om hästen är för övrigt helt frisk så skadar det inte att prova med en hästpratare- mest för skojs skull.

fast att hästen inte vill springa hela vägen i mål ser inte jag rent spontant som "tappat lusten till allt" ;)

har han gått löp hela livet och är 10 år nu så kanske han är lite "småsliten" eller helt enkelt behöver omväxling eller lite vila :confused: för ni vet att det inte finns några fysiska problem i botten ?

jag hade hellre lagt dom pengarna en hästpatare tar ut på en veterinär om jag kände att något inte stämde ;)

Jag tycker verkligen du ska satsa på en ''hästpratare'' jag tog ut en till min häst och jag vart chockad! Allt han skrivit ner stämde och han visste verkligen ingenting om min häst =O Det stod att hon saknade sitt föl som hon fick åka ifrån (han visste inte äns om att hon hade haft föl) och så stod det såklart... jag gillar lillmatte (det är jag)

Jag tycker absolut att du kan ta ut en "pratare" till hästen... hästen kommer ju inte skadas och i sämsta fall kastar du 500-600kr i sjön, men då har du försökt iaf. Provar du inte får du inte veta :) Det svåra är att hitta folk som verkligen kan bara... har själv letat på nätet men tycker inte jag hittat någon alls, förutom distans men det är jag själv inte intresserad av.

Vet någon kanske hur man hittar en duktig "djurpratare"?

Jag tycker absolut att du kan ta ut en "pratare" till hästen... hästen kommer ju inte skadas och i sämsta fall kastar du 500-600kr i sjön, men då har du försökt iaf. Provar du inte får du inte veta :) Det svåra är att hitta folk som verkligen kan bara... har själv letat på nätet men tycker inte jag hittat någon alls, förutom distans men det är jag själv inte intresserad av.

Vet någon kanske hur man hittar en duktig "djurpratare"?

hade det också svårt att hitta en ''hästpratare'' till min pålla men sen upptäckte vi att mammas jobbarkompis var sen sådan typ :banana: om du inte bor i lkpg så kan jag tyvärr inte hjälpa dig :bow:

Funderar på om jag är en hästpratare :S:S eller liknande..
Vet inte, om ja tänker att jag ser hästen gå in i transporten snällt och kollar in i ögonen på hästen som ska lastas, så sänker den huvudet, och koncentrerar sig på mej..
Sedan så när jag ska lasta, så blir det exakt som jag tänkt till hästen :S
Något man kan kalla det? ;)

Det här du beskriver är jättebra.

Du ser framför dig och beskriver vad och hur du vill att ni ska göra något. Det är bra att göra detta en visualisering att se framför sig och en affirmation att tänka vad man vill ska hända.

Du visar dig själv och hästen vad och hur...

Jättebra kommunikation.

Konkret för dig och för hästen.

Detta är ett bra ex hur fler kan göra. Jag själv skulle gärna vilja komma dit och jag jobbar på det försöker att träna upp mig.

Att se och visualisera och föra över den informationen till hästen.

Jag tror det finns olika sätt att prata med hästar och att det du beskriver är ett mycket bra sätt att kommunicera med hästar.

Så kan man också fokusera och ta in info från hästen också. Du kanske kan det också ?

Det går att träna upp med ex. meditation och övningar tex. Det har jag börjat träna på då och då. Det finns ex bra böcker att läsa om detta med övningar mm.

Jag tycker verkligen du ska satsa på en ''hästpratare'' jag tog ut en till min häst och jag vart chockad! Allt han skrivit ner stämde och han visste verkligen ingenting om min häst =O Det stod att hon saknade sitt föl som hon fick åka ifrån (han visste inte äns om att hon hade haft föl) och så stod det såklart... jag gillar lillmatte (det är jag )

Fast det kan vara ganska enkelt att se på ett sto - det behöver man bara ha "normala ögon" för att se - absolut inte vara en "djurpratare":rofl:

Det är så otroligt mkt man kan utläsa - bara genom att studera djuret , ägaren, miljön - komb djuret/ägaren...

Man kommer själv oerhört långt genom att STUDERA och lära sig sina djur, jag tycker inte det är att "prata" med djuren - utan att det till 99% handlar om sunt förnuft och mkt uppmärksamhet.

jag hade ute en till min häst som ville "öva sig" på att prata med hästar, han hade mest pratat med hundar och katter innan...

Det var minst sagt en upplevelse :D

Nej, jag betalade inte för det och skulle aldrig få för mig att göra det.
En del saker han sa stämde och det var saker som inte skulle passat in på "vilken häst somhelst" men andra saker stämde inte alls...

När han till sist ställde sig och joddla ute i hästhagen ville jag bara sjunka genom jorden....
Aldrig mer igen :rofl:

Jag har använt mig av en hästkommunikatör.
Vissa saker stämde och jag tyckte det var otroligt intressant.
Varför inte prova.. Kan ju ge nåt:D

Jag tycker verkligen du ska satsa på en ''hästpratare'' jag tog ut en till min häst och jag vart chockad! Allt han skrivit ner stämde och han visste verkligen ingenting om min häst =O Det stod att hon saknade sitt föl som hon fick åka ifrån (han visste inte äns om att hon hade haft föl) och så stod det såklart... jag gillar lillmatte (det är jag)

.. och hur kan du veta att det stämmer???

KL
Har en häst ens mental kapacitet för att känna vad vi kallar för saknad? Hur kan ni som hävdar det, veta det?

.. och hur kan du veta att det stämmer???

KL
Har en häst ens mental kapacitet för att känna vad vi kallar för saknad? Hur kan ni som hävdar det, veta det?

Jag har för mig, att detta nyss diskuterats i liknande trådar. Men...

Det kan vi inte, men vi kan inte heller bergsäkert veta och bevisa motsatsen.

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Jag har för mig, att detta nyss diskuterats i liknande trådar. Men...

Det kan vi inte, men vi kan inte heller bergsäkert veta och bevisa motsatsen.

Ja, det har diskuterats in absurdum... :D

Bergsäker kan man såklart aldrig vara när det gäller att veta hur en annan varelse uppfattar världen. Men, om jag säger så här då - finns det några som helst bevis som pekar i den riktningen? (förutom att vi människor gärna vill att det ska vara så..)

Är hästen fullt frisk, får den rätt foder, stimulerande och omväxlande träning? Har den en miljö den trivs i? Har den brist på något mineral eller vitamin? Har den kompisar den trivs med och får den vara utomhus i en fin hage tillräckligt mycket?

De frågorna kan man ju besvara rätt bra själv utan att ta dit en hästpratare :) även om det absolut kan va en kul grej att ta hjälp av en ändå.

Jag har tagit del av det som en känd och välrenommerad hästpratare fick fram under sitt samtal med en häst som jag känner väl.

Efter att ha läst igenom hästpratarens anteckningar, så fick jag en bekräftelse på det som jag redan visste.

Problemet med att hästpratare existerar beror på att så många till stor del saknar kunskap för vanlig enkel basfakta om hästar. Vill du ha hjälp med din häst så se till att skaffa dig kunskap. Du är knappast den första med ditt problem, och många andra har säkert löst liknande saker innan dig.
Dessutom - kunskap är gratis! :)

/V

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 767
Senast: Sasse
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 595
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama