Hästpolo??

BOGGIE

Trådstartare
Har en kompis som ska hålla föredrag om hästpolo, hon har upplägget klart för sig dock saknar hon åsikter från vanliga hästmänniskor.
T.ex : Är det shysst mot hästen? Tror ni att skaderisken ökar pga de snäva svängarna eller är det klubborna som är största olycksfaktorn?

Allas åsikter välkomna!

Det lilla jag vet om "vanlig" hästpolo är att de argentinska småpoonyer som är med i spelet i stort sett aldrig är skadade, de kan spelet lika bra som ryttarna och verkar tycka att det är skitkul!

För mer detaljerad info. kanske din kompis kan ta kontakt med ngn aktiv (t ex Carro Seth) på Almare Stäket som är Sveriges enda poloklubb.

Om hästen blivit ordentligt skolad (stark och inte rädd) tror jag inte skaderisken är särskilt stor. Om den kan vända i terre-a-terre piruett tex (men det är det nog inte många som kan tyvärr), blivit ordentligt vand vid klubban och inte blivit slagen med den osv.

Däremot är väl skaderisken ganska stor för ryttarna eftersom de ofta bråkar ganska mycket och kan få knytnävslag etc...

Jag har varit med i en poloklubb (i gbg) och där behandlades inte hästarna schysst och var inte alls skolade. Synd, för hästpolo kan nog vara kul för både häst och ryttare om det bara går schysst till.

Hej! Jag bor i Florida och spelar polo, mestadels arenapolo som e lite farligare aan vanlig utomhus polo.

Nej, knytnaavslag e inte tillatna innom polo och nej det e inte mycket unfairplay mellan polospelarna. Men polo aar aandaa vaarldens naastfarligaste sport (dock daa foor ryttaren, och inte haasten). Varfoor? Man kan faa en mallet(klubba) paa sig, men kan bli tacklad av andra spelare, och man kan ramla av i i farliga situationer och bli trampad mm. Jag var foor en maanad sedan paa finalen i the US Open i polo, och en killes haast gick omkull och killen floog in i sido braadorna och skadade sin nacke (han var medvetsloos i naagra minuter). Jag brukar vanligtvis alltid faa naagot blaamaarke haar och daar men inget alvarligt, vi har alla skydd foor saakerheten - min utrustning bestaar av polo stoovlar, speciella laader knaa skydd (foor att skydda mot tacklingar och ride offs) och polo hjaalm (maanga polo spelare har dessutom paa sin hjaalm ett jaarn galler som skyddar mot klubbor som kommer vinandes ibland)

Haastarna skadar sig dock naastan aldrig, de aar alla traanade foor kvicka svaangar och klubbor i luften. Haastarna har mycket saakerhets utrstning, alla benen aar lindade foor att skydda mot slag och de kvicka svaangarna, men har en martingal foor att foorhindra att haastens huvud slaar upp, man har en broosta foor att haalla sdaeln paa plats. Haastarna har alltid uppbunden svans foor att foorhingra att klubbor och liknade fastnar i svansen och manen aar rakad saa att inget fastnar i manen.

Saakerheten aar vaaldigt viktig foor baade haast och ryttare - saa regelrna aav vaaldigt strickta, men kan intge vaanda hur som helst, man faar inte rida rakt fraamfoor ngn naar de rider efter bollen o.s.v.

Jag kan inte prata i haastarnas stalle men de haastar jag har ridit tycker aatt det aar skit kul och springer verkligen efter bollen. Haastarna som rids aar special uppfoodda foor att spela polo - och i min uppfattnign saa tror jag att maanga av dessa haastar skulle kaannas sig "ledsna" utan polon, precis som endel jakthundar kaanner sig utan jakt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar