Hästpensionat??

A

ani

jag och sambon diskuterade en sak imorse..
Det började med att vi funderade på vart vi ska göra av hunden när vi ska på semester, och började då tänka på pensionat.

och då började vi fundera på ett hästpensionat..

är det nått som hade lönat sig att driva?

Tänker främst på folk som ska på semester, är sjuka eller helt enkelt behöver hjälp med sina hästar under en tid.

+ att vi tänkte som så att alla har ju inte möjlighet att flytta sina hästar så bor nån nära så finns det ju möjlighet att åka dit och sköta hästarna istället.

Som sagt så har vi endast funderat och pratat lite löst eller så.
men tänkte kolla om det är något som folk skulle vilja ha?

Sv: Hästpensionat??

Jag har för mig att liknande frågor varit uppe förut, och jag vill minnas att den allmänna åsikten var att man:
1. Inte skulle flytta hästen till nya omgivningar, kompisar, folk som ska sköta den "bara" för semester. Skillnad om man blir långtidssjuk kanske.
2. Oftast har möjlighet i det befintliga stallet att hjälpas åt.

I vårt stall står det säkert ett 40-tal hästar vars ägaren åker på semester då och då, vi pusslar ihop och hjälps åt så det är inga problem.

Så, jag tror det kan vara en svår nisch(stavning?) faktiskt..

Varför inte!

I dagens allt mer egoistiska samhälle så kan det ibland vara svårt att få adekvat hjälp. Problemet är väl snarast att kundunderlaget bland de som faktiskt skulle ha råd är begränsat i de flesta kanter av Sverige. Det är ju ändå några hundralappar per dag vi pratar om för att få verksamheten att gå ihop. Men när folk kan lägga trettio tusen kronor på en semester och mer därtill så kanske underlag finns. Att jag inte skulle ha råd är ingen måttstock!

Ptr

Hej!

Det finns ju rehabstall och jag har sett att det finns ett par "semesterstall" också.

Jag tror inte man ska försöka göra sig ett leverne endast på semesterbiten, för precis som Skuggi säger går det mesta att lösa "in house" jag eller "in stable" då.

Själv har jag skickat iväg min pålla på "rehab", vilket egentligen innebär fullservice inkl tvätt av skadad hov. Detta då möjligheten att ha henne på hemmastallet inte riktigt fanns och nu trivs hon så bra där borta att det känns taskigt att ta hem henne och låta henne stå i en liten låda utan direkt sällskap.

Jag fick leta ett tag innan jag hittade denna plats, så visst finns behovet. Nu är ju de flesta hästägare inte lika desperata som jag var när jag skickade iväg min, så jag gissar att de flesta vill ha rekommendationer och sånt.

Ni kan ju testa och se, stallet där min står driver framförallt inackorderingsverksamhet..

/Lavinia, vars pålla gissningsvis stannar borta 2 månader till

Jag skulle gärna betala för en sådan tjänst,t.e.x.när man är borta en helg på tävling med någon av hästarna vore det bra för de andra tävlingsponnysarna att få full skötsel.
Tills nu har vi frågat vänner som ändå passat vår hund,men eftersom vi är lite omständliga av oss och vill ha fodringar 4 ggr per dag känns det lite jobbigt att be släkt och vänner om hjälp.
Det får nog bli ett av benen och stå på för uppfödare eller liknande,man kan nog inte försörja sej på bara det,i alla fall inte hemma hos oss.

om man kombinerar hästpensionat med rehab och sommar bete så kan det nog gå.
hade inte slängt iväg hästen till en främling med endast hag och boxvistelse på shemat, men hade kunnat tänka mig att skicka iväg den till en rehab anläggning där den fick gå i stor hage ensam(skade risken), fick gå i skritt maskin en timme om dagen, fick besök av massör, och ev simma i basäng för träning ^_^ det hade jag inte sagt nej till.
det finns nu endast ett stall som jag kan tänka mig skicka iväg min häst till, och det är ett stall jag jobbade innan i innan, bra hästskötare och rimlig utevistelse samt bra ägare, nyrenoverat stall och nästintill perfekt :D.

men en total främling som jag inte har en aning om hur deras häst hantering är, ALDRIG.

menar du att du vill inte att en främling ska ta hand om din häst men du låter en främling ta hand om den om den tränas samtidigt?
får inte ihop det riktigt :p

Tanken var väl inte att enbart ha "semesterstall" utan också rehab och kanske unghäststall där man kan ha sina unghästar på "bete" tills det är dags att börja rida in dom.

Vi har i nuläget lite hobbyuppfödning eller vad man ska kalla det!
men jag är lite trött på mitt jobb just nu så därför kom dessa tankar upp.

Om man kunde jobba lite mindre och sen göra detta istället:)

Jag tänker såhär: Det kostar ungefär lika mycket att lämna iväg sin häst på "helpensionat" som det gör att lämna iväg sin häst på tillridning/utbildning/träning. Varför skulle jag då lämna iväg den för säker förvaring på ett pensionat, när jag kan få träningen för samma peng eller snäppet dyrare?

Ingen tränare/beridare gör underverk på en vecka eller två när man är iväg på semester, men min häst hålls igång och får göra lite annat under tiden.

Sen tror jag att många planerar det där rätt så bra ändå. Tex sommarsemestern sker när hästarna går på sommarbetet. Vintersemestrarna blir lite värre, men samtidigt finns det nästan alltid någon som för en peng betydligt billigare än ett pensionat kan tänka sig att ta hand om min häst där den står några dagar.

Andra har svarat bra. Min hovslagare hade förr ihop med frun hästpensionat dock. Alltså som 'sidodel' och 'sidoinkomst'. Fungerade rätt bra - men inget man kan leva på.

Sen finns ju konvalescentstall, där man ofta kan lämna iväg hästen för en ganska moderat prislapp (jmf med vad det kostar för en konv) om man t ex ska åka bort etc. Jag använde just den lösningen när en av mina hästar skulle skrivas ut från djursjukhuset efter en operation i samma veva jag skulle på USA-semester. Hästen hade (skulle inte ha iaf..) direkta vårdbehov men för säkerhets skull så valde jag att skicka henne från klinik -> konvalescentstallet och hämta henne på väg hem från flygplatsen. Kostade inte alls så farligt, och var väldigt tryggt. Det konv.stallet drivs av en veterinär, som även har seminstation. Så, inte huvudinkomsten där heller. (Nu kastade stoet sitt foster strax innan hemgång, fick en livmoderinfl efter - så blev verkligen, verkligen jackpot och mycket tryggt att jag inte bara valt att skicka henne till konv.stall utan även just DET. Men om hon så skrivits ut u.a. som det var tänkt, så var det lätt värt pengarna att kunna semestra tryggt i vetskapen att vad som än hände var hon i de bästa händer. De andra två gick kvar hemma och sköttes av snäll mamma)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18