Hästpass, vad händer?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

lyckobubblor

Hur många är det som fortfarande väntar?
Jag har ringt och kollat efter våra men de säger bara att de ligger efter, jag förstår absolut att det tar tid, men vad är det som tar två år?

Och sen pratade jag med en som hade gjort en id-handling (en sån som man gör för försäkring/försäljning där hästen känneteckans av virvlar m.m) istället för att chippa, fick man verkligen det?

Och åhhhhhhhh, vad ska vi ha dem till, egentligen?
(vi har två shettisar som aldrig kommer komma härifrån ;) )

Sv: Hästpass, vad händer?

Jadu, kan inte svara. Skickade in alla handlingar igår, äntligen.....
Låter som en väldigt låååååång väntan då.:o
Ponnyn är en nu 4 -årig welsh/shettis b-ponny. Ska ev tävla lite lokalt och då måste ju passet med...
mvh gabbis

Chipmärkningen är i de flesta fall frivillig (kan finnas vissa raser/korsningar som man kräver chip på också) Min gammelman blev inte chipmärkt men beskriven (tecken virvlar och sånt) men han är renrasig. Vårt halvblod blev inte heller chipad och det är okej. För gammelman fick jag vänta nästan ett år. Jag fick ringa och påminna eftersom jag var rädd att hästen skulle hinna dö innan han fick sitt pass. Så tjata på du. Hästpassen ska man väl ha med till tävling förutom att det i första hand handlar om livsmedelsproduktionen när man ska skicka hästen till slakt. Det fungerar dock inte till fullo ännu och de flesta lämnar hästen till destruktion i vårt land.

Aha, det visste jag inte, på vår hästpass-man verkade det som att att vi var tvungna att sätta in chip, fast det kanske var för han är en korsningsponny, asrp kanske måste få koll på alla gatukorsningar ;)

Vad händer om vår 25 åriga shetlandsponny måste avlivas imorgon och han inte har något pass?
Jag har (som tur är) bara varit med om en avlivning och det var av mitt halvblod som vi fick tillåtelse att begrava på hans favoritplats i skogen, men vad händer om det blir tvunget med nödslakt av en häst som inte har ett pass?
Kan de neka?

Aha, det visste jag inte, på vår hästpass-man verkade det som att att vi var tvungna att sätta in chip, fast det kanske var för han är en korsningsponny, asrp kanske måste få koll på alla gatukorsningar ;)

Vad händer om vår 25 åriga shetlandsponny måste avlivas imorgon och han inte har något pass?
Jag har (som tur är) bara varit med om en avlivning och det var av mitt halvblod som vi fick tillåtelse att begrava på hans favoritplats i skogen, men vad händer om det blir tvunget med nödslakt av en häst som inte har ett pass?
Kan de neka?

nödslakt nekar aldrig tog bort min för tre veckor sedan utan pass. bara om de ska gå till livsmedel pass behövs..

nödslakt nekar aldrig tog bort min för tre veckor sedan utan pass. bara om de ska gå till livsmedel pass behövs..

trådkap, så behöver inte jag skaffa pass på min häst? han är en gårdshäst, som inte ska tävla eller någonting, utan vi rider bara i skogen för nöjes skull, den dagen han dör ska han inte gå till livsmedel...

Alla hästar måste ha pass ändå. Helt knäppt kan man tycka, men vi måste ju följa eu-reglerna precis som alla andra (även om den engelska versionen kräver pass på hästar födda efter ett visst år) Jag sökte dispens av samma anledning som du nämner på min ponny (då 27 år ca) men fick nej från jordbruksverket. Så det var bara att ansöka om pass i alla fall. Min skrutt fick sitt pass tidigt i höstas hela 29 år ung:rofl: Så nu får han tävla i globen, användas i avel (han är valack sedan 28 år ca) och användas som livsmedel (vilket han inte kommer att gå till):banana:

Kan de neka?
Om jag inte minns helt fel så krävdes det väl chip på korsningar och skimlar tror jag. Inte helt hundra dock.

Sök på ordet hästpass under sökfunktionen på detta forum så hittar du flera trådar i samma ämne

mvh
moderator
mysko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar