Hästpass utan ägare?

Sv: Hästpass utan ägare?

Att veterinärer får göra det gäller väl bara på travare?
Och det måste vara speciell ID kontrollant till travarna, ska vara en som är godkänd av STC

nilema skrev:
Att veterinärer får göra det gäller väl bara på travare?
Och det måste vara speciell ID kontrollant till travarna, ska vara en som är godkänd av STC

Inte vad jag vet, veterinären som ska göra idpappret åt min kallblodstravare ska även fixa åt halvblodet och en korsing.
Och idkontrollanterna måste vara speciellt godkända av STC om det gäller varm- eller kallblodstravare ja.

Ok, tänkte då vissa måste ha färgutbildning mm till vissa raser och även chippa. Så det var därför jag trodde att veterinär endast får göra till travare. Har redan fixat pass med gdk id:are

Nyx skrev:
Alla veterinärer får göra passdiagram, men utöver dom så finns det även människor som inte är veterinärer men som är godkända som idkontrollanter.
Ok då fattar jag:D
Jag tänkte bara eftersom ingen skriver vet. utan oftast idkontrollant;)

jag har också en undran...

I en annan tråd här inne, så har jag beskrivit mitt problem
med en foderhäst vars ägare verkar omöjlig att få tag på...
jag har sedan 1,5 år inget kontrakt på min foderhäst...
och ägaren pratade jag med senast för 1 år sedan.. sedan dess
har jag inte fått tag i henne....
(tråden heter "Vill varna andra hästägare")

Hur gör Jag med hästpass?
Om jag fortsatt inte får tag på ägaren ? :confused:

nilema skrev:
Ok, tänkte då vissa måste ha färgutbildning mm till vissa raser och även chippa. Så det var därför jag trodde att veterinär endast får göra till travare. Har redan fixat pass med gdk id:are
Det stämmer att vet. bara får göra travare, många tror att de får göra alla hästar, men veterinären måste även dom genomgå idkurs o färgutbildning, tyvärr är det så att vissa veterinärer själva tror de får göra alla häsar men så är alltså inte fallet. Alla godkända kontrollanter finns med på listan på hästavelsföreningens sida, kolla där om en viss veterinär är med.
Därimot får alla veterinärer chippa en häst.

Senast ändrad:

Kontakta STC, få en blankett som heter Ägaranmälan el ägarbyte, skicka den till den som är registrerad ägare och be henne returnera den när hon fyllt i sin del av blanketten, skicka den sen till STC. Du får papper från dem sen + att du får betala registreringen. Beställ också ansökan om hästpass, kontakta STC personal som är behöriga att fylla i passansökan ( kolla på STC hemsida). Sen får du passet + en faktura på beloppet. Enkelt! Om det är en travare så är den ju redan frysmärkt så det blir inga ytterligare kostnader för chips o dyl.
Om du inte har pass efter nyår löper du risk att bli bötfälld. Bl a veterinärer , om du anlitar en sån, är skyldig att rapportera hästar de behndlat utan pass, till Jordbruksverket. That´s life!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 923
Senast: SusieQ
·
O
Ekonomi & Juridik Hoppas innerligt att någon kan ge mig några kloka råd här, då jag har fått ett problem som gnager i bakhuvudet ständigt. Ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 670
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama