Hästord - dialekter?

Sv: Hästord - dialekter?

Vad säger ni?
Ridbana, ridplan eller paddock?
Ridhus eller manege?
Hage eller paddock?

Ridbana = en ridbana utomhus med staket runt. Ridplan = en ridbana utomhus utan staket runt. Paddock sas det nog alltid vara på ridskolan när jag var liten, men jag skulle nog inte använda det ordet själv i första hand.

Ridhus säger jag nog oftast. Men manege har jag också använt genom åren. Samma där; så sa man alltid på ridskolan när jag var liten. "Vi rider i manegen".

Hage säger jag. I och för sig skulle jag möjligen kunna sträcka mig till att en fyrkantig liten rasthage med staket runt kan kallas paddock, men näe, då säger jag nog rasthage.

Jag är uppvuxen och gick på ridskola i mellansverige.

Vad säger ni?
Ridhus eller manege?
Hage eller paddock?

Är det dialektalt? Är det svengelska? Är det bara traditioner? Finns det fler hästord som skiljer sig i landsändarna?

Och vad säger du :)?

Paddock
Ridhus
Hage =)
Kommer från Skaraborg från början, bor nu utanför göteborg. Hört samma ord här.

Paddock
Ridhus
Hage

Däremot blev jag smått förvirrad när en vän till mig pratade om att hon brukade rida mycket i volten alltså i en paddock.... :)

Min kompis säger att hon ska rida på volten när hon menar att hon inte ska rida i skogen typ:p Då rider hon nere i en bra del av hagen:p

*KL*

Korall = vattenlevande organism som förekommer i rev

Corral = liten inhängnad på amerikanska.

Vad säger ni?
Ridhus eller manege?
Hage eller paddock?

Och vad säger du :)?

Jag är från Uppsala och där har jag alltid sagt:

Ridbana (ev. volt)
Ridhus
Hage

Så har jag bott i Gbg/Kungsbacka där sa jag:

Ridbana
Manege (fick höra att jag lät snobbig då jag sa ridhus :o jag tycker nog tvärtom :p )
Hage

Nu bor jag i Borås och säger återigen RIDHUS :D

Paddock är för mig en osymmetrisk ridbana.

Ridbana är en yta med eller utan staket som är iordningställd för att rida på.
Ridplan, samma som ovan.

Paddock är en yta med ordentligt staket runt, inuti kan vara en ridbana eller en gräsyta.
Ridhus eller manege? Manegen är ridytan inuti ridhuset. Ridhus kan även innehålla läktare och andra utrymmen.
Hage eller paddock? En paddock kan vara en hage eller en ridbana och en hage kan vara bara just en hage eller också även en paddock.
instämmer

när jag började rida som barn, 1977, så red vi alltid i manegen. Anläggningen gick under benämningen "kalmar ridhus" så det skulle ha känts konstigt att säga att man rider i ridhuset.
Men senare i livet har jag nog alltid ridit i ridhuset.
osv

Vad säger ni?
Ridhus eller manege?
Hage eller paddock?

Jag säger paddock till den inhägnade utebanan som man rider på MEN jag säger också paddock till små grus"hagar". Större ytor antingen med gräs eller grus där hästen går under dagen är för mig hagar.
Sen säger jag ridhus.

Bor i Malmö och de allra flesta hästmänniskor jag känner häromkring säger likadant som jag gör.

Kl
Orka krångla så mycket.
Ridbana, ridhus, hage.

Jag ska åka till ridhuset och rida i manegen. Nä, jag åker och rider i ridhuset räcker.
Ska jag på träning frågar jag om vi ska vara på ridbanan eller ridhuset.

Manegen/Ridhuset
Hagen
Paddocken

Här på Västkusten säger ingen i min närhet Ridbanan i alla fall, låter himla primitivt! :p:p

Mer "ska vi rida ute eller inne" ;)

Senast ändrad:

Ridbana, ridhus, hage.
Paddock kan vara en ridbana eller en rasthage.

Men i mitt gamla stall sa vi alltid att vi skulle rida på volten när man skulle rida på ridbanan :) Stockholmare, och även nykomlingar i stallet förstod vad man menade:D

Jamen precis. Brukar nog oftare säga korall bara men den ska ju vara rund, annars försvinner ju hela syftet. Tror ingen missförstått och trott att jag pratar om hur vattendjur lever. lite långsökt i sammanhanget ;). Är nog rätt vanligt att förkorta och även försvenska ord överlag. Ska jag tömköra skriver jag in tömma i träningsböckerna osv.

Jag säger

Ridbana om iordningställd ridyta med staket och underlag med något slags standardmått
Ridplan om tillfällig ridyta utan staket, tex på en åker eller en ridyta som trampats upp naturligt, beöhver inte
vara av något särskilt mått och kan lika gärna vara en större upptrampad volt
Ridhus om tja, ett tak och fyra väggar jag rider innanför med iordningställt underlag mm
Hage där hästen vistas i om dagarna utomhus

Är från Umeå

Senast ändrad:

När jag var liten och red på ridskola:

Manege- inomhus
Paddock- utomhus
Volten- utomhus
Hage
~Detta var i Skåne

Nu på äldre dagar:

Ridhus
Paddock och ridbana
Hage eller täppa
~Numera i Halland :)

kl
Ett ord jag inte hört särskilt mycket i skåne men som förekommer i stockholm är volt.
För mig lägger man en volt, men för många verkar volt vara samma sak som paddock.

Ja! Ridvolt har jag hört många söderifrån säga om ridbana :D

I mina öron låter det jättelustigt, en volt är också för mig en rörelse alternativt en rund cirkel.

Paddock
Ridhus
Hage

//En till värmlänning som inte har en susning om vad happe det betyder.

Dock tycker jag det finns en hel del hästord som låter roligt på värmländska,
ex. Havvör = havre :p

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 436
Senast: Heulwen
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?