Hästord - dialekter?

Sv: Hästord - dialekter?

kl
Ridbana = yta att rida på utomhus, med eller utan staket, oftast av grus.
Paddock = inhägnad ridbana, oftast lite bättre med sand/spån/gummiflis osv.
Ridhus och hage.

/Stockholm

Klägg heter det ;-)

Hon som skrev om det på fb skrev Klegg. Jag hade aldrig hört talas om det tidigare så stavningen har jag ju ingen aning om. Men det var förvånande att det dyker upp ett helt nytt ord som tydligen är vanligt så pass nära. Jag antar att det är ett lokalt uttryck. Roligt det här med dialekter.:)

För mig är blinningar (vet inte om det gäller hela norrbotten men i Kalix uttalas det blindingar) och bromsar olika saker. Bromsar är ganska stora med gul- och svartrandig kropp medan blindingar är mindre, långsmala och är helsvarta/mörkgrå..:crazy:

Haha! Och här är det de långsmala grå som är Bromsar. ;)

Här är det massa bönner som säger att de ska ta in klövern, trots att det inte är någon klöver på åkern :D "Å bönerna ska in ock" sa alltid min gamla stallägare när man gnällde på att man hade ont om tid :D

När jag var liten och gick på ridskola var det en tjej som alltid sa att hovarna skulle krafsas. Det sitter i fortfarande, jag har minsann en och annan hovkrafs i ryktlådan. :D

Märkligt att det skiljer så mycket med tanke på att det bara är några mil emellan oss. Jag har bott på lite olika ställen i Skaraborg och faktiskt aldrig hört någon säga så. Antingen säger folk gräset eller hö´t. Jag ska fråga min hovslagare om han har hört det uttrycket om jag kommer ihåg det nästa gång han kommer :)

Jag är inflyttad på Varaslätten och det blev stor förvirring i början när jag skulle köpa hö - bonden kallade det klöver och jag envisades med att jag INTE skulle ha klöver, utan hö!

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 436
Senast: Heulwen
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar