Hästord - dialekter?

Sv: Hästord - dialekter?

Happe betyder backa! När de gamla gubbarna körde i skogen sa de "happe" så backade hästarna.

Det är möjligen västvärmländskt?

Ridbana = iordningställd (fyrkantig) yta att rida på, kan vara både inomhus och utomhus, med eller utan staket
Paddock = utomhusridbana med staket runtom, underlaget ofta sand eller spån
Corall = en rund paddock
Ridhus = byggnad med en ridbana inuti
Hage = där hästarna spenderar sin "fritid" ;) kan vara allt från en stor beteshage till en liten frimärksvariant med grus

/Norrbotten

Samma här!

/ Gävleborgare

Happe betyder backa! När de gamla gubbarna körde i skogen sa de "happe" så backade hästarna.

Det är möjligen västvärmländskt?

Va? Jaha. Det hade jag inte ens kunnat gissa. Där ser man. Ja visst kan det vara ett uttryck från västra värmland. Lärde mig bara för ett par veckor sedan att bromsar (flygfäna som kallas Blinningar i södra Sverige) kallas för Klegg i Arvika. Det hade jag heller aldrig hört innan och Karlstad och Arvika är ju inte så väldigt långt ifrån varandra.:)

Klegg är norska.

Jag säger ridbana, ridhus och hage. Bor i Bohuslän men säger som jag gör pga att jag helt enkelt översatt de norska orden (ridebane, ridehus, hage). Har några infödda kompisar som säger paddock. Då menar de ridbana.

Jag kallar blinningar för bromsar oftast :) eller, jag använder båda namnen beroende på vem jag pratar med ^_^ men bromsar är i mina ögon det rätta namnet.

Jag kallar blinningar för bromsar oftast :) eller, jag använder båda namnen beroende på vem jag pratar med ^_^ men bromsar är i mina ögon det rätta namnet.

För mig är blinningar (vet inte om det gäller hela norrbotten men i Kalix uttalas det blindingar) och bromsar olika saker. Bromsar är ganska stora med gul- och svartrandig kropp medan blindingar är mindre, långsmala och är helsvarta/mörkgrå..:crazy:

I mina västerbottniska hemtrakter hette det bems´n. jag minns inte om man hade olika namn på alla sorterna

Jag säger
Ridbana, ridplan eller paddock? Banan eller volten
Ridhus eller manege? Ridhus
Hage eller paddock? Hage

Kl, varför kallar folk ridbana för volt?? En ridvolt är en rund ridbana =samma som en rundkorall.
Ridbana/dock = 4 kanter / volt= rund, som en volt man rider..
Känns väldigt konstigt i mina öron att kalla ridbana för volt...

Något som jag har funderat över, är det här med olika ord för olika saker. Jag blev helt chockad och förvirrad när jag hörde någon benämna en hage med ordet paddock. Och sen kallade en annan ridbanan för paddock...
Det där med att kalla ridbanan för paddock tycker jag är superförvirrande, för på engelska använder man ofta paddock som ett annat ord för hage.

Det enda jag kan komma på är att det verkar som att folk söderut/som haft mkt kontakt med hästvärlden söderut är dom som säger manege/paddock. Och dom här i norr säger oftast ridbana/ridhus. Och manege för mig, det är sånt som finns på cirkusar...

Vad säger ni?
Ridbana, ridplan eller paddock?
Ridhus eller manege?
Hage eller paddock?

Är det dialektalt? Är det svengelska? Är det bara traditioner? Finns det fler hästord som skiljer sig i landsändarna?

Och vad säger du :)?

Har bara läst TS (än så länge).

Jag säger både "paddock" och "ridbana",
det varierar lite helt enkelt.
Men "manege" säger jag dock aldrig,
utan då håller jag mig till "ridhus".

Jag bor i Norrköping, Östergötland.
Jag vet dock inte om det beror på dialekt.

Just det!

Jag säger alltid hage när det gäller en stor sådan,
men om den är liten kan jag variera mellan hage och paddock.

Jag håller med om att en en ridbana både kan vara både inhägnad med staket
eller inte, medan en paddock alltid är inhägnad av staket.

Jag är från Uppsala och där har jag alltid sagt:

Ridbana (ev. volt)
Ridhus
Hage

Så har jag bott i Gbg/Kungsbacka där sa jag:

Ridbana
Manege (fick höra att jag lät snobbig då jag sa ridhus :o jag tycker nog tvärtom :p )Hage

Nu bor jag i Borås och säger återigen RIDHUS :D

Paddock är för mig en osymmetrisk ridbana.

Håller med om att manege låter snobbigare än ridhus!
På min ridskola (en liten lantlig i en småstad) sa vi alltid ridhus.

Här säger man oftast ridplan, manege, hage. Jag säger ridbana, manege, hage. Paddock har jag nog aldrig hört i Finland.

Finlandssvenskar har i allmänhet ganska konstiga hästord. Jag hade en svensk ridlärare när jag började rida så när jag så småningom började hänga i andra stall fick jag uppdatera mitt ordförråd för att förstå vad som sades. Till exempel bindlar man benen med bindlar, inte lindar med lindor...

Här är det massa bönner som säger att de ska ta in klövern, trots att det inte är någon klöver på åkern :D "Å bönerna ska in ock" sa alltid min gamla stallägare när man gnällde på att man hade ont om tid :D

När jag var liten och gick på ridskola var det en tjej som alltid sa att hovarna skulle krafsas. Det sitter i fortfarande, jag har minsann en och annan hovkrafs i ryktlådan. :D

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 436
Senast: Heulwen
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar