Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det håller jag med om
/Smålänning bosatt i Skaraborg (omgiven av skaraborgare som jag tror säger samma sak, de har så mycket konstiga saker för sig de där skaraborgarna..)
Ridbana = iordningställd (fyrkantig) yta att rida på, kan vara både inomhus och utomhus, med eller utan staket
Paddock = utomhusridbana med staket runtom, underlaget ofta sand eller spån
Corall = en rund paddock
Ridhus = byggnad med en ridbana inuti
Hage = där hästarna spenderar sin "fritid" kan vara allt från en stor beteshage till en liten frimärksvariant med grus
/Norrbotten
Happe betyder backa! När de gamla gubbarna körde i skogen sa de "happe" så backade hästarna.
Det är möjligen västvärmländskt?
Jag kallar blinningar för bromsar oftast eller, jag använder båda namnen beroende på vem jag pratar med ^_^ men bromsar är i mina ögon det rätta namnet.
Ja, som att kalla hö för klöver!
Något som jag har funderat över, är det här med olika ord för olika saker. Jag blev helt chockad och förvirrad när jag hörde någon benämna en hage med ordet paddock. Och sen kallade en annan ridbanan för paddock...
Det där med att kalla ridbanan för paddock tycker jag är superförvirrande, för på engelska använder man ofta paddock som ett annat ord för hage.
Det enda jag kan komma på är att det verkar som att folk söderut/som haft mkt kontakt med hästvärlden söderut är dom som säger manege/paddock. Och dom här i norr säger oftast ridbana/ridhus. Och manege för mig, det är sånt som finns på cirkusar...
Vad säger ni?
Ridbana, ridplan eller paddock?
Ridhus eller manege?
Hage eller paddock?
Är det dialektalt? Är det svengelska? Är det bara traditioner? Finns det fler hästord som skiljer sig i landsändarna?
Och vad säger du ?
Jag är från Uppsala och där har jag alltid sagt:
Ridbana (ev. volt)
Ridhus
Hage
Så har jag bott i Gbg/Kungsbacka där sa jag:
Ridbana
Manege (fick höra att jag lät snobbig då jag sa ridhus jag tycker nog tvärtom )Hage
Nu bor jag i Borås och säger återigen RIDHUS
Paddock är för mig en osymmetrisk ridbana.