Hästord - dialekter?

Sv: Hästord - dialekter?

Ridbana = iordningställd (fyrkantig) yta att rida på, kan vara både inomhus och utomhus, med eller utan staket
Paddock = utomhusridbana med staket runtom, underlaget ofta sand eller spån
Corall = en rund paddock
Ridhus = byggnad med en ridbana inuti
Hage = där hästarna spenderar sin "fritid" ;) kan vara allt från en stor beteshage till en liten frimärksvariant med grus

/Norrbotten

+ 1 till (Västmanland)

Paddock kallar jag den ridbanan som är utomhus
Manege kallar jag den ridbanan som är inomhus, men kan även ibland säga ridhus om manegen är i ett separerat hus från stallet.
Hage är där hästen är utan ryttare på sin " fritid", benämns gräshage eller grushage för tydlighetens skull.

/Göteborgare :-)

Något som jag har funderat över, är det här med olika ord för olika saker. Jag blev helt chockad och förvirrad när jag hörde någon benämna en hage med ordet paddock. Och sen kallade en annan ridbanan för paddock...
Det där med att kalla ridbanan för paddock tycker jag är superförvirrande, för på engelska använder man ofta paddock som ett annat ord för hage.

Det enda jag kan komma på är att det verkar som att folk söderut/som haft mkt kontakt med hästvärlden söderut är dom som säger manege/paddock. Och dom här i norr säger oftast ridbana/ridhus. Och manege för mig, det är sånt som finns på cirkusar...

Vad säger ni?
Ridbana, ridplan eller paddock?
Ridhus eller manege?
Hage eller paddock?

Är det dialektalt? Är det svengelska? Är det bara traditioner? Finns det fler hästord som skiljer sig i landsändarna?

Och vad säger du :)?

Jag använder både ordet ridbana och paddock. Paddock för mig betyder uteridbana.
Ridhus eller manege? Jag använder båda orden, men mangege är det som används mest.
En hage är en hage och en paddock är som sagt en uteridbana för mig så de har helt olika innebörd.

[QUOTE
Dock tycker jag det finns en hel del hästord som låter roligt på värmländska,
ex. Havvör = havre :p[/QUOTE]

haha! Då är du allt i norra värmland;)
(här i Karlstad säger vi havre)

KL

På min förra ridklubb hade vi en ridvolt. Men då var det en upptrampad, jordig cirkel på en äng. Har aldrig hört ordet användas istället för paddock...
Paddock-hagar har jag hört liten frimärkshage benämnas som.

Själv säger jag:

* Paddock
* Ridhus/Manege
* Hage

/Halland

padock och ridbana är samma sak för mig. padock ändock mer av en "riktig" ridbana medans ridbana kan vara t ex gräs bana.

ridhus är huset, manegen är den inhägnade ridbana i ridhuset.
hagen är hage .fast hos mig så finns det ridhage också :p

Vi säger också "havvör" :) 6 mil norr om KD.
säger även "marra" istället för "märr" ;)

Paddock - ridbana med staket
Ridbana - ställe där man kan rida på fyrkant
Hage - hage
Ridhus - ridhus

(Skåne)

Jag säger oftast 'volten' till paddocken/ridbanan what ever. Säger ridhus o inte manege, och hage!

Sthlm.

om någon i mitt stall skulle säga paddock om RIDPLAN så skulle vi se ut så här=:crazy: O_o haha

dessutom så uttalas det endast "plan" med ett riktigt norrlänskt L. ordet RID känns så onädigt att säga, alla hästord börjar ju på rid/häst/stall så den delen kan man plocka bort.:p

//Sönnsvall

Säger blandat.

Ibland ridbana och ibland paddock men mest ridbana
Ridhus
Hage

Men folk här där jag bor säger kratcha medan jag och många andra från andra delar av landet säger kratsa.
Jag säger mocka medan vissa här säger mucka?

Hälsingland

padock och ridbana är samma sak för mig. padock ändock mer av en "riktig" ridbana medans ridbana kan vara t ex gräs bana.

ridhus är huset, manegen är den inhägnade ridbana i ridhuset.
hagen är hage .

Japp håller med/Västmanland men vaddå dialektalt; det är ju så det heter :D

Ridbana = iordningställd (fyrkantig) yta att rida på, kan vara både inomhus och utomhus, med eller utan staket
Paddock = utomhusridbana med staket runtom, underlaget ofta sand eller spån
Corall = en rund paddock
Ridhus = byggnad med en ridbana inuti
Hage = där hästarna spenderar sin "fritid" ;) kan vara allt från en stor beteshage till en liten frimärksvariant med grus

/Norrbotten

Det håller jag med om
/Smålänning bosatt i Skaraborg (omgiven av skaraborgare som jag tror säger samma sak, de har så mycket konstiga saker för sig de där skaraborgarna..)

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 436
Senast: Heulwen
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar