Hästmisshandel??

Sv: Hästmisshandel??

trolljahn skrev:
du har nog inte läst riktigt vad tjejen skriver...hästen gick inte gp som 4år, den blev riden med kandar o sporrar då och den blev såld till familjen, inte till flickebarnet. Och om ditt sätt att besvara det här är ngn slags norm för hur man tar emot nya besökare här, då skäms jag å dina vägnar eftersom du inte verkar ha förstånd till det själv.

Anledningen till en viss misstänksamhet är befogad. Det är ganska ofta som en del användare tar nya nick som de använder bara för att retas. Tröttsamt som bara den, så jag förstår att en del användare lackar ur...

Om man ger upp och säljer sin häst som är oduglig för GP kan den ju fortfarande gå klasserna under tex Int.I och Int.II och för dom hästarna får man betala betydligt mer än ett par 100 tusen.

Äh, jag orkar inte ens läsa igenom allas mer eller mindre trevliga svar. Så möjligtvis har det jag tänker säga redan kommit upp, ber om ursäkt i så fall.

Hon skriver att hästen var UTBILDAD GP, inte att den var tävlad. Vad det betyder akn ingen veta. Att hästen gör piaff, passage och byten i varje kanske, utan att för den skull nånsin kunna bli godkänd i mer än en L.A! Det finns inga bestämmelser som säger att man får och inte får skriva i en säljannons.

trolljahn skrev:
ingenstans står det att hon har fortsatt rida hästen med sporrar; eller har jag blivit märkligt blind?/tillägg; nybörjarsporrar är små, rundade och avsedda att förstärka skänkeln, du måste vara ytterst brutal för att göra illa hästen med sådana.

Jo det förstår jag oxå att det är! men om hästen nu har blivit illa behandlad utav sporrar så ska man väl inte fortsätta att andvända dom på hästen om det så är nybörjar sporrar eller inte!

jag har inte sagt att detta är påhittat jag tycker bara att om en häst har blivit så illa behandlad så ska hästen nog få vila o bli promenad riden en tid framöver o slippa o prestera hela tiden.

Fram för allt tycker jag hon ska låta den hästen få vara häst om de så är en dyr tävlings häst det spelar det ingen roll, alla hästar har rätt att få vara hästar det är inget fel i att låta hästan ta det lugnt ett O FÅ MÅ BRA !
Detta säger jag inte att det är för alltid men en tid framöver då skulle nog hon få en både fin o trevlig häst som mår bra!

Läng ut halsen rejält låt honom söka framåt nedåt, stå upp i lätt sits, rid så uppför en backe i trav, låt en stallkompis gå ngn meter före i friskt travtempo, då brukar de sträcka ut duktigt, sedan kan du gå på litet med skänker försöka få honom att ta i ännu mer, prova sedan i samma typ av ridning (sitt ngt mer upprätt) på diagonalerna på ridbanan.

Och framförallt, beröm jättemycker såfort han kommer fram. Tänk på att hela tiden ha så lätt kontakt i munnen att hästen kan söka sig framåt och nedåt, ha hängande tyglar om han inte vill komma fram och låt honom söka stödet.

Jättejätteviktigt att du rider bakifrån och fram, att du "lär" din häst att tänka framåt.

Bara ett litet inlägg i debatten angående sporrar

Har en (1) gång ridit en häst som har gått Grand prix, stod på RS och var en av ridlärarnas avlagda - något namn typ tai pak - han skulle skrittas och kunde inte länga steget utan att krulla ihop sig, jag fick inte fram honom på lång tygel....
När jag då förtvivlat skänklade (jag kom låååångt efter alla andra)med mina sporrlösa ben så var det helt verkningslöst då han på

bägge sidor i sporrläget hade rutor på 20*20 cm med ärrbildning -

dom upptäckte jag redan vid borstning då dom inte bara kändes väl utan också syntes.

Men ni kan väl forsätta tro att alla hästar som tävlar i höga klasser är så väl behandlade att detta också är ett påhitt.

Miss_mellan skrev:
Är det ngn som vet hur jag kan få fram pollen min i traven? Han är bättre nu men går inte fram så bra, får ingen riktig arbetstrav i honom och vill gjärna få upp honom i mellantrav, jag rider med "nybörjarsporrar" och tänker inte ta till hårdare. Har ett spå också men han är ganska skänkeldöd efter vad han har genomgått...

Varför rida med sporrar över huvud taget om han nu blivit så illa behandlad????

Borrelia har ett kroniskt förlopp och symtomen är vinglighet,stelhet,trötthet,hälta och nervösa störningar dvs. headshaking och stereotypa rörelser.Sjukdomen är svårbehandlad och det krävs en rad blodprovstagningar för att ställa diagnos.Sedan finns ehrlichios där symtomen är hög feber uppåt 41 grader svullna ben aptitlöshet och trötthet och ibland verkar seendet vara rubbat.Även här krävs en rad blodprov med upprepade intervaller.Så om denna häst haft någon av dessa fästingburna sjukdomar utan att det märkts verkar ju helt osannolikt!Den hade förmodligen inte ens överlevt utan behandling(eftersom förra ägaren inte "märkt" detta).

3Gringos skrev:
Hon skriver att hästen var UTBILDAD GP, inte att den var tävlad. Vad det betyder akn ingen veta. Att hästen gör piaff, passage och byten i varje kanske, utan att för den skull nånsin kunna bli godkänd i mer än en L.A! Det finns inga bestämmelser som säger att man får och inte får skriva i en säljannons.
Ja det står så mycket konstigheter i annonser :angel: . Jag tycker inte det säger speciellt mycket när säljaren skriver att en häst är utbildad till den eller den klassen.

hej
jag vill tacka trolljahn för sina inlägg för tjejen att man ska bemöta
andra som jag själv vill bli bemött.visa lite mera tolerans när folk berättar något och var inte på och hacka så fort någon säger något!
jag tycker hästen skulle få ha det lugnt och skönt omkring sig
och få ridas i skogen och inte begära något av den rid med långa tyglar och vanligt gummi bett,inte kandar och dyl
och inte sporrar alls bara vanliga skänklar .och trava och galoppera
framåt rid med rumpan bakifrån och fram hästen ska söka stödet på bettet ,rid gärna med andra ryttare ute så följer hästen med,
och dresyssen komer sedan hoppa lite stället för framåt bjudningen skull och över cavalleti. rid i backar ute iskogen klättra om det går.
jag hoppas det går bra för den unga damen som skrev och tack till trolljahn som orkade se dumheterna och till hästen att den kommer igen.och får vara konvalecent ett tag .låt hästen bara få vara,utan krav! :banana: :bump:

piamar skrev:
hej
jag vill tacka trolljahn för sina inlägg för tjejen att man ska bemöta
andra som jag själv vill bli bemött.visa lite mera tolerans när folk berättar något och var inte på och hacka så fort någon säger något!
och vanligt gummjag tycker hästen skulle få ha det lugnt och skönt omkring sig
och få ridas i skogen och inte begära något av den rid med långa tyglar i bett,inte kandar och dyl
och inte sporrar alls bara vanliga skänklar .och trava och galoppera
framåt rid med rumpan bakifrån och fram hästen ska söka stödet på bettet ,rid gärna med andra ryttare ute så följer hästen med,
och dresyssen komer sedan hoppa lite stället för framåt bjudningen skull och över cavalleti. rid i backar ute iskogen klättra om det går.
jag hoppas det går bra för den unga damen som skrev och tack till trolljahn som orkade se dumheterna och till hästen att den kommer igen.och får vara konvalecent ett tag .låt hästen bara få vara,utan krav! :banana: :bump:

Det är ju det jag har försökt att säga!!
Att hästen bara ska få vara häst ett tag, slippa prestera hela tiden
bara bli promenad riden ett tag fram över.
Är det någon som läser in läggen över huvud taget.

Om hon nu haft hästen i ett år och den verkligen har haft borelia så måste den ju fått tagit det mkt lungt en period. Jag tycker bara att det låter tidigt att hon själv varit ute och tävlat på den redan, med tanke på sjukdomen.
Min första tanke när jag läste tråden var nog att det inte var sant,,,, men det sker så lustiga saker, så varför skulle detta inte vara sant?
Jag skulle vilja höra om den var utbildad på tävlings nivå eller bara kan rörelser på GP nivå?
Min travare kunde rörelser på den nivån men inte tävlingsmässigt.

Tror mera på att detta är ej fejkad tråd för att vi ska ha något att reta oss på!! Stackars tös som varit här endast 2ggr!!!

:p ...eller oxå kände hon sig så dum o utspottad så hon aldrig mer vågar skriva ngt här......eller oxå kanske hon hade lånat datan och inte kan komma åt den hur som haver....allting har två sidor och det är inte alltid så som det ser ut, ying kräver yang och svart är motsatsen till vitt, och OM det skulle vara så att tråden är fejkad...kanske hon bara behövde göra sig sedd lite grann...och känna sig hemma i en grupp som har samma intresse. Jag kommer aldrig att förstå varför vi människor är så snabba att stänga våra "dörrar" och inte låta ngn komma in i gemenskapen för att ngn får för sig att det "osar konstigt"...gör du? Överhuvudtaget är det väldigt svårt att få "kompisar" härinne - det märker jag som är relativt ny här. Och jag är inte det minsta konstig...förutom att jag är en gammal dam på snart 50... :o

Tycker nog att hon fått många bra råd på denna tråden och inte minst mkt medhåll!
Men vi har ju rätt att skriva det vi tycker och tror.... och jag vet vad det vill säga att inte känna sig välkommen här.... har fått många spydiga komentarer för vad jag skrivit......
Visst hennes häst har säkert blivit "frisk" jätte fort och hämtat sig så pass att hon kan ut och tävla på den under detta året hon ägt den och visst hon har säkert inte någon dator att tillgå. Jag tycker då inte att någon här har stängt några dörrar för henne.

trolljahn skrev:
:p Överhuvudtaget är det väldigt svårt att få "kompisar" härinne - det märker jag som är relativt ny här. Och jag är inte det minsta konstig...förutom att jag är en gammal dam på snart 50... :o
Är det OK att du talar om för oss andra som inte tror på historien att vi är knäppa och skall skämmas som du har gjort, är inte det också ett påhopp?

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 882
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka