hästmisshandel, vars går gränsen?

Sv: hästmisshandel, vars går gränsen?

om en häst biter tag i en, så måste man ju ha rätt att "försvara" sej. ägaren kan ju inte vänta sej att den som blir anfallen av hennes häst, lugnt ska stå och vänta på att hästen själv släpper taget, för det gör ju ganska ont att bli biten...

säjer man inte till när dom gör fel så blir dom ju odrägliga att ha och göra med. och en sån häst är ju inte det bästa att ha på en ridskola där det finns små barn...jag tycker du gjorde helt rätt!

Tack, det var snällt! Äntligen upprättelse efter 12 år!!! :D :bow:

PS: Tycker inte att det är misshandel att knäppa till en häst på mulen om det finns fog för det! Fånigt att säga så till någon, tycker jag, men dessvärre är det inte ovanligt att människor som gärna vill vara de mest kunniga säger dumma saker om andra, så att de andra verkar vara sämre än de själva... De verkar resonera som så, att står man själv på en låg nivå måste man trycka ner alla andra ännu lägre för att själv kunna klättra upp.

Senast ändrad av en moderator:

Brukar inte lägga mig i hästhanteringsfrågor, men du har så rätt i det mesta du säger. Ridskolehästar och unghästar kan vara lite speciella att ha med att göra.. Och många hingstar som inte är tillräckligt fostrade från början. Utan erfarenhet och/eller kunskap är det lätt att klanka ner på folk som faktiskt försöker undvika många skador genom att fostra hästen. Hästen är ett flockdjur och behöver en ledare som säger vad som är legitimt att göra.

Om dom som hanterar hästar talar hästens språk så skulle mycket av "missförståndena" inte ske. Hästen kan inte lära sig vårat språk, utan vi måste titta och lära oss av dom.

Det är sant, många skulle säkert undvika en hel del problem om de slutade tänka på människors vis kring hästarna och försökte sätta sig in i hur hästar tänker istället...

Men det som gjorde mig mest arg med hela ridskoleincidenten, är att ägarna av ridskolan valde att tro på en förälder som knappt satt sin fot i stall förut. De hade själva inte sett mig göra något fel, och jag hade trots allt varit där rätt ofta innan dess, i deras närvaro. Jag har svårt att förstå folk som inte ser till sannolikheter när de får reda på någonting genom hörsägen. Men efter det som skedde har jag träffat flera som haft sina hästar inackorderade där, som har kunnat delge vissa erfarenheter, om vi säger så... Men huruvida allt är sant kan jag ju inte avgöra eftersom det är hörsägen åt båda håll. Men sannolikheten säger mig, efter att ha vistats i det stallet en del, att det mycket väl kan vara så att de själva inte hade så stor koll på hästhållning... :crazy:

Visst är det tråkigt, med sådana människor. Du vet hästfolk.. Pm:a gärna om du vill prata mera specifikt. ;)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 919
Senast: Asko
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 239
Senast: Sol
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka