hästmisshandel, vars går gränsen?

Sv: hästmisshandel, vars går gränsen?

Det verkar tydligen ganska vanligt att man förvara hästens mat utanför boxarna.. varför då?
Jag skulle inte våga ha det så.. tänk om någon häst kommer lös på natten tex..:crazy:

KopparbergsEmme skrev:
beror ju på hur man slår den kasnke pankakssmet...jag vet inte?

Vaddå hur man slår den? Menar du vart, eller hur hårt?

Sammet skrev:
På din fråga Pankakan, så nej, i mina ögon finns det bara EN gång det är tillåtet att slå en häst, och det är om den attackerar en och man måste försvara sig.
Det finns andra lösningar och ja, jag vet, alla tycker inte det och ja, jag vet, jag är dum som ens påstår att det är så...
men det är så.

Jag hade också kunnat göra det i självförsvar, men endast om det inte fanns ett annat sätt att ta sig undan på.
Och det är inte ett bra sätt att komma undan på, för när man slår en häst försvinner respekten och hästen kan inse att den är starkare än människan.

qodrofenia skrev:
Ja men hästar går inte in i en konflikt om det inte behövs.. Att sätta mat framför näsan är som att be om det...
:bow: :bow:

doleron skrev:
vad kallar ni misshandel?

jag blev nämligen kallad hästmisshandlare idag av en kvinna i mitt stall, då jag knäppte en häst på mulen som försökte äta av maten jag skulle ge en annan häst. enligt kvinnan var det fruktansvärt fel, och jag borde ju inte få ha hand om djur när jag "slår dom så som jag håller på" osv osv.

tänkte bara höra vad ni andra bukare tycker, har aldrig blivit kallad misshandlare förut så jag blev lite paff...
Äh. Jag är tydligen också en djurplågare för att jag ville ha min häst ute så mkt som möljigt och inte bara från tio till tre!!! Dessutom UTAN täcke när det var -10 grader ute!!!!

Jag tycker inte att trådskaparen är en misshandlare!

I vissa stall fungerar det bäst att ha maten utanför boxen eftersom det akn vara svårt att ha utrymme till foderförvaring när man väl vägt upp den och blandat osv. Tycker att man kan säga till en häst, men först helst bara med rösten eller avvisande rörelser (till exempel som en annan sa att vända baken till). Man kan ju t ex fäkta i luften som hot i stället för att daska till hästen direkt, se ifall det funkar å kanske slippa slå till hästen.

Men om hästen hugger eller sparkar, då tycker jag att man har rätt att säga till ordentligt! Hårt mot hårt. Se bara hur de gör mot varandra om någon sparkar dem i hagen? sparkar tillbaka! Även om vi inte sparkar tillbaka, utan kanske daskar till dom med näven, så är det ändå en tillrättavisning, och den ska hästen respektera.

Förstår inte det där med att hästens respekt för människan försvinner om man slår den? Menar du om man obefogat slår den eller tillrättavisar den med en dask?

Jag skulle inte kalla det misshandel.
Men å andra sidan så skulle jag inte knäppa nån på näsan för att den tog en godis ur min påse...

Zmulan skrev:
Äh. Jag är tydligen också en djurplågare för att jag ville ha min häst ute så mkt som möljigt och inte bara från tio till tre!!! Dessutom UTAN täcke när det var -10 grader ute!!!!

men gud människa! hur kan du sova om nätterna!!! :smirk: hästar är ju gjorda för att stå inne och med mycket täcken på oavsett om dom behöver det eller inte.

shiny ja det är platsbrist som gör att vi måste ha maten i gången. hade redan sagt åt hästen med rösten, utan reaktion och hade inte möjlighet att vända på mej och "hota" så jag drog till med en lätt knäpp på mulen.

Senast ändrad:

doleron skrev:
vad kallar ni misshandel?

jag blev nämligen kallad hästmisshandlare idag av en kvinna i mitt stall, då jag knäppte en häst på mulen som försökte äta av maten jag skulle ge en annan häst. enligt kvinnan var det fruktansvärt fel, och jag borde ju inte få ha hand om djur när jag "slår dom så som jag håller på" osv osv.

tänkte bara höra vad ni andra bukare tycker, har aldrig blivit kallad misshandlare förut så jag blev lite paff...

Nej, misshandlar gör man när man fortsätter att slå efter att hästen har gett sig. Däremot så behöver man oftast inte alls tillrättavisa så att man rör hästen. Antagligen skulle en häftig svepande gest mot hästen ha räckt. Gäller att tala stort med hela kroppen redan när man är på håll, så slipper man slå.

Hälsning Maja

knappast djurmisshandel..

Vi har också maten utanför boxarna och det funkar bra för oss...Om hästen tar lite hö ur en annan påse visst fine men börjar den ta ur en hink måste den ju få en tillsägelse och lyssnar den inte på det så kan man väl knäppa till den på mulen så helt klart ingen djurmisshandel..Det hade ju varit en helt annan sak om du hade smällt till den på mulen men handen men det gjorde du ju inte nu..Detta är min åsikt iaf :)

doleron skrev:
men gud människa! hur kan du sova om nätterna!!! :smirk: hästar är ju gjorda för att stå inne och med mycket täcken på oavsett om dom behöver det eller inte.
herregud. täcken är en smaksak.
vissa hästar är känsligare än andra också.

men enligt naturen så ska dom vara nakna.:smirk:

det inlägget var mest ironiskt menat.:smirk:
det jag tänkte på var att vissa tycker att hästar ska ha täcken på oavsett om dom behöver det eller inte. om hennes häst inte behöver täcke när det är -10, varför ska hon så sätta på ett?

Om jag går ut i hagen med hö till mina hästar så får dom inte ta av det så länge jag håller i det. Gör dom det så ryter jag till (hotar) lyssnar dom inte då så får dom en smäll. Titta på hur hästar själva gör, gud nåde den häst som försöker ta av min pålles hö hög! Det är ju precis samma sak när jag håller i höt.... Eller hur?
Så att ge en häst en knäpp på nosen för att den försöker ta någon annans mat är inget jag hetsar upp mig för. Kan tänka mig att den hästen får väldigt mycket hårdare smällar i hagen om den försöker ta någon annan hästs hö!

inte misshandel, men vifftar man med mat framför nosen på den så är det klart att den tar... undvik istället.

jag skulle inte bli så glad om någon "slog" min häst på mulen, man får ju tänka på att vissa är rätt huvudskygga osv..
olika från häst till häst hur jag skulle gjort...

Nä, jag tycker inte du är en misshandlare, då är du det oxå varje gång du slår till med spöet...:eek:
Men jag skulle inte tycka om, ifall nån "frestade" min häst med mat/godis, o sen knäppte den på mulen, som straff...:(
Det räcker oftast att lyfta armbågen/armen, för att få bort den "sygna"

Senast ändrad av en moderator:

Håller helt med dig, har hästar på lösdrift som fodras flera ggr/dag på foderbord och INGEN av hästarna rör maten förrän den hamnat på foderbordet. Då går de till varsin plats UTAN bråk och äter i lugn och ro. Det kan faktiskt uppstå farliga situationer om hästarna tillåts att nafsa/hugga efter mat som passerar förbi. Hur gör ni som accepterar detta beteende när ni rider ute i skog o mark - får hästarna äta när de vill då också? Tidigare erfarenheter med andra hästar som kastar sig efter maten så fort de får syn på den, har varit hästar som fodrats på oregelbundna tider, fått för lite foder eller för sällan, och inte har litat på att de också ska får mat, fått för lite grovfoder eller varit uttråkade. Det har också handlat om dålig uppfostran och inkonsekvens från ägarnas sida. En knäpp på näsan i uppfostrande syfte blir en markering för hästen - inte misshandel anser jag.

qodrofenia skrev:
Ja men man får ju se det som så... varför ska hästen få en knäpp på näsan för att den tar mat som människan satt framför näsan på den..

Då får man som människa skylla sig själv kan jag tycka.. inget hästen ska ha en smäll för..

Jag håller med dig där!

Men om jag fodrar ute i hagen så accepterar jag inte att hästarna springer på mig för att få mat! Jag jagar undan dom eftersom jag inte vill ha dom precis på mig. Vilket jag också tycker är en säkerhetssak! Oftast räcker det att säga till dom en gång i början som dom går i hagen. Nu står alla hästar kvar och väntar lungt på att jag lagt ut maten och om dom är stressade så håller dom sig i alla fall på ett rimligt avstånd från mig.

jag har valt att skämma bort min (eller få den ouppfostrad) ;) hon var extremt matkinkig... så nu får hon slicka hinken när jag hällt i maten i krubban (å hon ska ut innan matdax), hon får äpplen å sånt när hon har jobbat eller vi är färdigpysslade... hon har börjat tigga rätt friskt, gnäggar efter mat å lyfter ena frambenet för godis... å andras ögon är väl det ett oönskat beteende,...
hon skulle däremot ALDRIG lägga bak öronen eller på något sånt sätt bli "farlig" för mats skull, hon norpar däremot hösilage om en ikea-påse hänger obevakad...

hänger det serverat å hästen är van att norpa så kan maninte bli arg om det gör det.. ni som däremot säger "varså god" till era hästar, DE är uppfostade att INTE norpa, å då skulle jag lacka om de helt plötsligt inte accepterade den regeln...

som jag skrev tidigare... så länge inte min häst har gjort sig skyldig till allvarligt brott så uppfostrar jag gärna detaljerna själv... hon är rädd om sin nos som det är... å jag vill inte att någon ska "slå" till på mulen... hon vet vad ett strängt NEJ betyder, å det räcker.

olika från individ till individ hur jag skulle göra...

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 919
Senast: Asko
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 239
Senast: Sol
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka