hästmisshandel, vars går gränsen?

Sv: hästmisshandel, vars går gränsen?

Nej tiggeri accepterar jag inte och inte heller norpandet. Min förra häst var också kinkig m maten, åt till en början bara hösilage inget annat inte ens äpplen. Detta blev bättre senare. Men jag ser absolut inget samband mellan matkinkighet och norpandet. Jag förstår att du blir glad för att din häst visar glädje över maten men hur tror du hästen vars mat hon tar reagerar? Det är som en ovanstående skrivit så att hästar ska äta det som är deras. Att ge godis och frukt som belöning handlar om något helt annat och det är jag mycket frikostig med men jag vet att många anser de fel att ge hästen mat ur handen.

doleron skrev:
vad kallar ni misshandel?

jag blev nämligen kallad hästmisshandlare idag av en kvinna i mitt stall, då jag knäppte en häst på mulen som försökte äta av maten jag skulle ge en annan häst. enligt kvinnan var det fruktansvärt fel, och jag borde ju inte få ha hand om djur när jag "slår dom så som jag håller på" osv osv.

tänkte bara höra vad ni andra bukare tycker, har aldrig blivit kallad misshandlare förut så jag blev lite paff...

Det var det löjligaste. Man ska kunna ha mat var man vill, har man en uppfostrad häst så manglar den inte över sin ledare för att få äta.

ja precis. visst tanten hade ju rätt i att det inte är min sak att uppfostra andras hästar, det SKA inte vara min sak att göra det heller, men samtidigt så ska ju andras hästar ha så pass mycket respekt för mej att dom inte försöker sej på något.

men jag pratade med ägaren till hästen som jag så brutalt misshandlade och hon skrattade mest åt hela grejen. :smirk:

Nej jag tycker absolut inte det är misshandel. Och beträffande att låta en häst ta mat ur ens famn när man tex går igenom hagen eller går förbi tillåter inte jag. Maten räknas som min tills jag lägger den ifrån mig.
Kollar man på hästarna i hagen är det ingen som låter en annan häst knycka deras mat om de inte är lägre i rang eller lämnar den.

haha det skulle vara roligt att se hur den där kvinnans häst beter sig mot henne. garanterat skrubbar huvudet mot henne som om hon vore nåt träd, smånaffsar, går på henne osv. Huvva för sånna människor.
Du tillrättavisade ju bara din häst, inga fel med det. Om det ska vara misshandel enligt mig ska det vara mycket mer än ett knäpp på mulen. Så nej du är ingen hästmisshandlare;)

Nu är det inte mat den är ute efter då de går på lösdrift och har fri tillgång till foder. Det är godis den vill ha och jag kan inte ge den det varje gång jag hämtar min häst.

Ride on skrev:
Man knäpper inget djur på nosen, känsligaste stället, hur skulle du själv vilja bli behandlad? Nej undvik istället att placera maten så den är åtkomlig. Angående hästar som tränger sig fram i hagen för att få en smakbit, ja vad gör det då om dom vill smaka innan det är serverat? Accepterar man inte det så vänd bara baken till, får dom det beteendet några gånger så slutar dom.

Nu är det inte mat den är ute efter då de går på lösdrift och har fri tillgång till foder. Det är godis den vill ha och jag kan inte ge den det varje gång jag hämtar min häst.

JOIN UP :)

Det är absolut inte misshandel när man knäpper hästen på nosen och markerar att NEJ det är inte din tur nu.

misshandel ??? :rofl:

våra hästar får aldrig ta mat när vi håller i den..aldrig !!!
dom ska hålla sig undan tills den är nedsläppt...
tänk att komma med famnen full med hö och hästen tar en tugga..
.i armen aller något ??? :eek: ajjj... nopp.. dom får vänta lite..

Flashjack skrev:
tänk att komma med famnen full med hö och hästen tar en tugga..
.i armen aller något ??? :eek: ajjj... nopp.. dom får vänta lite..
Skulle aldrig min göra, hon tar mig i kragen och ler in mig i stallet när jag kommer med maten ute för hon gillar inte att äta ute.:D

jag skulle verkligen inte se det som hästmisshandel...
isf, är det väl misshandel när jag skriker på hästen i boxen bredvid närhjan försöker bita min..!

Jag har ett fåtal gånger använt fysiskt våld mot min häst, då hon var ett sånt "underbart" sto, som sparkades bak o högg fram när man skulle borsta henne. Jag tycker att skickar en häst ut ett bakben mot dig, så sikta mot mjukdelarna o tjonga dit en tå ordentligt, då räcker det med en gång förhoppningsvis och så slipper man ta den striden varje dag, låter hårt men som redan sagt av många...titta på hur hästarna beter sig mot varann- Jag tycker alltså att hellre man säger ifrån en gång ordentligt än att man ska gå o smågnabbas varje dag.

AnnaPaanna skrev:
Jag har ett fåtal gånger använt fysiskt våld mot min häst, då hon var ett sånt "underbart" sto, som sparkades bak o högg fram när man skulle borsta henne. Jag tycker att skickar en häst ut ett bakben mot dig, så sikta mot mjukdelarna o tjonga dit en tå ordentligt, då räcker det med en gång förhoppningsvis och så slipper man ta den striden varje dag, låter hårt men som redan sagt av många...titta på hur hästarna beter sig mot varann- Jag tycker alltså att hellre man säger ifrån en gång ordentligt än att man ska gå o smågnabbas varje dag.

Inte är TS hästmisshandlare!
När min förra häst var ca 1½ år så hade hon bråttom när jag kom med höet. Innan jag hann få bort händerna så hade jag bägge hennes tandrader kring tummen :( . Av ren reflex ylade jag till och den lediga handen smockade till ganska friskt på mulen :o . Men till saken hör att den lilla donnan tog inte illa upp, däremot "bad" hon om höet varje fodring innan hon körde ner mulen.
Så håller med AnnaPaana att det kan vara bättre med en rejäl gång, förusatt att det sker vid rätt tillfälle, än att småvifta hela tiden.

Tja, jag blev kallad hästmisshandlare på en ridskola en gång, när jag hjälpte till att tränsa en av lektionshästarna, och denne betedde sig riktigt illa och jag "morrade" åt honom. (Därefter stod han stilla.) Ägarna av ridskolan fick ett klagomål av en förälder (ej hästkunnig) som såg det och som tyckte att det var misshandel, och ägarna valde att tro på föräldern och inte på mig. De menade att hästen varit misshandlad förut (hur ska jag kunna veta det?) och att man absolut inte får säga till honom på skarpen, för att han blir stressad då. Jag ville påskina att eftersom han stod still efter att jag sa åt honom, så blev han ju bevisligen lugnare av att bli tillsagd än att inte bli det, men återigen, den icke hästkunnige föräldern kunde ju inte ha fel! Skitställe... Har hört många, många, många otrevligheter om det stallet efter det, men det visste jag ju inte då att de hade så dåligt rykte. Stället var överfullt med okunniga personer, tydligen.

Ingen såg när jag tillrättavisade min hingst en gång, men om någon okunnig gjort det hade de säkerligen tyckt att det var misshandel, i alla fall om de är lika okunniga som personen trådskaparen beskriver.

Hingsten kom galopperande bakom mig och kastade sig upp för att lägga sina hovar på mina axlar, en ovana han hade under en väldigt kort period när han var 2. Men jag hörde honom och beräknad när han skulle komma, vände mig halft om och lyckades sätta en klockren knytnäve i halsmusklen på honom. Han såg ut ungefär såhär: :eek: Sedan dess har han aldrig någonsin gjort en tillstymmelse till liknande betéende igen. Så jag håller med er ovan som skrivit att hellre säga till ordentligt en gång än att säga till lite halvhjärtat varje dag.

Gisburne skrev:
att man absolut inte får säga till honom på skarpen, för att han blir stressad då.

haha. hur ska man då uppfostra hästen eller säja till när den gör fel?

vissa har ju sina lustiga åsikter...

Varför skulle du vara en hästmisshandlare bara för att du knäppt till på mulen, man måste väl visa vad som är rätt och fel utav vad hästen får göra..
Skit i vad hon säger även om det gör ont att höra det, du själv vet ju att du inte är någon hästmisshandlare..

Jag kan säga så här att jag har tjongat till en häst regält en gång! Denna ponny är jävligt ilsk av sig och när jag skulle gå förbi ponnyns box med min häst så råkade luckan ut vara öppen på boxdörren så ponnyn rusade och skulle bita i min häst men istället får hon tag i min axel OCH SLÄPPER INTE!! Jag får en jävla damp då jag hör att det knakar i min axel och smäller till hästen i ansiktet i ren självförsvar. Sedan när jag berättar det för ägaren och då säger hon att "a men du var väl för nära..!" HALLÅ?!?!?! Hur skall man kunna gå förbi med en häst som är 170cm i en stallgång som är knappt 2,5 meter bred och inte vara för nära?? plus att hon kunde sträcka ut halsen så vi skulle behövt vart slickade mot väggen för att hon inte skulle fått tag i oss...:mad:

Men nu är luckan stäng till ponnyn eftersom hon biter efter folk som går förbi, men det är ju "sååååååå synd om henne" som måste ha huvudet inne och inte kan stå och titta ut....yeah rigth..:devil:

Jäkla mördar ponny är vad det är i nuläget men med lite uppfostran så skulle den säkert varit trevlig.
Kan ju säga det att jag hade ont i en månad efter att hon bet men att axeln sitter kvar ;)

:eek: Du hästmisshandlare, nääää verkligen inte :D Är det någon nying i stallet? Skicka gärna PM om den människan är du snäll. Förstår om du blev paff :D Det skulle jag oxå blivit.

Precis! Hur ska man kunna säga åt en häst som beter sig illa om man inte får säga åt den?! Och jag var inte elak mot honom heller, utan jag morrade lite och bad honom stå still för bövelen, vilket han också gjorde sen... Så hur kan det vara misshandel?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 919
Senast: Asko
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 239
Senast: Sol
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka