hästmisshandel, vars går gränsen?

doleron

Trådstartare
vad kallar ni misshandel?

jag blev nämligen kallad hästmisshandlare idag av en kvinna i mitt stall, då jag knäppte en häst på mulen som försökte äta av maten jag skulle ge en annan häst. enligt kvinnan var det fruktansvärt fel, och jag borde ju inte få ha hand om djur när jag "slår dom så som jag håller på" osv osv.

tänkte bara höra vad ni andra bukare tycker, har aldrig blivit kallad misshandlare förut så jag blev lite paff...

Sv: hästmisshandel, vars går gränsen?

okej tack.

kände bara att jag behövde höra det.

ibland är det så kul att ha och göra med "hästmänniskor" :crazy:

well... misshandel tycker jag är när man slår mest för sakens skull... alltså om du till exempel efter du knäppt hästen på mulen fortsatt prygla den även om den gett efter.

Att du skulle vara hästmisshandlare bara för att du knäppt till en häst på mulen för att hindra den att äta någon annans foder är ju löjligt.:smirk: Som bubbel sa så kan man väl säga att gränsen går vid det tillfället när du fortsätter klå upp hästen, även om den backar undan och har lärt sig sin läxa om man säger så.

bubbel skrev:
well... misshandel tycker jag är när man slår mest för sakens skull... alltså om du till exempel efter du knäppt hästen på mulen fortsatt prygla den även om den gett efter.

Är det då tillåtet att slå hästen tills att den ger efter? (inte kritik, fråga.)

Till trådskaparen: Nej, tanten överreagerade helt klart!

beror ju på hur man slår den kasnke pankakssmet...jag vet inte?

vilken löjlig tant- skratta åt henne nästa gång och klappa henne på rumpan när du går förbi =D

På din fråga Pankakan, så nej, i mina ögon finns det bara EN gång det är tillåtet att slå en häst, och det är om den attackerar en och man måste försvara sig.
Det finns andra lösningar och ja, jag vet, alla tycker inte det och ja, jag vet, jag är dum som ens påstår att det är så...
men det är så.

Däremot kan man diskutera vad Slå hästen är...

Till Doleron. Nej det du gjorde var inte att misshandla en häst.
Att knäppa den på nosen är knappast något den tar skada av och jag skulle inte räkna in det som ett slag heller.

Nej jag tycker inte alls det är på tal om någon misshandel.. därimot kan man undra vad du kunde ha gjort för att inte läget skulle uppstå.. varför ställa någon annans hästs mat så en annan häst kommer åt den??

Fast det där kan vara lite svårt, t.ex. i stallet jag står har vi höpåsarna utanför boxarna, man kan ju säga vad man vill om det men men.
De flesta hästarna försöker äta ur andras påsar då för att människorna är övertygad om att de har så lydiga hästar att de kan stå utan att sitta fast och då inte ska ta andra hästars mat.
Det finns det dock bara en som klarar, lös.
Min häst tar inte ur någon annans hästs påse, det ska vara om jag är dum och glömmer att stänga boxen så han kommer åt grannens men det är mest tugga lite på påsen eller som han tycker är så roligt; stjäla fakturan man får på boxen varje månad :o Grannens faktura är ALLTid halv.
Men nu vart det O.T. men du förstår vad jag menar :p

Ja men man får ju se det som så... varför ska hästen få en knäpp på näsan för att den tar mat som människan satt framför näsan på den..

Då får man som människa skylla sig själv kan jag tycka.. inget hästen ska ha en smäll för..

Kan det inte vara sa att tradskaparen gick forbi hasten med exempelvis ho i famnen?

När jag går ut i hagen till min häst så finns det en annan häst som gärna tränger sig fram och tigger genom att småhugga efter en....då har ägaren till den hästen sagt till att jag gärna får knäppa till den lite på nosen för att markera. I det läget kan det ändå vara rätt även om det tar emot att "slå" nån oavsett det är en häst eller människa. Sen att piska en häst för att den inte gör det man vill i tex uppfostrande syfte tycker jag är HELT fel, då finns det bättre metoder.

Suck, kan knappast kalla "knäpp på näsan" för misshandel. Tycker det är rätt larvigt när man ens försöker resonera att man "skulle kunnat gjort på annat vis". Ska tala om det för min lilla donna i hagen när hon ger sig på kompisen utan anledning.
Jag säger inte till mina hästar i onödan men jag är också väl medveten om att de är bra mycket hårdhäntare mot varandra än vad jag någonsin skulle vara mot någon av dem.

Man knäpper inget djur på nosen, känsligaste stället, hur skulle du själv vilja bli behandlad? Nej undvik istället att placera maten så den är åtkomlig. Angående hästar som tränger sig fram i hagen för att få en smakbit, ja vad gör det då om dom vill smaka innan det är serverat? Accepterar man inte det så vänd bara baken till, får dom det beteendet några gånger så slutar dom.

*kl*

i vårt stall har vi också höpåsar och mathinkar på boxdörrarna..

tack alla för era svar. kan ju berätta att hästen som jag skulle ge mat till har krubban brevid hästen som försökte ta matens dörr, och han sträckte ut halsen och försökte äta från den andra hästens hink innan jag hunnit hälla maten i krubban.

tanten började gorma om att man inte har någon rätt att uppfostra andras hästar osv osv. och nej självklart har man ju inte det, men man vill ju ändå att andras hästar ska ha tillräckligt mycket respekt för en så att dom inte försöker sej på såna saker..
tyckte det kändes lite underligt att hon sa så, för att direkt efter berätta för mej hur hemskt hon tyckte jag behandlar MIN häst då hon snor hö från andras påsar...
lite dubbelmoral i kärringen :devil:

Ja men hästar går inte in i en konflikt om det inte behövs.. Att sätta mat framför näsan är som att be om det...

Att knäppa en häst på nosen är knappast misshandel, hästarna kan ju vara rätt våldsamma mot varandra.

mina hästar skulle aldrig ta maten ur handen på mig, maten är min tills jag överlämnar den till hästen, skulle den förska ta maten innan skulle jag gå på den, (brukar inte behöva använda fysisk kontakt dock).

gränsen vid misshandel går vid obefogat våld, gå efter och jaga hästen för att kunna puckla på den, flyttar sig hästen ska den givetvis få vara ifred, och man ska alltid använda så lite våld som det bara går, helst inget alls.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 919
Senast: Asko
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 239
Senast: Sol
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka