Hästmat på ÖB

Sv: Hästmat på ÖB

*KL*

En sak som jag reflekterar över, ÖB är vad det låter som överskottsbolag. Ibland finns inget överskott av hästmaten man köper där, vad gör man då???? Ger den ett helt annat foder utan invänjning, eller?

här tar dom in nytt hela tiden.
muslin förekommer dock inte lika ofta (tyvärr)
men krafften finns det gott om.

Ja det trodde flera som handlade sin mat där till hästen, sen var den plötsligt slut och svaret lät inte vänta på sig. Vi säljer överskottsprodukter, om det inte finns något hästfoder innebär det att den inte fanns som överskottsprodukt.
Som jag ser det, har man nog haft tur om det funnits. Men är det inte läge att fundera över, tillgången är ju viktigt och foder är ju inget man ger lite hipp som happ från en dag till en annan?

man får va smart o se till o inhandla en ny säck..eller två innan det tar slut i säcken,,,på så sätt blir man ju förvarnad om det inte finns i affären om man vill växla till annat foder. eftersom det innehåller 40% havre i krafftsäcken så vore det ex inte svårt att gå över till havre.
jag har pendlat mellan det och hippo basic utan problem också.

Men ursäkta? Varje foderbyte är en kraftig omställning och bör planeras bättre, än att fodra med en sort från ena dagen till en annan.
Vår granne innehar en post som inköpare på ÖB, h*n säger att alla inköp är strikt baserade på tillgången för ögonblicket. Det kan inte vara kul att ha en så taskig planering, det känns om många biter sig själva i svansen här pga några få kronor.

här ligger det iaf typ 20 säckar varje dag i butiken.
jag bor granne med butiken så för mig är det inte alls svårt o hålla koll på om det börjar försvinna eller ta slut. Jag är typ där inne varannan dag iaf. så jag kan planera i förväg för min egen del. Dessutom köpte jag sällan bara en säck, utan fler samtidigt.
mina hästar fodras inte enbart med sådant...utan äter andra saker också..skulle det ta slut på ngt så är det inte hela världen då dom redan äter annat foder som dom är vana vid.

nu äter dom det inte så mkt mer sen nyligen (krafften), då jag i nuvarande stall jag nyss flyttat till använder sig av annat krafftfoder.

ÖBs foder är dock inte så himlans billigt.
kostar väl 125 kr/säcken eller ngt.
och jag bor även i närheten av en foderlagerbutik som säljer just hippo o dylikt och dom tar i princip samma pris.

vi betalar 59 kr för en burk.

Samma som vi betalade, Sjöbogårdens Biotin är kanonbra, himla smidig fort på det!

Vi köpte det till ponnyn och det fungerade kanon, men sen fick han det inte hos fodervärden och det syns direkt, så nu ska vi ge det till honom igen....:D

//Domino_s

Här i Uppsala har de iaf ett stort lager av vitlöken och biotinet. Min pålle äter av biotinet, har fått bättre hovar av det.:banana:
Sämre är det med pelletsen och müslin. Müslin är alltid slut, pelletsen finns det bara några säckar av. Köper därför inte den maten. Pållen tål dessutom inte pellets.

kl
jag har inte provat fodret, men måstebara säga jag har aldrig provat en bättre hovolja än den på Ö&B.
min häst fick väldans torra hovar o på 2 veckor har de blivit så fina att jag tapat hakan, jag som hatar hovklet i annat fall måste säga WOW!!! biotinet är oslagbart det oxå. Ö&B är inte bara billigt ibland är det bra oxå

Om man kollar ordentligt så ser man att det står Sjöbogården vi rutorna, så gå in där och kolla för maten kommer därifrån :) Sen vet man ju inte vart de importerar ifrån eftersom det är tyskt, men det är iallafall samma foder som de har på ÖB. Jag tror absolut att det skulle funka, men man kan ju iallafall maila och fråga de på sjöbogården :P

KL
Nu har detta hästfoder landat på "mitt" ÖB också. De hade bara pelletsen för 125:- /25kg.
På ettiketten lät det som ett utmärkt foder för bla fånghästar o hästar med hovproblem. MEN det innehöll ju 44% havre, 22% korn och 17 (tror jag?)% kli.
Ni som använder detta foder, vad tycker ni nu om ni haft det i några månader?
// Linda

Jag har haft ÖB pellets i 7 månader & min häst mår utmärkt. Massörer, hovslgare, veterinären tycker han ser jätte fin ut & allt i kroppen fungerar precis som det ska.

Jag har haft ÖB pellets i 7 månader & min häst mår utmärkt. Massörer, hovslgare, veterinären tycker han ser jätte fin ut & allt i kroppen fungerar precis som det ska.

Det fanns inte så länge innan det togs bort i butiken här. Blev förvånad att höra att de har det kvar.
// Linda

Våran ÖB butik slutade sälja muslin :( synd för den muslin fick upp unghästen i hull

Det var just den funderingen jag hade, och som min granne också bekräftade. Tillgången, får de tag på något annat foder så kommer de att sälja det tills det inte finna att få tag i.

jo tyvärr är det ju så, men just denna muslin fanns ingen annan foderbutik häromkring heller förutom på ÖB då :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård