Hästmassör eller hästmassageterapeut...vad är skillnaden?

T

trip

Jag har lite funderingar kring rehabiliteringsutbildningarna som finns på häst i Sverige.

Vad är egentligen skillnaden på hästmassageterapeut och hästmassör?
Båda är diplomerade...

Vilken av dessa har bäst(mest ingående)utbildning?

Sen finns där ju även hästfriskvårdsterapeut, vad är detta egentligen? Är det equiterapeut-kort versionen, typ?
Och sen då den långa utbildningen till equiterapeut.
Hur pass "erkänd" är equiterapeut utbildningen tex.?

Innebär de nya reglerna från jordbruksverket något för dessa yrkesgrupper?
Journalföring antar jag är ett måste, men något mer?

Ja, ni som vet. Upplys mig gärna!:)

Sv: Hästmassör eller hästmassageterapeut...vad är skillnaden?

Du kan själv starta en utbildnign i hästmassage/någon terapiform och hitta på en trevlig titel samt dela ut diplom. Du får nog kolla upp var personen är utbildad och vad som krävs för ett diplom för att kunna värdera det. En del är säket jättebra och andra mest skit.

Jag har inte kollat upp angående reglerna så rätta mig gärna men jag misstänker att de nya reglerna inte påverkar massörer nämnvärt så länge man inte ger sig in på veterinära bitar eller skadar hästen. Jag betvivlar att det krävs journal eller liknade.

Ok.

Jag trodde ansvarsförsäkring och journalföring var ett måste, liknande vid hovslagarens arbete.
Visst man kan ju iofs. inte massera sönder en häst men vissa ger sig på manipulationer (kanske främst fysioterapeuter) och de kan ju vara direkt skadliga.
Sen ger ju många också råd om olika saker så då tänkte jag att det kanske därför vore bra med journalföring och ansvarsförsäkring.

Jag har tagit kontakt med nordiska hästmassörersförbund och frågat där om de olika titlar och vissa olika utbildningar. Får se om jag får något svar.

Men just själva titeln diplomerad hästmassör, måste inte den innefatta vissa utbildningskriterier?
Som tex. diplomerad hästskötare eller diplomerad unghästutbildare.
Jag kan ju inte utbilda hästskötare och ge dem diplom och de sedan kan kalla sig diplomerade hästskötare för det är ju ett diplom som hästyrkesnämnden godkänner, som en form av kvalitetssäkring på utbildningen.

Det var lite så jag menade om det var det samma på diplomen på hästmassör.

Jo visst omfattar titlen vissa kriterier, de kriterier som den som annordnar utbildningen sätter upp de kan vara allt ifrån lätvindiga till mycket hårda. Jag tror inte ansvarsförsäkring är obligatoriskt heller, men klart lämpligt.

.

Vad är egentligen skillnaden på hästmassageterapeut och hästmassör?
Båda är diplomerade...

Är väl ungefär samma skillnad som mellan massör och massageterapeuth på människor, terapeuthten har en längre och mer ingående utbildning.

Vilken av dessa har bäst(mest ingående)utbildning?

Se svar ovan.

Sen finns där ju även hästfriskvårdsterapeut, vad är detta egentligen? Är det equiterapeut-kort versionen, typ?

Man läser om hästens uppbyggnad (anatomi, muskler,skelett, rörelsemekanism osv). Vet ej om man utbildas på olika typer av behandlingar.

Och sen då den långa utbildningen till equiterapeut.
Hur pass "erkänd" är equiterapeut utbildningen tex.?

Egentligen finns det ingen utbildning som är helt godkänd innom detta område men enligt det jag har hört så jobbas det hårt för att det ska finnas erkända och godkända utbildningar.

.

Egentligen finns det ingen utbildning som är helt godkänd innom detta område men enligt det jag har hört så jobbas det hårt för att det ska finnas erkända och godkända utbildningar.
Och därmed är dina definitioner på vad som är bäst/vad utbildningen innehåller irrelevant då det inte finns några standardiserade krav.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 327
Senast: Johanna1988
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
13 345
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar... 18 19 20
Svar
386
· Visningar
24 702
Senast: Enya
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka