Sv: Hästmarknaden just nu?
Jag letade häst under några månader i vintras-våras. Jag letade efter en snäll, pålitlig och trafiksäker skogsmulle, en valack, ca 150 cm hög och mellan 8-12 år gammal. Det var totalt hopplöst och sådana brukar det ju finnas mängder av!
De få som fanns som var i någorlunda rätt höjd, ålder och pris var antingen halta eller helt knäppa när jag väl kom dit och samtliga bodde långt bort så det var mycket farande. En var inte ens i rätt höjd när jag väl kom dit efter att ha åkt 10 mil utan var en liten c-ponny och en annan var betydligt mycket högre än 150 cm.
Sedan fanns det några som jag omgående insåg förmodligen var totalslut i benen efter att ha flängridits under hela sin ridbara livstid som jag inte ens åkte och tittade på. Jag menar vad sägs om 35000 kr för en sextonårig D-ponny valack som har hoppats 120-130 cm men aldrig tävlats? Där tjejen upprepade gånger poängterar hur mycket både hon och hästen älskar att hoppa... Får en film där hästen hoppas ute i skogen utan sadel och de far fram som en virvel vind. Hästen hade ridits och tagits hand om en tonårstjej utan stöd ifrån hästkunniga föräldrar, andra hästkunniga människor eller tränare. Det är ju inte alla tonåringar som förstår och har kunskapen om hur man ska rida och ta hand om en häst för att den ska förbli hel. Visst, den var säkert jättesnäll men absolut inte värd 35000 kr vilket inte heller var prutbart.
Jag hittade också en hel del hästar som hade haft fång, svårare skador, inte var trafiksäkra och annat som gjorde hästen ointressant.
Alla säger att det är köparens marknad men vad gör man när det inte ens finns några intressanta att titta på och de som finns till salu tycker ägaren ändå att deras häst är värd minst 15000-20000 kr för mycket?
Min egen annons tog jag bort efter ett tag för de enda svar jag fick var ifrån folk med travare på 170 cm...