Hästmänniskor i storstad

annan1

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur ni som bor i stora städer, låt oss säga Sthlm, Göteborg och Malmö, kombinerar hästintresset med storstadsboendet. Min fråga är inte så specifik utan ni får berätta hur mycket eller lite ni vill om hur ni har det. Egen häst? Hur långt till stallet? Valt bort häst på grund av att det blir dyrt och långa resvägar? Framtida planer på flytt till landet?

Jag bor strax utanför Stockholm och rider på hobbynivå. Egen häst kanske jag skaffar i framtiden men det är minst 10 år bort och på tio år kan ju mycket förändras.

Sv: Hästmänniskor i storstad

Jag bor i sthlm, dvs. 15 min med t-bana från centralen. Har haft egen häst i ett stall med underbar omgivning och för en billig peng (i sthlm sett). Just nu är jag student och har därför inte råd med egen häst öht så jag har två medryttarhästar istället.
Många kanske tror att sthlm är naturfattigt men jag har en resväg på 30 minuter (kommunalt) till 6-7 olika stall med mil av ridvägar i naturen.
Planerar inte att flytta till landet då min familj finns här och min sambo inte vill flytta.

Jag bor precis utanför tullarna i Sthlm och har hästen ca 3 mil hemifrån. Det är inte på något sätt optimalt (spenderar MYCKET tid på buss och tunnelbana) men det är ju inte bara att flytta heller när man har familj, jobb och vänner man inte vill bli av med. Min tanke är att så småningom flytta lite längre från stan för att ha möjlighet att ha häst (-arna?) hemma eller iaf närmare hemma.

Precis som Heluwen säger finns det massor med fina hästmarker kring sthlm - det är bara det att man får åka en bit ut och det kostar en slant..

Bor mitt i Malmö City, verklgen mitt i smeten, har 20 min. med buss till stallet, totalt ca: resväg 40 min. med gångavstånd, enkel resa.

Jag har 5 hästar (Trots att jag minskat ner) och hyr ett stall tillsammans med Jen80 i Höllviken.

Både längtar och inte längtar efter gård igen, det är otroligt skönt och bekvämt här i stan.

Jag bor i utkanterna av Malmö. Just nu rider jag mest på ridskola och dit tar det ca 10 minuter med bil. Bussarna går en så knepig slinga att det förmodligen tagit en evighet att åka med dem.Till tränaren har jag ca 45 minuter med bil.

Det finns en del privathästar på ridskolan och finns det plats när (om) det blir aktuellt med egen häst kan jag tänka mig att ha den där. Eller i något privat stall i närheten av Malmö. Helst inte mer än 30 minuter med bil.

Jag har gångavstånd till en av Malmös andra ridskolor men de hade fullt i nybörjargrupperna när jag letade ridmöjligheter. Så här i efterhand är jag glad för det eftersom både dottern och jag trivs kanonbra på vår nuvarande ridskola. :)

Jag bor 30-35 minuter med bil från Sthlms city (ja inte i rusningstid alltså). Och har mina hästar hemma.

Det bästa av två världar.

Jag bor 20 minuter söder om sthlm med pendeln och har min häst ca 2 mil hemifrån. Det tar ca 20 min i lågtrafik ut och 30 i högtrafik med bil, kommunalt är det svårt att ta sig ut. Stallet är riktigt fint till ett bra pris (för att vara här) med både ridhus, ridbana och fin terräng. Jag trivs riktigt bra där, men livet med häst gör att jag får välja bort en del annat. Vardagarna är helt vigda åt jobb och häst, men det är något jag har valt själv och trivs med. Jag hinner träffa vänner och umgås på helgerna.

Flytt till/närmare landet är nog planerat längre fram. Både jag och sambon vill lite längre ifrån stan och ha närmare till våra intressen. Han är bilintresserad så han vill ha ett schysst garage och jag vill ha nära till stall. Någongång i framtiden så :)

Jag bor i lägenhet mycket centralt, gång-/cykelavstånd till jobbet som också är mycket centralt, med häst inackorderad ett par tre mil bort. Stallet erbjuder ganska hög service, men jag är där i princip varje dag.

Idealiskt, tycker jag, och jag vill absolut inte bo på landet. Tycker att det är enklare att åka ut till hästen än att pendla till stan, som jag ju hade fått göra om jag bott på landet. Dessutom är staden ett av mina livsvillkor - ett så enkelt och fritt liv!

Om det var möjligt skulle jag vilja ha hästen i närmaste park, men de är för små, parkerna, det är bara att acceptera.

Bodde i storstad innan och det tog 1,5 timme med buss fram och tillbaka plus 30 min gångväg allt som allt.
Men jag älskade det stallet. Så det var värt det.
Idag bor jag på landet och det är betydligt lättare :)
Å andra sidan har jag körkort nu för tiden med....:angel:

Vi flyttar nu till stockholm och har valt att bo 3 mil utanför stan, där vi kan ha hästarna där vi bor.
Skulle aldrig välja bort hästarna :love:

Bor väldigt centralt i stockholm. Rider på ridskola och håller själv lektioner och turridningar mitt i smeten. Djurgården bjuder på SJUKT vackra ridvägar, galopp över gärdet och terränghinder på norra djurgården. Jag tycket att det fungerar jättebra!!

Det finns bara två nackdelar med häst i kombination storstad.

1. Där ganska begränsat med hagar. Speciellt om man inte är 3 mil utanför stan. Detta gör att ridskolehästar kan bli ganska svåra, trötta, och opålitliga.

2. Ska man äga häst ska man vara miljonär i princip. Med stallhyra på 6-7000 i månaden...

Självklart går det att bo strax utanför, tex Vallentuna, Märsta, Haninge, Södertälje och då är väl enda nackdelen att det fortfarande är förmodligen ganska dyrt i jämförelse med resten av sverige, men där finns det bättre tillgång till hagar och om man hellre vill ha hästen hemma så att säga.

Kramkram

Bor mitt inne i Göteborg vid Liseberg och springer mellan lägenhet och bil i ridkläder bland turisterna..:D

Har provat både att bo granne med min häst på landet och här mitt i stan som nu och jag trycker det är jätteskönt att byta miljö varje dag. Man får det bästa av två världar!

Min häst bor 2,5 mil bort ifrån stan på landet och det fungerar jättebra att köra dit varje dag.

När jag bodde granne med hästen kom man aldrig bort ifrån hästeriet och det blev för mycket. Nu är det roligare att komma till stallet.

Jag bor i Stockholms innerstad, ca 5 min från T-centralen med T-banan. Jag har min häst på Drottningholm och det tar ca 50 minuter dörr till dörr att åka kommunalt.

Jag hade tidigare hästen på Djurgården några år, men flyttade pga utebliven utevistelse som jag prioriterade före allt annat. Jag sitter hellre och åker kommunalt nästan två timmar per dag än att veta att min häst står inne dygnet runt och mår dåligt.

Jag tycker dock att det är alldeles för lång resväg,för dyrt och för lite utevistelse men det är det bästa stället inom rimligt avstånd. Jag planerar att flytta till landet, några mil utanför stockholm så fort jag gått ut skolan. Bara 4 mil utanför stockholm kommer jag mer än att halvera stallhyran och hästen kommer få vara ute hela dagarna, samtidigt som jag får cykelavstånd till stallet :).

Ekonomiskt fungerar det i dagsläget eftersom jag bor hemma och mina föräldrar betalar allt på hästen. Skulle aldrig ha råd annars.

Bor mitt i smeten, 5minuters promenad till centralen, och har inte en chans att ha egen häst. Pysslar däremot med en privathäst som står på ridskolan och inte är det lätt att ha häst i stan inte. Bristen på hagar gör att man får lägga ner tre gånger så mycket tid som i vanliga fall då man bara rider. Ägaren är i stallet oftast två ggr dagligen, morgon och kväll, och så kommer jag och tar ut han mitt på dagen. Allt detta till ett pris av närmare 8.000 kr, för boxplatsen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar