Hästmannen riskerar djurförbud

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästmannen riskerar djurförbud

Tror knappast de bryr sig nämnvärt om grovfodret är i sånt skick när en häst i princip måste vara halvdöd för att de ska göra något åt situationen.

Jag tror inte ett skit på att elitryttare med elithästar fodrar sina hästar regelbundet, på heltid, med genomgrönmögligt rökigt ensilage.
Och jag har inte träffat en enda inspektör som skulle släppa igenom sådant foder.
Men de kanske åkte dit på det när du anmälde?, och om så, varför gnälla?

Är man inte med på en inspektion nu hela vägen, så vet man nog inte hur grundlig den är. Allt kollas, hur länge hästarna är ute med och utan ryttare, var de går, var de bor, hur det ser ut där de bor, vad de äter, varifrån kommer fodret, hur fodret ser ut, var tar gödslet vägen, vilket underlag, ventilation, hur ser stallet ut i gångar och utformning mm, mm, mm.

Sen kan man iofs ha oturen att drabbas av en inspektör som inte kommit hästar närmare än på vykort och då kan det gå illa, riktigt illa en så där 4st A4 sidor nedslag. Men det är en annan historia.

Numera räknas stall till verksamhet med miljöfarligt avfall, så får man en sådan inspektion också på halsen. Inspektion om avfall och farlig hantering av kemikalier.:angel:;):D

Tror knappast de bryr sig nämnvärt om grovfodret är i sånt skick när en häst i princip måste vara halvdöd för att de ska göra något åt situationen.

Foderkontroll är en del av inspektionen numera, inköparen/stallet måste kunna redogöra för varifrån fodret kommer och redogöra för var fodret tar vägen när det kommer ut igen från hästen.;) Det räcker inte med kvitton, man är ansvarig hela vägen från inköpet tills gödslet är omhändertaget antingen genom förädling eller destruktion. Mellan det även hästens hälsa.

Jag tror inte ett skit på att elitryttare med elithästar fodrar sina hästar regelbundet, på heltid, med genomgrönmögligt rökigt ensilage.
Och jag har inte träffat en enda inspektör som skulle släppa igenom sådant foder.
Men de kanske åkte dit på det när du anmälde?, och om så, varför gnälla?

Nej du det tror inte jag heller på. Men varifrån du fick regelbundet på heltid ifrån, vet jag inte.. Varifrån du än fått det behöver du inte dra in det i våran diskussion..
Vad dom hade för foder framställt vid inspektionen, om det blev inspektion, har jag ingen aning om eftersom jag slutade. Vägrar jobba i ett stall där man ens överväger att ge hästarna sådan mat.

Då kan ju du svara, tycker du att det är bra att han, hästmannen kanske får djurförbud, eller tycker du fortfarande det är lustigt?

Det tycker jag du borde fattat vid det här laget. Varför ska jag svara när du själv inte gör det? Ge och ta, inte bara ta. Om du faktiskt läser mina svar så behöver du nog inte ställa frågan igen :)

kl

Ohoj, den här tråden hade jag glömt bort :o

Självklart är det bra med djurförbud om han inte kan sköta hästarna. Det borde även gälla diverse toppryttare vars hästar "går sönder" om de ens ser en hage. Att de motioneras och går i skrittmaskin har ingen betydelse för sålänge de inte får röra sig fritt ute i en hage med andra hästar (och då menar jag inte en sketen grushage a la frimärke) så är hästskötseln inte bra nog och då ska de inte ha häst heller. Vad jag vet är det inte längre lagligt att neka en häst utevistelse fritt i hage bara för att den motioneras heller för den delen.

Mitt inlägg var en smula ironiskt, därav ordet lustigt som någon/några visst hakat upp sig på. För de här som inte förstår ironi föreslår jag en ordbok.

Jag tror h*n mer syftade på att de hästarna som inte får gå ut i hagar pga skaderisk också bör få vissa åtgärder ordnade. Inte att "bara för att han gör så får jag" eller "det finns värre så detta är ok"

Jag förstod iaf att du tolkade det som att gul_zebra menade att tävlingshästarnas situation också behöver ses över.
Spot on.

Tack för att du kom in och gav lite klarhet, då vet jag iallafall att jag inte missuppfattat :laugh:

Nej du det tror inte jag heller på. Men varifrån du fick regelbundet på heltid ifrån, vet jag inte.. Varifrån du än fått det behöver du inte dra in det i våran diskussion..
Vad dom hade för foder framställt vid inspektionen, om det blev inspektion, har jag ingen aning om eftersom jag slutade.

Då så. Då vet du inte egentligen hur mycket av fodret som var rökigt helgrönmögligt.
De som fodrar i häck, hur tror du de ser om det är en fläck mitt i med grönmögel?

Då så. Då vet du inte egentligen hur mycket av fodret som var rökigt helgrönmögligt.

Jag trodde du och andra förstod att jag enbart kan prata om tiden jag var där? Jag tog det som en självklarhet eftersom jag omöjligt kan veta vad som sker när jag inte är där.. :grin: Men det kanske du inte förstod?

De som fodrar i häck, hur tror du de ser om det är en fläck mitt i med grönmögel?

Det är ingen skillnad på de som fodrar i häck eller inte, man är själv ansvarig att se till att maten är i bra skick.
Jag har själv fodrat i häck och ser inte någon anledning till att man inte skulle se mögel?
Sen är det också skillnad på att missa och att medvetet ge sådan mat.
Har man en sådan inställning att ensilage med den kvalitén (som i grönmögelfallet) är okej att ge hästar, bör man inte ha häst :mad:

Självklart inte, men se till hela inlägget istället för att haka upp dig på ett ord så kanske du förstår att jag var ironisk. Annars är det ju faktiskt inte så svårt att fråga mig vad jag menar istället för att hoppa på en annan person som råkar hålla med enligt tolkningen hon gjort bara för att du tolkat annorlunda.

Självklart inte, men se till hela inlägget istället för att haka upp dig på ett ord så kanske du förstår att jag var ironisk. Annars är det ju faktiskt inte så svårt att fråga mig vad jag menar istället för att hoppa på en annan person som råkar hålla med enligt tolkningen hon gjort bara för att du tolkat annorlunda.

Nu var det faktiskt så att du var inte här.

Och det som jag menade är att man kanske ska tänka efter lite mer vad man håller med, inte bara bocka och buga.
Jag tycker det är jättebra om han har hästarna inne halvårsvis, att han får djurförbud, tragiskt att han inte orkar sköta dem eller vill/orkar följa med i sin tid, ett godkänt hållande av sådana hästar är ju väldigt enkelt.

För inte kan man jämföra halvårsvisa uppstallningar med de tävlingshästar som står inne fulltid?, eller?, som ändå rids och promeneras?

Och det som jag menade är att man kanske ska tänka efter lite mer vad man håller med, inte bara bocka och buga.
Jag tycker det är jättebra om han har hästarna inne halvårsvis, att han får djurförbud, tragiskt att han inte orkar sköta dem eller vill/orkar följa med i sin tid, ett godkänt hållande av sådana hästar är ju väldigt enkelt.

Och vem har tyckt tvärtom då, menar du?

För inte kan man jämföra halvårsvisa uppstallningar med de tävlingshästar som står inne fulltid?, eller?, som ändå rids och promeneras?

Jag tycker synd om båda.

Nu var det faktiskt så att du var inte här.

Hur visste du att jag glömt tråden och att jag inte tex bara var in och läste? Har du någon liten lampa som blinkar när någon glömmer bort en tråd? :idea:
För övrigt så tar det ändå inte bort möjligheten att helt enkelt fråga vad jag menade tack vare att pm-funktionen finns.

Varför räcker det inte med att förklara sin egen tolkning på det om man håller med om något och tolkningen ifrågasätts? Hon förklarade ju hur hon tolkade det och således vad hon höll med om, det borde räcka alldeles utmärkt.

Klart man kan jämföra de. Båda innebär att hästar nekas möjligheten att röra sig fritt och möjligheten att bete sig naturligt. Båda innebär brott mot djurskyddslagen. I båda fallen borde ägarna bli fråntagna sina hästar och beläggas med djurförbud.

Hur visste du att jag glömt tråden och att jag inte tex bara var in och läste? Har du någon liten lampa som blinkar när någon glömmer bort en tråd? :idea:
För övrigt så tar det ändå inte bort möjligheten att helt enkelt fråga vad jag menade tack vare att pm-funktionen finns.

Varför räcker det inte med att förklara sin egen tolkning på det om man håller med om något och tolkningen ifrågasätts? Hon förklarade ju hur hon tolkade det och således vad hon höll med om, det borde räcka alldeles utmärkt.

Klart man kan jämföra de. Båda innebär att hästar nekas möjligheten att röra sig fritt och möjligheten att bete sig naturligt. Båda innebär brott mot djurskyddslagen. I båda fallen borde ägarna bli fråntagna sina hästar och beläggas med djurförbud.

Jag +1:ar dig igen, förhoppningsvis behövs ingen tolkning av det :angel:

Jag +1:ar dig igen, förhoppningsvis behövs ingen tolkning av det :angel:

Men då menar du det jag trodde-antingen ska tävlingsryttare med hästar inne, med då ridning o promenader få djurförbud eller om inte,så ska hästmannen få ha sina hästar inne halvårsvis.

Före det menar jag. Du skrev att du inte frågade mig vad jag menat för att jag inte var här. Hur visste du det då, innan jag skrev att jag glömt tråden, dvs samtidigt som du tjatade om tolkning hit och dit? :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 365
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens rörelseapparat är fantastisk. Ett exempel är den ytliga böjsenan som genom att lagra energi medverkar till att göra rörelserna...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens rörelseapparat är fantastisk. Ett exempel är den ytliga böjsenan som genom att lagra energi medverkar till att göra rörelserna...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama