Hästmannen riskerar djurförbud

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästmannen riskerar djurförbud

Du måste väl ändå inse att det är rätt stor skillnad på att stå uppstallad halvårsvis i en trång spilta men taskig luft, och inte få komma ut någonting.
Vem har en tävlingshäst på de villkoren?

Du måste väl ändå inse att det är rätt stor skillnad på att stå uppstallad halvårsvis i en trång spilta men taskig luft, och inte få komma ut någonting.
Vem har en tävlingshäst på de villkoren?

Du måste väl ändå inse att min svar handlade om vad jag tror gul_zebra menade? Eller var jag otydlig?

Jag har sett dokumentären och blev inte så där väldigt imponerad av hans hästhållning.

Sedan är det ju så att om man inte följer de bestämmelser som finns så blir det inte godkänt sedan spelar det egentligen ingen roll vad andra än tycker. Juridik fungerar så. Det gäller att följa lagen eller i detta fallet är det väl mer frågan om några riktlinjer.

Jag har sett dokumentären och blev inte så där väldigt imponerad av hans hästhållning.

Sedan är det ju så att om man inte följer de bestämmelser som finns så blir det inte godkänt sedan spelar det egentligen ingen roll vad andra än tycker. Juridik fungerar så. Det gäller att följa lagen eller i detta fallet är det väl mer frågan om några riktlinjer.

Jag chansar på att det var KL? :D

Du måste väl ändå inse att min svar handlade om vad jag tror gul_zebra menade? Eller var jag otydlig?

Gul Zebra skrev:
Lustigt att han får smäll på fingrarna för att hästarna får för lite utevistelse medan somliga toppryttare glatt kan ha hästarna stående inne "så de inte skadar sig"

Du skrev STORT +1 på det inlägget.

Så, du verkar inte förstå skillnaden mellan hästmannens halvårsinomhusvistelse i en mörk o fuktig gammal ladugård, och med vissa innomhustävlingshästars?, som ändå motioneras dagligen?

Men snälla nån.. Jag skrev ju:

Jag tror h*n mer syftade på att de hästarna som inte får gå ut i hagar pga skaderisk också bör få vissa åtgärder ordnade. Inte att "bara för att han gör så får jag" eller "det finns värre så detta är ok"

Borde inte det förklara väldigt tydligt hur jag uppfattade gul_zebras inlägg? :eek: Om det stämmer eller inte vet vi ju inte förrän h*n kommer in :idea:

*kl* Stig-Anders lever ju in en gammal tid..... förr släpptes hästarna inte ut på vintern eftersom de trampade upp mark som skulle bli sommarbete och foder. Då gick hästarna i arbete varje dag flera timmar så dom fick väl röra sig ändå....... Stig-Anders verkar inte köra så ofta och mycket med sina hästar att det kan vara ett argument här...

I dokumentär filmen säger han dessutom klart och tydligt att hans flicker iinte skall gå innanför något elstängsel och få ström i sig! Står han fast vid det uttalandet ( och han verkar ju onekligen principfast....) som kommer dom ju inte ut på sommaren heller nu när dom itne längre får gå på taggtrådsstaket. Och därmed är ju situationen ohållbar för hästarnas del!

Jag förstod iaf att du tolkade det som att gul_zebra menade att tävlingshästarnas situation också behöver ses över.

Men du måste väl vara säker på vad Gul Zebra menade-annars kan du väl inte hålla med henne?

Ja, jösses ja. Missuppfattningar är olagliga och straffbara har jag hört.
Jag har fortfarande uttryckt tydligt hur jag uppfattade hennes inlägg, och vad jag satt +1 på. Vad mer behöver du för att förstå?

Vad mer behöver du för att förstå?

Ett svar på varför du tycker det är lustigt att han, hästmannen får en smäll på fingrarna för att hans hästhållning är dålig, det är det jag vill ha svar på ...varför du tycker det är så lustigt.

Ett svar på varför du tycker det är lustigt att han, hästmannen får en smäll på fingrarna för att hans hästhållning är dålig, det är det jag vill ha svar på ...varför du tycker det är så lustigt.

Jag citerar mig själv, ännu en gång:

Jag tror h*n mer syftade på att de hästarna som inte får gå ut i hagar pga skaderisk också bör få vissa åtgärder ordnade.

Så du tycker det är lustigt att hästmannen får en smäll på fingrarna bara för att det finns tävlingsryttare som har tävlingshästar som inte släpps lösa i hage pga skaderisk?

Han borde ju bygga ett staket av träslanor då.. Det har han ju skogen full av. Kanske han inte läst och förstått de nya reglerna för hästhållning. Om den där tjejen, Madelene, kanske kan förklara dagens hästhållning för honom så tror jag att han kan anpassa sig. Hotar de med att ta hans "flicker" så tror jag han kan bygga en hage åt dom...

Men om han vill hålla fast vid sina principer så får de ta hästarna från honom då.. Sorgligt med sant... :(

Så du tycker det är lustigt att hästmannen får en smäll på fingrarna bara för att det finns tävlingsryttare som har tävlingshästar som inte släpps lösa i hage pga skaderisk?

Jag citerar mig själv: (igen :grin:)

Jag tror h*n mer syftade på att de hästarna som inte får gå ut i hagar pga skaderisk också bör få vissa åtgärder ordnade. Inte att "bara för att han gör så får jag" eller "det finns värre så detta är ok"

Om du snälla läser vad jag faktiskt skrivit så tror jag att du ganska snabbt skulle förstå.. Jag tycker jag inte är ett dugg otydlig, andra har ju redan fattat?

Fast det får dom väl? Lagen ny från i år(?)...gäller så väl gamla bönder som tävlingsryttare

Bara att anpassa sig

Senast ändrad:

Fast det får dom väl? Lagen ny från i år(?)...gäller så väl gamla bönder som tävlingsryttare

Bara att anpassa sig

Jo dom ska få, men det blir sällan så känns det som. Har sett alldeles för mkt "bakom kulisserna" i tävlingsstall. Hästar som tävlar väldigt höga klasser fälttävlan med en för många över hela Sverige väldigt känd ryttare får genommögligt ensilage trots att ryttaren i fråga är väl medveten om grönmöglet och röken.
Hästar som skadar sig själv och andra för att de inte klarar av små hagar.
Mycket skit har man sett tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 365
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens rörelseapparat är fantastisk. Ett exempel är den ytliga böjsenan som genom att lagra energi medverkar till att göra rörelserna...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens rörelseapparat är fantastisk. Ett exempel är den ytliga böjsenan som genom att lagra energi medverkar till att göra rörelserna...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama