Hästmannen riskerar djurförbud

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästmannen riskerar djurförbud

Jo dom ska få, men det blir sällan så känns det som. Har sett alldeles för mkt "bakom kulisserna" i tävlingsstall. Hästar som tävlar väldigt höga klasser fälttävlan med en för många över hela Sverige väldigt känd ryttare får genommögligt ensilage trots att ryttaren i fråga är väl medveten om grönmöglet och röken.
Hästar som skadar sig själv och andra för att de inte klarar av små hagar.
Mycket skit har man sett tyvärr.

Fast det blir ju hästen förr eller senare sjuk av o kan inte hoppa....men men det kommer säkert en inspektör dit förr eller senare och då måste även dessa följa lagen, om de inte gör det

och inspektörerna försöker beta av i mjöligaste mån men tyvärr blir det brandkårsutryckning då deras resurser är begränsade

Men det gör det väl inte lustigt att hästmannen blir av med sina hästar?

Ja, hästen blir ju sjuk förr eller senare så det spelar ju ingen roll då :cool:
Men hästmannens hästar blir ju i sådana fall också sjuka förr eller senare, varför ha bråttom liksom? Bättre att ta tag i problemen när hästen redan lider av dom!
Och till det sistnämnda orkar jag inte ens kommentera längre, har man inte fattat vid det här laget så tycker jag att det är ganska så illa.

Hästar som tävlar väldigt höga klasser fälttävlan med en för många över hela Sverige väldigt känd ryttare får genommögligt ensilage trots att ryttaren i fråga är väl medveten om grönmöglet och röken.

Det där tror jag inte är sant, genommögligt rökigt ensilage, som ges till toppresterande hästar? Vilken ryttare törs riskera att fodra sina hästar med sådant grovfoder?

Och vad gäller just fälttävlanshästar så är min erfarenhet, den lilla jag har, att just dessa hästar sällan står inne fulltid, och att just fälttävlansryttare förstår vikten av att hästen ska röra sig fritt utomhus-mer vanligt bland hopp o dressyr att hästen hålls inne fulltid.

Den fulltiden, även om annat vore önskvärt, går inte att jämföra med hästmannens "stoppa- in- i -spilta- o- stänga- dörren-halvårsvis".

Det där tror jag inte är sant, genommögligt rökigt ensilage, som ges till toppresterande hästar? Vilken ryttare törs riskera att fodra sina hästar med sådant grovfoder?

Men snälla du, det var mig hon försökt få att fodra sina hästar med det där, och både hon och hennes mor blev otroligt besvikna över att jag vägrade. Då fick jag istället så på med egna ögon när dom gav silaget till sina hästar.

Och vad gäller just fälttävlanshästar så är min erfarenhet, den lilla jag har, att just dessa hästar sällan står inne fulltid, och att just fälttävlansryttare förstår vikten av att hästen ska röra sig fritt utomhus-mer vanligt bland hopp o dressyr att hästen hålls inne fulltid.

Ja det är mycket möjligt. Har bara jobbat i ett fälttävlansstall och där fanns stora hagar och helt ok utetider. Det var ju bara detaljen med grönmöglet då.

Den fulltiden, även om annat vore önskvärt, går inte att jämföra med hästmannens "stoppa- in- i -spilta- o- stänga- dörren-halvårsvis".

Okej? Men det har ju inget som helst med min jämförelse att göra. Kanske diskuterade du med dig själv? För du måste väl ändå ha såpass mycket vett att du förstår att jag inte jämför med hästar som har ett helt ok liv? Eller? :o

Senast ändrad av en moderator:

Men hästmannens hästar blir ju i sådana fall också sjuka förr eller senare, varför ha bråttom liksom? Bättre att ta tag i problemen när hästen redan lider av dom!
Och till det sistnämnda orkar jag inte ens kommentera längre, har man inte fattat vid det här laget så tycker jag att det är ganska så illa.

Varför ska man vänta tills hästarna blir sjuka?

Jag tycker det är jättebra att djurskyddet fungerar såpass att de som här säger till nu.Redan under programmets gång fanns det briser, en brist var faktiskt den att han inte orkade, och inte lär han bli piggare med åren. Kan man som äldre inte sluta själv i tid så är det myndigheternas sak att säga till.
Djur är ingen rättighet.

Och vad gäller det sistnämda, så skrev GulZ såhär:
Lustigt att han får smäll på fingrarna för att hästarna får för lite utevistelse medan somliga toppryttare glatt kan ha hästarna stående inne "så de inte skadar sig"

Tolkning på en sådan mening är att det är lustigt att just han sägs till när tävlingsryttare samtidigt kan ha hästar inne, som att man inte skulle ålägga hästmannen förändringar, alltså att hästarna kom ut varje dag.

Du svarade:
STORT + 1 på det

Precis som du inte tycker det är bra att hästmannen får tillsägelse.

Nåväl, tycker du det är bra att hästmannen, om han inte ändrar sin djurhållning, kan få djurförbud?

Okej? Men det har ju inget som helst med min jämförelse att göra. Kanske diskuterade du med dig själv? För du måste väl ändå ha såpass mycket vett att du förstår att jag inte jämför med hästar som har ett helt ok liv? Eller? :o

Jaha, så för att andra sköter sina hästar mindre bra, så ska hästmannen också få sköta sina hästar ännu mindre bra?

Varför ska man vänta tills hästarna blir sjuka?
Jag var ironisk. Min poäng var ju självfallet att hästarna INTE ska hinna bli sjuka innan saker åtgärdas. Det var ett ironiskt svar på Miss:

Fast det blir ju hästen förr eller senare sjuk av o kan inte hoppa....men men det kommer säkert en inspektör dit förr eller senare och då måste även dessa följa lagen, om de inte gör det
...

Jag tycker det är jättebra att djurskyddet fungerar såpass att de som här säger till nu.Redan under programmets gång fanns det briser, en brist var faktiskt den att han inte orkade, och inte lär han bli piggare med åren. Kan man som äldre inte sluta själv i tid så är det myndigheternas sak att säga till.
Djur är ingen rättighet.

Det tycker jag också är bra, och det är sådant jag vill att de ska se i tävlingsstall också. Alltså självaste poängen med allt detta.

Och vad gäller det sistnämda, så skrev GulZ såhär:

Lustigt att han får smäll på fingrarna för att hästarna får för lite utevistelse medan somliga toppryttare glatt kan ha hästarna stående inne "så de inte skadar sig"

Tolkning på en sådan mening är att det är lustigt att just han sägs till när tävlingsryttare samtidigt kan ha hästar inne, som att man inte skulle ålägga hästmannen förändringar, alltså att hästarna kom ut varje dag.

Du svarade:

STORT + 1 på det

Precis som du inte tycker det är bra att hästmannen får tillsägelse.

Det är DIN tolkning, jag har flertalet gånger citerat min egen tolkning, och förklarat den på ett idiotsäkert språk. Men ändå är du fast besluten att antingen inte förstå eller att jag går efter din tolkning? Egocentriskt om man frågar mig.

MIN tolkning på vad gul_zebra skrev (igen, LÄS denna gången)

Jag tror h*n (där menade jag då gul zebra) mer syftade på att de hästarna som inte får gå ut i hagar pga skaderisk också (Tydligen kan jag inte betona detta ord tydligt nog för dig, men snälla tänk efter lite så förstår du nog ordets innebörd denna gången) bör få vissa åtgärder ordnade. Inte att "bara för att han gör så får jag" eller "det finns värre så detta är ok"

lil-sis förstod direkt vad jag menade och uttryckte sig kanske tydligare:

Jag förstod iaf att du tolkade det som att gul_zebra menade att tävlingshästarnas situation också behöver ses över.

Har du förstått? Notera gärna ordet "också" i den meningen med.

Sammanfattning: Jag tycker att vissa tävlingsstall bör få samma granskningar som hästmannen. Förstod du nu?

Nåväl, tycker du det är bra att hästmannen, om han inte ändrar sin djurhållning, kan få djurförbud?

Jag tycker det är pinsamt å dina vägnar att du fortfarande inte förstått.
Varifrån har du fått att jag inte skulle tycka det? Egna slutsatser? Baserat på? Din egocentriska uppfattning av en text? Din bristande läsförståelse i denna tråd?

Senast ändrad av en moderator:

Jaha, så för att andra sköter sina hästar mindre bra, så ska hästmannen också få sköta sina hästar ännu mindre bra?

Varför ska inte tävlingshästarna granskas bara för att andra sköter sig värre?

Ja, hästen blir ju sjuk förr eller senare så det spelar ju ingen roll då :cool:

Dom anser väl att hästmannens djurhållning är värre än elitryttarnas....och jag håller med

Varför har du fått för dig att de inte granskas? Som sagt det är brandkårsutryckningar, mycket baserat på anmälningar.

Granskas gör dom, men oftast inte lika grundligt.
Men du kanske inte förstod att det var en motfråga mot Ginnies, som var anpassad efter dennes eget sätt att uttrycka sig.

Men du kanske inte förstod att det var en motfråga mot Ginnies, som var anpassad efter dennes eget sätt att uttrycka sig.

Hmm...inte lika grundligt? Det är ju samma protokoll som används...

Det kan ju vara så att det uppfyller kriterierna på fler punkter och därmed inte riskerar att få lägga ner helt. Det räcker med att de justerar vissa punkter, inte helt måste lägga om sin hästhållning

Hur vet du att dom inte granskas lika grundligt? Du har inte tänkt på att det kanske inte alls finns så många brister i tävlingsstall så det är värt att få en helt egen artikel om det som i hästmannens fall ...

Hur grundligt tror du dom måste undersöka för att ge djurförbud om hästarna får stå inne i en spilta hela vintern... ??

Varför anmälde du inte ft-ryttaren och dennes mamma då när hon fodrade med undermåligt foder istället för att sitta här och gnälla om att tävlingsstallen inte granskas!!

Hmm...inte lika grundligt? Det är ju samma protokoll som används...

Det kan ju vara så att det uppfyller kriterierna på fler punkter och därmed inte riskerar att få lägga ner helt. Det räcker med att de justerar vissa punkter, inte helt måste lägga om sin hästhållning

Ja det kan mycket väl vara av den anledningen. Jag vet ju inte anledningen. Jag vet bara att de inspektörer som inspekterat när jag varit närvarande och jobbat har ungefär tittat på hästarna, tittat på stallet och sedan godkänt. Ingen fråga om hagvistelse, mat eller liknande. När dom kom hem till min gård frågade dom om allt, och den varianten tycker jag vore bra om dom körde med i alla stall. Hon kollade saker som hur rent vattnet var och underlag i ligghallen. Väldigt grundlig. Kollade min foderförvaring, kvalitet på foder och tänkte på mycket små detaljer. Mitt privata protokoll var grundligt och väl genomskrivet. Det jag överlämnade till stallägaren var kort och informationsfattigt.
Nu har jag inte varit med om inspektering i stallet med grönmögel, så just där vet jag inte hur det gått. Är ju troligtvis också skillnader mellan privata stall och företag, men jag känner inte till vilka dom skillnaderna är.

Hur vet du att dom inte granskas lika grundligt? Du har inte tänkt på att det kanske inte alls finns så många brister i tävlingsstall så det är värt att få en helt egen artikel om det som i hästmannens fall ...
Jag pratar ju självfallet om de tävlingstall jag själv jobbat i och känner till. Där vet jag alldeles säkert hur det funkar och ligger till. Och hurvida det är värt en artikel eller inte har väl aldrig varit på tal? Vad spelar det för roll?

Hur grundligt tror du dom måste undersöka för att ge djurförbud om hästarna får stå inne i en spilta hela vintern... ??
Jag förstår inte? Inspektörerna bör undersöka alla ställen grundligt, inte bara vissa. Det var min poäng.

Varför anmälde du inte ft-ryttaren och dennes mamma då när hon fodrade med undermåligt foder istället för att sitta här och gnälla om att tävlingsstallen inte granskas!!
Varför sitter du och skriver att jag sitter här och gnäller istället för att anmäla? Du vet förstås allt jag gör/har gjort? Och varför kan jag inte göra både och? :idea:
Det är anmält, två gånger.

Som sagt det är brandkårsutryckningar, mycket baserat på anmälningar.

Vid närmre eftertanke har jag inte medverkat på en inspektion baserat på anmälning. Jag har bara varit med på regelbundna inspektioner som är obligatoriska (?) som jag förstod det som.

Vid närmre eftertanke har jag inte medverkat på en inspektion baserat på anmälning. Jag har bara varit med på regelbundna inspektioner som är obligatoriska (?) som jag förstod det som.

Ja tanken är väl att alla stall, privata som företag, ska granskas på regelbunden basis men resursbrist gör det svårt

Varför sitter du och skriver att jag sitter här och gnäller istället för att anmäla? Du vet förstås allt jag gör/har gjort? Och varför kan jag inte göra både och? :idea:
Det är anmält, två gånger.

Jag tror inte ett skit på att elitryttare med elithästar fodrar sina hästar regelbundet, på heltid, med genomgrönmögligt rökigt ensilage.
Och jag har inte träffat en enda inspektör som skulle släppa igenom sådant foder.
Men de kanske åkte dit på det när du anmälde?, och om så, varför gnälla?

Jag tycker det är pinsamt å dina vägnar att du fortfarande inte förstått.
Varifrån har du fått att jag inte skulle tycka det? Egna slutsatser? Baserat på? Din egocentriska uppfattning av en text? Din bristande läsförståelse i denna tråd?

Då kan ju du svara, tycker du att det är bra att han, hästmannen kanske får djurförbud, eller tycker du fortfarande det är lustigt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 365
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens rörelseapparat är fantastisk. Ett exempel är den ytliga böjsenan som genom att lagra energi medverkar till att göra rörelserna...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens rörelseapparat är fantastisk. Ett exempel är den ytliga böjsenan som genom att lagra energi medverkar till att göra rörelserna...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama