Hästmannen riskerar djurförbud

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästmannen riskerar djurförbud

Ja precis! Han bryr ju sig verkligen, och det finns säkert många som är villiga att hjälpa till!

Vilka "de"? Djurskyddet/länsstyrelsen har ju knappast resurser att sköta hans hästar.

Lustigt att han får smäll på fingrarna för att hästarna får för lite utevistelse medan somliga toppryttare glatt kan ha hästarna stående inne "så de inte skadar sig" :grin:

Vår kära granne har haft sina hästar inne dynget runt i över 3 månader. Nu får de komma ut någon dag i veckan.. Stackarna, så fint väder å behöva stå inne...!

De används inte så är knappast för skaderisken...

Lustigt att han får smäll på fingrarna för att hästarna får för lite utevistelse medan somliga toppryttare glatt kan ha hästarna stående inne "så de inte skadar sig" :grin:

STORT +1 på det!!

KL

Vet någon anledningen till att de står inne vintertid? Såg hästmannen, men kommer inte ihåg någon anledning till det. Tog dom inte hans hästar ifrån honom när han låg inne för vård förresten? Nu dök många frågor upp i huvudet på mig :o

Även om hjärtat blöder för Stig Anders så har jag funderat på detta förut.. Hans hästar står väl i spilta, och fodret verkar vara sådär ibland. Min granne blev av med sin häst som stod i spilta hela vintern delvis bara därför. Man måste fortfarande ta ut djuren varje dag även om dom inte får gå i hage.

Fast skillnaden är att även om toppryttarnas hästar inte går i hage så är dom utanför boxen rätt mkt. Dom rids, promeneras med och går i skrittmaskin. Kanske inte riktigt jämförbart med att stå inne i en spilta (?) hela vintern utan att komma ut alls, eller hur :grin:

Tog dom inte hans hästar ifrån honom när han låg inne för vård förresten? Nu dök många frågor upp i huvudet på mig :o

Han fick väl tillbaka hästarna men de andra djuren (han hade kor och något mer tror jag) tog de ifrån han, har för mig det var så.

Fast vad är det för hästliv? att gå i en skrittmaskin? Går knappast att likna med att ströva fritt. Som dessa hästar får göra åtminstonde halva året.

Ja precis! Han bryr ju sig verkligen, och det finns säkert många som är villiga att hjälpa till!

Djursamlare bryr sig också, det hjälper inte att bara bry sig när djur ska skötas.

Han ska självklart inte få hålla hästar " på gamla tiders vis" bara för han har varit med i TV och de vinklat honom som någon där alla djur har det så himla bra.

Det som verkligen är bra med honom är resurssnålt leverne-djurhållningen var mindre bra.

Kan man inte ta hand om sina djur ska man inte ha djur. Spelar ingen roll om personen i fråga varit med i dokumentärfilmer eller inte.

Kl

Tack o lov

Fattar inte grejen....skitigt, undermålig utrustning o otjänligt foder...både till hästarna och honom själv...

Kan man inte ta hand om sina djur ska man inte ha djur. Spelar ingen roll om personen i fråga varit med i dokumentärfilmer eller inte.

Fast jag tror inte folk blir besvikna av den anledningen att han varit med i tv..

Jag tvivlar på att det hade blivit en snyfthistoria om han inte varit känd från tv. Bara kolla i alla andra trådar om folk med djurförbud som inte varit med i tv, inga snyfthistorier där inte.

Jag har inte sett dokumentären och jag har ingen lust heller. Kan han inte ta hand om sina djur ska han inte ha några.

Fast vad är det för hästliv? att gå i en skrittmaskin? Går knappast att likna med att ströva fritt. Som dessa hästar får göra åtminstonde halva året.

Fast det var väl knappast det saken handlade om. Jag hade nog hellre haft mina hästar i skrittmaskin, ridning och promenader varje dag än att ha dom innestående i en spilta i ett halvår utan att komma ut om det var de alternativen som fanns att välja på, även om dom får komma ut på sommarhalvåret.

Två fel gör inte ett rätt.

Jag tror h*n mer syftade på att de hästarna som inte får gå ut i hagar pga skaderisk också bör få vissa åtgärder ordnade. Inte att "bara för att han gör så får jag" eller "det finns värre så detta är ok"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 365
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens rörelseapparat är fantastisk. Ett exempel är den ytliga böjsenan som genom att lagra energi medverkar till att göra rörelserna...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens rörelseapparat är fantastisk. Ett exempel är den ytliga böjsenan som genom att lagra energi medverkar till att göra rörelserna...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama