Hästköpet närmar sig..

I

isabellus

Vad ska jag tänka på? Jag har hållt på med hästar väldigt mkt, men aldrig ägt nån själv.

Jag ska åka och titta på ett arabsto snart, vad ska jag tänka på då? Förutom det vanliga?

O när det gäller allt praktiskt? Försäkring? Vaccination?

Tacksam för all hjälp!

Sv: Hästköpet närmar sig..

var kritisk och köp inte första bästa. bestäm redan innan att titta på fler hästar, då kan du jämföra dem, titta på positiva och negativa saker om varje och se vad du kan ha överseende med och inte. hovkvalitéen är viktig! "inga hovar ingen häst". munstatus är viktigt! hur ofta krävs tandläkarbesök? tandfickor? vilken typ av bett? (alltså inte det man rider med) formen på rygg o manke, lätt att hitta sadel i framtiden? senaste avmaskning och med vad. trafiksäkerhet, lastning, stå själv i stallet. stammen kan vara intressant, kolla upp på internet. rang i flocken? (om man kan förvänta sig bråk)

skulle jag titta på häst så är drömbesöket att ägaren (eller någon) visar hästen i skritt och trav på asfalt eller annat hårt underlag, rörelser? ojämn gång? vill och se hästen longerad i alla gångarter, där kan man tydligare se hälta plus uppförande. sen vill jag rida hästen i alla gångarter på bana, plus testa på något hinder och gärna en sväng ut i skogen (tex avskrittning efter om man bara provrider en gång?) :) hoppas det var något jag kunde hjälpa till med som du inte redan visste..

plus såklart att jag vill se någon som känner hästen rida, helst först, så att man får se hur hästen går med någon den känner.
gällande försäkringen är det bäst att ta över den befintliga. inte byta! vill du sedan ha ett annat bolag, vänta då kanske ett halvår eller så, annars kan det bli problem om du måste använda försäkringen och hästen är ny, vet inte varför men fick tipset från folksam. :)

och jag vill gärna ha alla tips som minimerar risken för att bli lurad. köpte min nuvarande häst i feb. men blir j*vligt lurad trotts att vi gjorde allt enligt konstens alla regler, slutar troligen med att han blir avlivad om en månad...

ingen annan vill väl heller råka ut för detta så...

Det absolut viktigaste är veterinärbesiktningen som DU (köparen) beställer av en veterinär som DU litar på.

man kan ju be om namnet på förra ägarna och ta kontakt med dem. hör vad de har att säga om sin gamla häst, hur länge de ägde honom och om hästen haft skador m.m. röntga hästen. det jag är rädd för att bli lurad över är kissing spines, lösa benbitar, gamla brott/sprickor som gått obehandlade.. eller behandlade för den delen, finns reservation i försäkringen? vad missar jag? återkommande kotledsinflammationer? mer?
vad tråkigt med din häst! får man fråga vad som hänt?

Hej
Viktigast är veterinärbesiktningen tänkte köraen häst i höstas hon gick fint igenom veterinär besiktningen hos säljaren. Tog hem hästen och gjorde en ny besiktning för att vara säker. hästen var då halt på 3 ben och veterinären misstänkte utslitning. Som tur var var de inom öppet köp tiden 2 veckor så ja kunde lämna tillbaka hästen. Så se till att göra en ordentlig besiktning

vad tråkigt med din häst! får man fråga vad som hänt?

orkar inte gå in på detaljer men köpte en "frisk" häst. men som efter 3 veckor blev halt, och är fortfarande de. vi kollade upp han och har tillsammans med en av sveriges absolut bästa advokater (går nog inte säga namn här) konstaterat att vi blivit jäkligt lurade... halt båda bak pga gammalskada. vi hade kollat allt med försäkringsbolaget, vet. etc innan men då va han så frisk å skadefri så. F*N HELLER att han är! gick oxå igenom bes. UA. men inte så konstigt när han va behandlad månaden innan. nu finns ingen annan utväg än att tabort han eller skicka tillbaka han vilket inte är de lättaste även med proffs advokaten.

hoppas ni hängde med nått så när men ja orkar verkligen inte gå in mer på detaljerna men a hoppas de va okej så här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar