hästköp, tips tack!

I

Itaa

Va iväg på clinic för ett tag sen med min foderhäst å fastnade direkt, western är nått jag vill träna å hålla på med, planerat att köpa häst till våren och skola om mig riktig. Min fråga är dock vad jag ska köpa för häst, klart de beror på vad jag ska hålla på med men till början blir de nog mest pleasure. Men frågan är ska jag köpa en häst som kan mycket som kan lära mig eller ska jag köpa en häst som vi kan lära oss tillsammans?:confused:
Jag kan inte lägga ut hur mkt pengar som helst och har 4 mil till närmsta ridhus vilket gör att de blir mycket träning i skogen och mycket skogsridning...Jag är just nu frälst i tinkerhästar är de någon som har erfarenhet av dom?? de snurrar tankar i huvudet så jag vet varken ut eller in...nån som har nått tips kanske..

Sv: hästköp, tips tack!

Vad roligt! alltid skoj när nya vill börja! :bump:
Tycker du ska skaffa dig en inriden häst som du kan fortsätta utbilda, så ni utvecklas tillsammans. Rasen har inte så stor betydelse för dig, utan försök hitta en individ som du trivs bra med. Att ha en häst som man älskar gör en stor grund till hur det kommer att gå ;)
men de jag har sett på tävlingarna är absolut inget negativt. De hävdar sig bra i "gångartsklasserna" och verkar vara väldigt trevliga att rida, har själv ingen egen erfarenhet av just tinker så de får någon annan ta...

Lycka Till i framtiden! :banana:

ja jag tycker de lutar lite åt nån häst som har blivit lite tränad kasnke och sen utvecklas tillsammans, sen om man rider mycket och blivit duktig så kan mna köpa sig en unghäst och börja om från början med den..men de är lååång väg tills dess!! då kanske man har kommit på något annat man ska prova på:)

ja, absolut. Tycker du är helt inne på rätt väg... men kom ihåg att åka och provrida många hästar så du verkligen blir nöjd med din kommande häst!

om du är sugen på att börja prova, så kvittar det ju vilken sorts häst du har, tkr jag, wras har ju rätt många tävlingar ändå o sen NSBA oxå.
jag har itne direkt ridit western, men varit hobbyryttare som varit "western stuk" på.
min första inridningshäst blev westernhäst o det var en irish cob (typ tinker) o hon var dö go, mkt lättlärd, lung o blev aldrig hispig, dock envis.
hon kommer alltid ha en plats hos mig o hon är en bra representat för rasen

15215653.jpg

riden i 9 månader o hon var för första gången i ett ridhus då o hennes första tävling, o vilken klocka det var då!
o jag har aldrig direkt tränat western har tagit en 5 vckors kurs, men det var mkt jobbandes från marken, så vi körde helt på känsla o vad som fungerade, sen har jag ju rådfrågat många o kollat upp saker, men jag tyckte det fungerade bra.

men om du vill komma lite längre så en färdig Q eller piant o sen kirra tränare...
men annars så är ju tinkrar läckra!

Va roligt med en till frälst! Jag personligen tycker ju att du ska skaffa dig en inriden och bra tränad quarter/paint! :D Men det är för att jag är som jag är:angel:
Låt oss veta hur det går!:D:banana:

jag tror att de kommer att bli på hobby nivå till att börja med, fast är osäker men de känner man juh när man väl kommit igång men är väldigt inne på tinker (älskar juh kraftigare hästar):rofl:

måste bara fråga en sak till, hästen jag har nu är halvblod/paint och ena gången jag tränar tex rollbacks så går de skitbra men nästa gång (kan vara dagen efter eller en rollback efter på samma ridtur) så är de precis som om hon aldrig kunnat, hon fattar ingenting och går bara runt, nån mer som varit ute för sånt eller?? jag aksnek inte gör helhjärtat rätt men om jag gör samma hjälper varje gång å de går skitbra ibland å ibland inte så kan de juh inte bara vara mitt fel eller vad tror ni??

hur kan man skriva kanske så fruktansvärt fel som jag nyss gjorde?? :)

Hej, kul att du har provat på western och fastnat för det.
Jag skaffade min första quarterhäst för snart åtta år sedan. Det har jag aldrig ångrat!!
Såg att du bor i Småland och som nybliven smålänning själv är det alltid roligt att höra att det finns westernfolk (både nya och gamla) här med. Vill du titta närmare på quarterhästar och se olika modeller så är du välkommen på ett besök. Jag har 15st just nu. Bor utanför Vetlanda nu.

åt vilket håll utanför vetlanda bor du?? kunde juh vara kul att titta förbi nån gång..bor inte mer än tre mil därifrån :)

Köp dig en häst som redan kan, som kan lära DIG!
Jag personligen tycker det är en dålig idé att köpa en häst och "lära sig tilsammans" Vad ska ni då göra när hästen inte förstår, och du inte vet vad du skall göra? Visst är det dyrt, men du vinner på det i längden!

men då är det också så att köper man en häst som redan kan allt och man ska försöka lära sig av den, så kommer hästen automatiskt lägga sig på ryttarens nivå och då är man ändå där att man ska lära sig tillsammans...
men att köpa en häst som är bra grundriden och kan en del men inte färdigutbildad tror jag är en mycket bättre lösning. Men det spelar ingen roll vad man köpen för häst så måste man i alla fall träna för någon tränare ibland så att man får lära sig, man kan inte lärs sig själv allt...

jag har tänkt att köpa en om är grundriden så att säga och sen träna, träna, träna!! Tycker de känns dumt att köpa en färdigutb om jag sen inte rider den fullt ut, kan juh inte säga nu som nybörjare *inom detta har ridit i 15 år annars* vilken nivå jag kommer att lägga mig på, och köper jag då en jätteduktig häst och inte rider den rätt eller tilllräckligt så är de väl lite att kasta de i sjön både för mig och hästen...missförstå mig inte nu som att jag skulle köpa en och sen tröttna å bara låta den stå...så menar jag INTE!!

Men man kan också hitta en häst, vilken gör rätt om ryttaren gör rätt.
Hästen blir ju inte sämre bara för att ryttaren inte kan

visst finns det hästar som kan utbilda en ryttare väldigt bra, men hur ska man veta om sin blivande häst är så eller inte... vet att det finns bra många hästar som har blivit betydligt sämre med ryttare som inte ligger på hästens nivå. men när hästen får en duktig ryttare på sig för ett längre tag igen kommer det tillbaka, och åter igen när det mindre erfarna kommer upp på hästen igen går den tillbaka till den sämre hästen också... så därför tror jag att det är ett "säkrare kort" att köpa en ganska utbildad häst som man kan fortsätta utbilda och lära sig tillsammans med.

Itaa: det var inte menat till dig det förra (kl. 19.13) utan till Elanor... du kan se vilken man har svarat till längst upp till höger i meddelandet... :)

Även jag bor ca. 3 mil från Vetlanda. Det är en dryg mil från Landsbro. Stället heter Kallsjö. Det är lättare att nå mig över min mail, första gången jag är ute och skriver på den här sidan....
camilla@threeqranch.com hör av dig om du vill titta förbi.;)

ja jag kommer att höra av mig en dag men de kan ta tid;) men en dag så!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 715
Senast: lizzie
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar