Hästköp -priser ???

Sv: Hästköp -priser ???

jag köpte min 8årige val efter robin z för 100 gått nat 130 med goda resultat och som kan gå mkt högre, utb msv dressyr. det tyckte jag var ett mkt bra pris

*KL*

Jag har också funderat på detta, extremhöga priser!
En kompis till mig ska köpa D-ponny. Hon tittade på en valack, 8 år, gått LC/LC och deb.ft. Snygg men utan stam och ingen utmärkande potesial, en trevlig lättklasskille liksom. Den kostade 45.000? Är det rimligt?

jag själv hade väl inte sålt samma häst för över 35-40' ...

nej jag tycker att det låter vettigt faktist.

Jag sj är kanske på g att köpa en 8-åring(irländare utan stam, men man ser ju irländare utan stam överallt på tävlingsbanorna så) som gått ld-lc på senaste, men startat lb-la med förra ägaren(1 ½ år sen), superokomlicerad vad gäller det mesta, fin teknik och har kap för msv, den skulle dom ha 65' för, men pga akut plats & ryttarbrist + att det är precis innan jul nu så ska dom ha 50' för den.

Det tycker jag är ett superbra kap om hon nu kan gå msv(ska ha upp henne på prov under jul till att börja med).

känns som att stammen inte är riktigt lika viktig på ponnyer som på storhästar? eller är jag ute och cyklar?

nej jag tror du har rätt:)
en häst uppfödd någonstans i nowhere kan aldrig mäta sig med eliten på storhästarna. Kollar man på ponnyeliten så finns det många utan stam som vinner det ena och det andra i dom högre klasserna, även bland SM-ponnyerna finns det väl någon okänd import om jag inte misstar mig(rätta mig om jag har fel).
Det är väl kanske det att i storhäst-aveln är allt mycket mer tävling, pengar och prestige än i ponnyvärlden. Vad jag vet så är det redan från 100 cm-klasser som det är målinriktat avlade halvblods/sporthästar, och inte alls så många "gatukorsningar". Men i de lägre ponnyklasserna så ser man både det ena och det andra.

Men är ddet verkligen så att man kan RÄKNA med att tjäna pengar på att sälja en häst??:confused:
Visst om man gör det proffesionellt men även då får man ju räkna med förluster..

Du kan ju inte räkna in ALLT du bekostat hästen under dess levnadsår för då skulle INGEN ha råd att köpa ngn häst för att en dålig häst kostar ju faktiskt lika mkt som de bra att hlla!!

Detta är faktist mycket intressant, hade en liknande diskussion i stallet innan... tycker verkligen priserna varierar mkt om man sitter och tittar på annons sidorna.. men visst har de blitt högre på senare år..

Men hur mycket höjer tävlingsresultaten priset?! de är rätt mycket va?
Om man tänker sig en halvlod/fullblods valack med godkänd pappa och papprena ok. Säg 6-7 år som är sent tagen och endast är tränad hemma och kanske startad nån clear round på låg höjd bara men är tränad på 110 hemma med kap för mer...

och jämför med samma häst som tävlat 1-110m istället..

Vad blir prisskillnaden här ?

*kl*

Visst ser man mkt överprisade hästar nu.
Köpte min i princip outbildad, kunde verkligen inte mkt, sur och fet dessutom.
Men hoppa kunde hon.
Nu är hon utbildad LA/LA och tävlad med enormt bra resultat i år.
Har fått bud på det dubbla som jag gav för henne.
Alla tyckte att jag var knäpp som valde att köpa en sur ridskoleponny, men nu visar hon vilken stjärnhäst hon är.
Hon har all kapacitet i världen men är svår.
För mig är hon värd alla penga i världen, men för någon annan kanske inte mer än 10 000kr, så rätt pris beror helt på vad köparen är villig att ge.

häst är dyrt.

köpte en femåring förrförra året, då hade han startat en 120.
han är en toppstammad kwpn (heartbreaker, granulit) så vi fick betala ca 200. men det måste jag säga att han har än så länge varit värd vartenda litet öre, en fantastiskt liten herre.

han har gjort allting jag har bett honom om klockrent, lite lätt i framdelen men det får man ju ta med en riktigt bra häst. han har i princip aldrig rört en bom om det suttit en vettigryttare på ryggen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 996
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 495
Senast: lillan1992
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar