Hästköp -priser ???

Sv: Hästköp -priser ???

högkonjunktur? jämför lägenheter - de har också boomat senaste åren.

jag har inte dunderkoll på läget, men jag får också en känsla av att hästarna är bra mycket dyrare nu än för några år sedan. men jag tror knappast att det har att göra med att hästarna generellt blivit bättre - svaret på frågan ligger nog i samhällsekonomin. och där har jag inte heller dunderkoll på läget så jag stoppar här. :)

*kl*
Vad skulle ni anse vara ett mkt bra pris för följande
Valack 12 år 170cm snygg lätt högrest modell med mkt bra hoppstam, sparsamt tävlad tom 130 med placeringar (ingen begränsning i kap där utan hoppar enkelt större också), tävlad LB dressyr med 70%, utbildad högre, byten o dylikt inga problem, pigg och vaken men supersimpel häst att både rida, hantera.

*kl*
Vad skulle ni anse vara ett mkt bra pris för följande
Valack 12 år 170cm snygg lätt högrest modell med mkt bra hoppstam, sparsamt tävlad tom 130 med placeringar (ingen begränsning i kap där utan hoppar enkelt större också), tävlad LB dressyr med 70%, utbildad högre, byten o dylikt inga problem, pigg och vaken men supersimpel häst att både rida, hantera.

150.000 skulle vara ett bra pris tycker jag. Det är ju en valack och han är ju trots allt 12 år.

Hypotetisk fråga:
Vad tror ni att en 10 årig vallack med bra hoppstam som startat 130 med typ en rivning, går stadigt 120 och 125. Trevlig individ, lätthanterad och lättriden skulle kosta?

Vart hittar du dessa ponnyer? En kompis till familjen sålde sin C ponny för 400 000 och då hade den plac i MSV A. Dock på rätt så mycket fel, den var inte startad SM. Hoppade som en gud och tror han var 7 år.
Men vart får du tag på sånna ponnyer? Då kan man ju tjäna en hacka på att köpa och sen sälja. :p

Själv har jag just nu en femåring som vi köpte nästan precis för ett år sedan, har nu tävlat Falsterbo och upp till 130 och vill inte gå närmare in på pris men har fått bud på honom på över 500 000:-

När gick den msv A?? Vad jag vet så har det inte funnits msv A för c-ponny på flera år

*delvis kl*

ja, det tycker jag med eftersom man inte kan använda hästen i "seriös" avel. jag menar inte att hästar med gråa papper är oseriöst, men alla strävar väl efter gröna papper?

det finns väl egentligen ingen uppfödare som köper ett sto till avel som inte kan ge gröna avkommor? de är väl för det första lättare att sälja eller?

jag själv kan inte tänka mig att köpa ett halvblodsto utan gröna papper eftersom att om jag vill avla så ska det gå att sälja också.

sorbe: vad tror du priset på en sådan häst hade hamnat?

Det är väl inte gröna papper man strävar efter i sin avel?? Det är väl prestation som måste gå i första ledet.

Jag bryr mig inte ett dugg om papper om det är en häst som går höga klasser. Då väljer jag den före en annan som går lägre. Se bara på alla Irländare där ingen får gröna papper oavsett hur mycket stam du har med dig från Irland

Jag sålde min shettis för 10.000 nyligen! Har regelbunden kontakt med köparen och hon ångrar sig inte en milimeter :) (även om priset var typ 200% mer än alla andra shettisar på den annonssidan:angel:)

Jaså? I år gick det iaf i MA. Förra året också. Vad dillar du om?

Senast ändrad:

3C - Hoppning Medelsvår A bed. A Kategori C
Ponny SM 2007
SM-kval 2 kat C
36 anmälda, 34 startande
Hoppdomare: Gun Kristoffersson

det säjer du? senast på Sm för en månad sedan så gick iaf SM i MVS A för C-ponny

Jaså? I år gick det iaf i MA. Förra året också. Vad dillar du om?

:angel:

Jadu trodde ju att jag var inne på det riktiga forumet jue :rofl:

Helt insnöad verkar jag vara, får skylla på att pållen är i Helsingborg så jag är lite förvirrad :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 996
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 495
Senast: lillan1992
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar