Hästköp -priser ???

Sv: Hästköp -priser ???

haha jättegulligt ;) tänk då att de var en manlig svensk landslagsryttare från EM som kunde klämma sig ur något sådant gulligt :D haha

priset vill jag inte gå ut med.
Men köpte mitt sto, Killigrews Liostra från Margareta Bäckström för en månad sedan. Hon är 9 år och har segrar t.o.m 130, bästa resultatet man kan hitta för i år är 2:a placering i 130.
Snabbt och väldigt duktigt sto med stort hjärta. Inte tävlad i dressyr. Skulle vara ett bra fölsto.
Köpte henne som läromästare. Inte 100 säker på att hon har kapacitet för högre än 130, då hon känns trygg på den höjden. Tycker att vi köpte henne till ett väldigt bra pris.

Ångrar inte köpet en enda sekund :)

Åhh Liostra! :) Verkligen superfin pålle det! :)

jag köpte min för ca 1 år sedan, han var 10 då. han hade gått 130 som 6åring, sedan blivit såld och gått upp till 120, sedan såldes han igen och tävlades inte så mkt, mest 90-100, var ute o busade i skogen och tränade tornerspel. vi fick han för 20 000, och vi köpte av en privatperson.

just nu tävlar vi 110-120 hopp och mamma tävlar honom lb dressyr :D det var en i samma klubb sälja honom, o då köpte vi honom, för lite kompispris kanse.. sen när vi kollade på internet efter vi köpt honom så fick man typ en ettåring eller en travare för samma peng. så jag har sån tur att jag fick honom:) och jag kommer aldrig att sälja honom;)

Läste lite i tråden (dock ej alla inlägg) och till viss del håller jag med om att priserna är lite för höga emellanåt, men å andra sidan så när det gäller renrasiga halvblod (som exempel) så har man oftast fått lägga ner många, många, många tusenlappar på att föda fram denna häst och ska man då inte ha någon chans att få tillbaka dessa pengar och helst göra vinst så kommer ju ingen vilja föda upp hästar längre.

Håller med dig angående uppfödaren där. Ett halvblodsföl kostar ca 30-35000 innan den kan lämna modern inkl. allt dvs hovslagare, vaccinationer, pass och ev. annat som kan dyka upp på vägen. För varje månad kostar den som unghäst ca 1000-2000, lite beroende på var man har den, så en "rå" 3-åring borde kosta ca 70000:- med lite överslagsräkning, om man nu bara ska få tillbaka de pengar man lagt ut. Är den sedan hanterad och riden så kostar den tiden och ev. en utbildare också... Har hästen sedan någon slags talang för något, jag då stiger priset snabbt.
Föl kan också vara dyra, jag vet ett halvblodsföl som gick för 125.000:- i förra veckan, så ibland kan uppfödaren ha tur att få en riktigt fin avkomma såld för ett bra pris också;)

Kan svara.
Köpte en 2 åring E. Hiphop Ue: Kondor nu i höstas.
Utb: inkörd skodd, sutten på av mig i sommras, sadel och tränsvan, van att stå uppbunden och själv, longerad.
Betalade 12,5 tusen.. :D
Skulle inte köpa eg en till det priset kunde jag inte stå emot

14703933.jpg

Inget fel på henne utan det var lite privata delar som spelade in, därför priset..

*kl*

bara en fråga om lite priser här, om en häst som är 5 år gammal har startat ett flertag felfria rundor på 1,10 m, har en placering i fälttävlan debutant, samt placerat sig i lb dressyr och startad la.
vad är då ett rimligt pris för denna?

OBS! det är ingen annons, men jag vill gärna se vad hoppfolket anser att denna häst kan vara värd då jag som många andra tycker hästpriset har stigit mycket på senaste år. vad tror ni man kan få?

*kl*

bara en fråga om lite priser här, om en häst som är 5 år gammal har startat ett flertag felfria rundor på 1,10 m, har en placering i fälttävlan debutant, samt placerat sig i lb dressyr och startad la.
vad är då ett rimligt pris för denna?

OBS! det är ingen annons, men jag vill gärna se vad hoppfolket anser att denna häst kan vara värd då jag som många andra tycker hästpriset har stigit mycket på senaste år. vad tror ni man kan få?

110.000-130.000 kr kanske? beroende på utv. möjligheter osv.

beror inte priset lite på stammen också och om det är hingst, sto eller valack? har det ingen betydelse alls?

Jo, en hings är ju oftast lite dyrare i pris en en valack, eftersom man kan avla på den senare. Däremot ser jag inga stötte priskillnader mella sto/valack.

Jag kan ju berätta om en häst som jag har tänkt att köpa och vad ni anser vara ett rimligt pris:

Valack, 11 år, Sv. Halvblod, mycket bra hoppstam, aldrig varit halt, placeringar 130, kan göra galoppiruetter, galoppombyten mm., pigg på hinder och lugn och skolbar inom dressyren, MYCKET sparsamt tävlad!

Vad tycker ni att denna häst an kosta? ;)

Diana

men säg att det är ett halvblodssto med icke godkänd stam. jag tycker priset sjunker lite då eftersom avkommorna inte får gröna papper. å det är ju mer eftertraktat än andra färger på papperna.

*delvis kl*

ja, det tycker jag med eftersom man inte kan använda hästen i "seriös" avel. jag menar inte att hästar med gråa papper är oseriöst, men alla strävar väl efter gröna papper?

det finns väl egentligen ingen uppfödare som köper ett sto till avel som inte kan ge gröna avkommor? de är väl för det första lättare att sälja eller?

jag själv kan inte tänka mig att köpa ett halvblodsto utan gröna papper eftersom att om jag vill avla så ska det gå att sälja också.

sorbe: vad tror du priset på en sådan häst hade hamnat?

Varför är den 11 och sparsamt tävlad? har den startat dressyr? Jag tycker att en sån häst är värd ca 150 000.

Den har varit deras "andra" häst... Familjen har nästan 20 hästar, så detta är inte deras absoluta topphäst, därför är den inte tävlad mycket! ;)

Diana

Jag köpte min 2 åring e: Rambo, mamman är helsyster till Magini för 25000 + moms. Jag kunde aldrig ha hittat en bättre häst, även om jag letat i 100000 kr klassen, han har verkligen allt. Den som letar efter nått gått får leta länge, jag letade nästan i ett år innan jag hittade den rätta.
Jag letade efter ett halvblod, och många är trasiga redan vid 5-6 ålder, är det normalt? Jag tyckte det var oerhört svårt att leta häst. Så jag gjorde världens grej. Köpte honom osedd av uppfödaren i Ystad, fick referenser av en tjej i Katrineholm som köpt hästar av honom i 15 år, fick även nummret till rolf-göran bengtsson :p men jag vågade aldrig ringa. De lönade sig verkligen för jag är mer än nöjd med min grabb efter bara 3 månader tillsammans.

jag har precis köpt en d ponny för 3 v sen, hon är 6 och har nollat flera LA, hon har potential, köpte henne för 110 000, målet är sm om 2 år (: och globen nästnästa vinter, ponnyn hoppar nu banor på 1,30 och enstaka hinder på 1,40 utan problem, tyckte att pengarna var lagom för en så pass fin häst :)

*kl*

Hur mycket skulle ni ge för ett 8-årigt(-99:a) irländskt D-ponnysto utan stam som tävlat LD-LC på senaste året och med tidigare ägare startat LB-LA med ok resultat(av elitponny-ryttare inför försäljning), och hemma bana på 130 och enkelhinder på 140, lättriden ?

Eftersom den bara gått LD-LC så inte mycket alls. Kanske 40. Eller jag skulle inte ge ens det, men det är väl vad man kan få.
Sen att du skriver att den startat högre med en elit-ponny ryttare får den ju att verka svår, för varför går den inte på samma nivå nu?
Och sen att den hoppar 140 hemma säger ju inte mycket, det gör min häst hur lätt som helst men han är ändå inget speciellt.

Då menade jag alltså att det gjort en start i vardera(lb-la) bara för att få ett kvitto på att den tävlat dem klasserna inför försäljning och då kanske man inte kan förvänta sig vinst/placering precis, och hoppad banor på 130 hemma(som sex-sjuåring).
hästen är f.ö. mkt lättreglerad och sköter mkt själv inom hoppningen och gör allt för att inte riva.
Jag antar att jag kanske uttryckte mig lite klumpigt i förra inlägget:p.
Behöver jag säga att det är en ponny vi ev. tänkt köpa:D.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 996
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 495
Senast: lillan1992
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar