Sv: Hästköp -priser ???
*KL*
Jag skrev ju en tråd om det med hästprisern för ett tag sen när jag letade häst. Att 'plötsligt' på bara ett år så var det tooomt som i graven i 'billiga' prisklassen, där fanns nu bara trasigt eller ur gammalt. Medan det för ett år sen fanns en hel del objekt. Men de som få låg i BILLIGT klassen (fbl från banan, äldre hästar etc) var nu uppe i minst 40, dvs 20 K+.
Så visst har priserna stigit, och jag säger inte att inte alla hästar är värda minst XX K. Samtidigt med tanke på hur länge man kan se de där 40 - 60 K hästarna, som är inridna men inte mer, tämligen hyfsad stam, och även i annonsen beskrivs som ganska 'mediokra' (tyå 'en framtida bästa kompis för dig som vill träna och tävla lättare klasser') så undrar jag ju om de verkligen finns en marknad för dem för det priset. För oavsett om de egentligen är värda det, så måste ju köparna vara villiga att/kunna betala det. Vilket jag undrar hur det är med
Mina pållar torde vara ganska ointressanta i prisjämförelsehänseende, då samtliga varit väldigt billiga (dyrast var en halvblodsåring, för sex år sen, som kostade 30 000 kr). Jag har dock aldrig köpt en 'fix och färdig' häst, vilket ju håller ner pris, dessutom köper jag rätt ofta 'projekt' och gör jobbet själv (exkl hblåringen då, men hon var ju ändå åring, hade inte haft råd med henne som treåring t ex)