Hästköp -priser ???

Sv: Hästköp -priser ???

Jo, och när jag tittade på d ponnys...alltså hästar som gick för 40 000 för två år sedan kostar idag 80 000 och uppåt

Ska man få tag på en bra C-ponny som hoppar de högsta klasserna får man betala från 50 000 och uppåt ,om det inte är en ganska gammal ponny och det är väl O.K.

Vart hittar du c-ponnyer som går Msv B och Msv A med bra resultat för 50 000 kr?

En kompis sålde sin c-ponny för 190 000 kr. Då stod det flera på kö och ville provrida, men de första som kom och tittade köpte den.

Den har inte gått sm och är inte särskilt känd, bara oerhört stabil i msv klass, snygg att titta på och oerhört trevlig att hantera.

Så ska du betala 50 000 för en så bra häst så får du antagligen bara ena halvan.

Tycker oftast man får vad man betalar för...

*knapplån*

Det är tur att priserna börjar gå upp lite.
När man säljer en häst får man ta hänsyn till stam, vad den presterat, hur utvecklingsbar den är. Tar man ett fantasipris när man annonserar så får man nog inte så många svar.

Frågan är vad TS anser är ett fantasipris? Jag anser till exempel att en utvecklingsbar, riden treåring inte ska kosta under 70.000.
Som fyraåring, om den startat några mindre tävlingar hopp o/e dressyr, ska den inte kosta under 100.000.
En femåring med bra stam, placerad i LA, ska inte kosta under 150.

Jag själv har köpt en sexåring som bara tävlat lättare klasser i dressyr i Tyskland, men med ENORM kapacitet (kände jag första gången jag satt upp) för nästan 300. Och det är jag skitnöjd med.
Förvaltar jag den hästen väl så är det inga problem att dubbla pengarna. Men då är den lite utöver det vanliga.

Fast frågade ni mig för några år sedan så hade jag aldrig köpt en häst över 50 tusen. Nu har jag lärt mig att man oftast får vad man betalar för.

Sen kan man ju diskutera huruvida "vanliga" ryttare behöver den där svårklasshästen. Men det är kanske en annan diskussion...

/Malin

min 4,5 åring köpte jag som 2,5 åring för 42:000 kr.

Nu efter lyckat 3-årstest med 9-9 i hoppningen och hoppdiplom samt bra omdöme på riksutställning samt 4-års kvalité och hoppstam med avelsvärde. Så har jag fått bud på 300:000. Dock är hon inte till salu.

Dagens hästar kosstar, sen tycker jag vissa är värda det andra inte.

Tror att det lätt blir lite "fantasipriser" just nu inom hästvärlden. Folk tror att de kan ta ut hur mycket som helst för sin häst. Själv tyckte jag att vi gjorde ett kap när vi köpte min pålle, visserligen för sex år sedan, men redan då var många hästar väldigt dyra. Har en holländsk imp med superstam, som hade gått 130 klasser avd B när vi köpte henne av en av sveriges elitryttare.

Tror att vissa handelsstall som är lite "poppis" lätt kan ta ut överpriser på hästarna:angel:det är min erfarenhet iaf.

som en komenar jag fick av en av mina gamla tränare när vi skulle hem till en av sveriges bästa ryttare & han har ett väldigt känt "försäljnings stall"

" Altså bara hästen satt sin hov på hans gård så kostar den det dubbla en vad den är värd bara för att han har den"

Detta tror jag stämmer lite faktiskt... dock hittade jag min stjärna :D

Jo men det är antagligen så, bara den står hos nån duktig känd, ryttare. Samma häst skulle säkert vara tusenlappar billigare om den stod hos nån annan sas :D

haha jaaaa........ fast det kändes ju som att en sådan ryttare/säljare inte försöker "lura på en något". (va på 2 sådanna ställen) de va shyssta och ärliga. Som privatpersoner inte alltid är.

priset vill jag inte gå ut med.
Men köpte mitt sto, Killigrews Liostra från Margareta Bäckström för en månad sedan. Hon är 9 år och har segrar t.o.m 130, bästa resultatet man kan hitta för i år är 2:a placering i 130.
Snabbt och väldigt duktigt sto med stort hjärta. Inte tävlad i dressyr. Skulle vara ett bra fölsto.
Köpte henne som läromästare. Inte 100 säker på att hon har kapacitet för högre än 130, då hon känns trygg på den höjden. Tycker att vi köpte henne till ett väldigt bra pris.

Ångrar inte köpet en enda sekund :)

*KL*

Jag skrev ju en tråd om det med hästprisern för ett tag sen när jag letade häst. Att 'plötsligt' på bara ett år så var det tooomt som i graven i 'billiga' prisklassen, där fanns nu bara trasigt eller ur gammalt. Medan det för ett år sen fanns en hel del objekt. Men de som få låg i BILLIGT klassen (fbl från banan, äldre hästar etc) var nu uppe i minst 40, dvs 20 K+.

Så visst har priserna stigit, och jag säger inte att inte alla hästar är värda minst XX K. Samtidigt med tanke på hur länge man kan se de där 40 - 60 K hästarna, som är inridna men inte mer, tämligen hyfsad stam, och även i annonsen beskrivs som ganska 'mediokra' (tyå 'en framtida bästa kompis för dig som vill träna och tävla lättare klasser') så undrar jag ju om de verkligen finns en marknad för dem för det priset. För oavsett om de egentligen är värda det, så måste ju köparna vara villiga att/kunna betala det. Vilket jag undrar hur det är med

Mina pållar torde vara ganska ointressanta i prisjämförelsehänseende, då samtliga varit väldigt billiga (dyrast var en halvblodsåring, för sex år sen, som kostade 30 000 kr). Jag har dock aldrig köpt en 'fix och färdig' häst, vilket ju håller ner pris, dessutom köper jag rätt ofta 'projekt' och gör jobbet själv (exkl hblåringen då, men hon var ju ändå åring, hade inte haft råd med henne som treåring t ex)

stämmer så sant så sant, men hittade också min stjärna hos en känd ryttare som enbart sålde då hon var för liten för honom,så gjorde ett "fynd":D

Håller med dig där jag köpte min unghäst utav en mycket känd häshandlare och ryttare och jag tror det gjorde en del på priset faktiskt

Mitt sto kostade 45 och då fick jag även komplett utrustning. Hon är 10 årigt hbl. Går lätta klasser hopp o dressyr. Ingen stam

Ska man få tag på en bra C-ponny som hoppar de högsta klasserna får man betala från 50 000 och uppåt ,om det inte är en ganska gammal ponny och det är väl O.K

Vart hittar du dessa ponnyer? En kompis till familjen sålde sin C ponny för 400 000 och då hade den plac i MSV A. Dock på rätt så mycket fel, den var inte startad SM. Hoppade som en gud och tror han var 7 år.
Men vart får du tag på sånna ponnyer? Då kan man ju tjäna en hacka på att köpa och sen sälja. :p

Själv har jag just nu en femåring som vi köpte nästan precis för ett år sedan, har nu tävlat Falsterbo och upp till 130 och vill inte gå närmare in på pris men har fått bud på honom på över 500 000:-

Tja,vi köpte själva en mycket bra C-ponny för 55 000 i våras.Han har gått MSV B med resultat.Det var nog i och för sej ett mycket bra pris.
Det gäller bara att leta och veta vad man ska leta efter.Sedan skrev jag från 50 000.......
I helgen var vi lååångt bort och hämtade en ponny som var 17 och har gått MSV A,med placeringar.Han var i ganska dåligt skick ,men ser redan bättre ut efter rejäl klippning(en skottkärra full)och tillfixade hovar.
Vi planerar att ha honom i full kondition till våren.Priset var hälften av vår förra ponny....

Sen vad gäller priser ska man inte glömma att det alltid finns säljare som inte riktigt har koll på marknaden med, och att man därigenom kan göra klipp.

Om jag gör som planerat, och säljer Lillen sen som inriden när han gått treårs och kvalitets och så, så skulle jag inte 'höra med de som kan mer' om priser, är risken stor att jag skulle vara en sån säljare. Dvs slumpat bort en kvalitetesponny för inga pengar alls, fast JAG i min okunnighet om vad de kostar egentligen, tycker jag fått bra betalt. Och i sådana lägen kan man ju göra ordentliga klipp.

stämmer så sant så sant, men hittade också min stjärna hos en känd ryttare som enbart sålde då hon var för liten för honom,så gjorde ett "fynd":D

de som jag köpte min häst av visste inte ens varför de skulle sälja honom ? haha :D

En klockren kommentar från en av dem då (om en 4 åring jag provade) : Altså jag vill ha 500 000 för den. Den är absolt inte värd det just nu men den kommer bli. (den var verkligen jättefin dock lite bitchig :D )

Jo men precis! Där jag köpte min häst var det super, människorna kan sin sak och är ärliga om alla hästar. Passar det inte kommer de ju bara ut med en ny häst.. Betalar några lappar extra om det ska vara så. :)

Sen så kommer vi tex få byta ut hästen sen om vi vill ha nåt lite bättre sen, då letar de fram nån ny och säljer hästen. Har de inget hemma finns det möjlighet att åka med dem ner till tyskland bla och leta runt! :D

Läste lite i tråden (dock ej alla inlägg) och till viss del håller jag med om att priserna är lite för höga emellanåt, men å andra sidan så när det gäller renrasiga halvblod (som exempel) så har man oftast fått lägga ner många, många, många tusenlappar på att föda fram denna häst och ska man då inte ha någon chans att få tillbaka dessa pengar och helst göra vinst så kommer ju ingen vilja föda upp hästar längre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 996
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 495
Senast: lillan1992
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025