Hästköp -priser ???

I

imelda

Ni som köpt häst nyligen, berätta gärna lite om er häst, tävl resultat, ambitioner mm, bilder, och hur mkt ni fick betala. Köpte ni privat el genom en förmedlare el direkt i från uppfödaren?
Har inte köpt in en häst på många år, då jag föder upp hbl själv för husbehov.

Nu börjar jag dock bli sugen på att köpa en trevlig hopphäst 3-5 år, men blir smått "chockad" över prissättningen i annonserna... och har man följt annonser både på nätet o i ridsport under en tid ser man att många hästar återkommer gång på gång. Har det blivit en trend att sätta ut fantasi priser? eller räknar man med en viss prutmån?

Själv känner jag mig inte så intresserad av att betala tex 80.000 för en 3,5 åring som fått klass III på 3 årstestet för att nämna ett ex. ur annonsdjungeln...

Sv: Hästköp -priser ???

altså några prissummor eller så vill jag inte gå in på...

men jag har presis köpt en 5 åring som inte alls gjort mkt men kostade ganska mkt pga stam, potential och så.

men jag tycker generellt att hästarna är dyrare nu en vad de va för några år sedan.

Men många sätter överpris på sina hästar just nu och det drar ju upp priserna på alla hästar.

Oj, det verkar vara ett känsligt ämne detta (många som läst men bara en som svarat... )visst jag kan förstå att man kanske inte vill gå ut med exakt vad man gett för sin häst, särskilt om man är känd här på buke ;)

Kanske vi kan disskutera frågeställningen på en mer generell nivå i stället?

Men många sätter överpris på sina hästar just nu och det drar ju upp priserna på alla hästar.

Frågan är ju hur många av dem som blir sålda... och för vilket pris.
Det kostar ju att stå med osålda hästar också.

Har en kompis som nyligen köpt en häst där de gick ut med priset 130 000:- som hon fick ner till halva summan. Hästen har stor potential, bra avelsvärde, välstammad, men var mkt dåligt grundutbildad och några år efter sin åldersgrupp.

tror många har överpris men vem vill inte ha en miljon för sin älskling men denna som ex då
5 åring gått 110 hoppning LA dressyr snäll på alla vis dock kanske ingen stjärna i hoppningen utan mer åt dressyr 75 är inte det ok för en sådan häst? OBS ingen annons bara exempel :D

Precis en sån sak som "några år efter sin åldersgrupp" gör att hästen blir mycket billigare.

En 3-åring som gjort skitbra resultat på 3-års är DYR.

En 4-åring som gjort bra resultat på kvalitén el champ är DYR.

En 5-åring som gått Falsterbo/Breeders är DYR.

osv.

Hittar du dock en 6-åring som gjorde ett superbra 3-årstest men som sen inte gjort så mycket mer blir den självklart billigare.

En välstammad 5-åring som går 1,10 och LA-dressyr tycker jag 75' är rätt billigt för om den är välstammad och frisk.

Jag sålde en 4-åring för 135 000 för nåt årsedan, men det var han värd och han var såld en dag efter att jag satte ut annonsen.

Tyvärr är det både svårt att sälja och köpa häst idag. Det finns så oerhört mycket dåliga hästar utbildade av dåliga ryttare som tror att de är lika bra som de bra hästarna utbildade av meriterade ryttare.

Jag har också funderat på det här. ÄR det så mycket häst i sverige som är så pass bra att de befogar ett pris på 100 tkr och uppåt? Jag tycker det verkar som att hästarna som förr kostade mellan 60-70 tkr kostar idag mellan 100-150 tkr, men de riktigt billiga hästarna är fortfarande billiga. "Mellanskiktet" där vi vanliga dödliga har råd att köpa häst är borta eller har iaf radikalt minskat. Att idag köpa en häst som gått LA/LA och är 8-10 år får man, enl annonser, punga ut med över 100 tkr.

Jag ska sälja min häst nu och vet väl ungfär vad jag kan ta för henne, och det är inte jättehöga summor pga att hon inte har några jättemeriter från tävlingsbanan då hon haft fel pilot helt enkelt. Men tittar man på annonser så ligger hästar i hennes "kategori" 15-30 tkr högre än mitt annonspris kommer att vara......

//Alice

Allt är ju en fråga om vad man värderar.
En 3-5 åring har ju en gång legat som foster i 11 månader, (hingsthållaren har ju ett pris) där mamman har fått kvalitetsfoder för att må bra. Sedan om allt går bra får man ett friskt föl, som ska vara med sin mamma ca 9 månader, även där bra foder (se högre kg-pris).

Sedan förhoppningsvis sker inga skador som förorsakar veterinär ( som i min mening tar hutlöst betalt för en vanlig undersökning, gäller även hundar o katter), även om hästen är försäkrad har ju försäkringsbolagen sett till att dom inte behöver punga ut med pengar, då man har självrisk.

Sen ska hästen helst visas o ridas in professionellt.

Och även ha tävlat lite med resultat.

Ser man det så så är ett pris runt 100.000 helt rimligt.

De hästar som kostar under är ju givetvis en förlust.

Du skriver att du föder upp till husbehov. Säljer inte du dina uppfödningar?

Du borde ju veta vad det kostar ( eller räknar du inte din arbetsinsats)

Men 100 000 är väl ändå att ta i bara för att en häst gått ett par småtävlingar? Har den en enorm kapacitet så är det ju en sak men det finns ju många medelmåttiga hästar och de går absolut inte på 100 000 bara för att de varit ute o visat sig ett par gånger, det spelar ingen roll vilket foder du använt. Det är marknaden som sätter priset - som väl är.

. Det är marknaden som sätter priset - som väl är.

Det är ju det Imelad upptäckt. Att en välstammad väluppfödd normalt utbildad svensk häst är dyr. För det är dyrt att ta fram dem!

Sen är ju problemet att även de lite sämre därmed också blir dyrare, men de blir svårare att sälja, finns kvar längre på annons och sen kanske priset sänks!

du får väl pruta som bara den då. går inte säljaren med på det får du väl leta vidare.

[QUOTE
Du skriver att du föder upp till husbehov. Säljer inte du dina uppfödningar?

Du borde ju veta vad det kostar ( eller räknar du inte din arbetsinsats)[/QUOTE]

Nej, jag föder inte upp för att sälja utan endast för eget behov, och självklart vet jag mkt väl vad det kostar ... men fråga handlar inte om det utan hur marknaden ser ut.

Oj, det verkar vara ett känsligt ämne detta (många som läst men bara en som svarat... )visst jag kan förstå att man kanske inte vill gå ut med exakt vad man gett för sin häst, särskilt om man är känd här på buke ;)

Kanske vi kan disskutera frågeställningen på en mer generell nivå i stället?

Jag kan vara på pris och vad jag fick för det....

Minishettisen fick jag gratis....Då var han en ohanterad hingst på 1 år. Idag nykastrerad 5 åring. Ingen stam eller pass då.

New Foresten var en gåva från en vän som jag har hjälp mycket med hästar. Då: Nyfött sto. Idag: 1,5 år gammal e:Fredriksbergs Dizney ue: Rodlease Dancing Gold.

Kallblodet:Betalade 1000:- Då: 6 månaders hingst utan stam och pass. Idag: 8 år utbildad LA dressyr. Startad LB.

kallblodet och shettisen=)
16333639.jpg

kallblodet och NF-ponnyn
16333605.jpg

Jag har varit tvungen att sälja en av mina hästar nu. Unghäst. Kanonstam och visat "framfötterna" och stor mognad redan nu. Såldes för strax över 80 000, och han har inte direkt hunnit visa några garantier bara god potential. Dem som köpte honom tyckte att det var bra pris och alla parter var nöjda.

Har köpt et 5-årigt sto efter Quite Easy. Hon har gått 1,20-banor med 8 fel, rivningar. Ligger ett år efter i utbildningen p g a skadad ryttare. Har god kapacitet både vad det gäller gång och inställning till hoppning. Men något som för oss är väldigt viktigt är tempramentet. Hon är väldigt trevlig att hålla på med. Har varit ute på unghästhoppningar och hon är helt cool och hoppar allt.
Vi betalade 95 000 med lite prutning och de flesta tycker att det var ganska "billigt" och att vi gjort en bra affär. Det tycker vi också, vi trivs med hästen även om hon kanske inte kommer att hoppa grand prix. Hon har ju även bra avelsvärde om man vill ta föl.

Jag köpte min 5 åring som är efter Cardento - Cortez som 4 åring och då var hon startat 90, 1m. Vill inte skriva ut priset här men de var över normaltpris skulle jag tro men vad gör man inte när man hittar en stjärna:)

Idag är hon som sagt 5 år och hon har gått både breeders och Falsterbo

Hästar ligger generellt 40.000 kr högre nu än för två år sen. :crazy:

Kan faktiskt säga att jag håller med om det, i viss utsräckning.

Om man vill ha en häst utbildad la/la idag går man ju räkna med att betala ca 100 000kr (örutsatt att den är mellan kanske 8 och 12 år gammal) plus/minus något tiotal tusen beroende på olika faktorer som stam, ålder, temperament osv.

Och jag kommer ihåg att när jag tittade i annonser efter sådana hästar för några år sen (kanske 2-3 år sedan) var det inte ovanligt att hästar som tillhörde den "kategorin" gick för mellan 50 000kr och 65 000 kr. Ibland till och med ner emot 40 000 kr.

Tyckerdet är lite synd då alternativen för oss "dödliga" som blir kvar är antingen ett mycket osäkert kort i en totalt outbildad häst med förhoppningsvis okej stam eller att vi får ruinera oss själva och köpa en häst vi för ett litet antal år sedan kunde ha köpt utan att det var något större större problem. :(

Hästar som kostar 120.000 kr idag är precis samma som kostade 80.000 kr för två år sen. :crazy:

Jag har noja på att läsa hästannonser och har också reagerat på den ibland konstiga prissättningen.
Vi håller på med hopponnyer hemma så därför kollar jag mest på sånt.
Ska man få tag på en bra C-ponny som hoppar de högsta klasserna får man betala från 50 000 och uppåt ,om det inte är en ganska gammal ponny och det är väl O.K.
Men har sett att vissa kräver mellan 80 000 och 100 000 för en ponny som knappt gått Lätt B .Det är ju så lätt att kolla enskilda tävlingsresultat och ranking numera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 996
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 495
Senast: lillan1992
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar