Hästköp och ekonomi

Jag undrar en sak:
Om du nu inte vill tävla annat än svår klass på dina svårklasshästar, något som jag faktiskt kan förstå, kan du inte ändå tänka dig att tävla lätt klass med andra lättklasshästar om du nu inte skulle ha råd att tävla svår klass?

Jo men snälla människa det är väl ändå det jag har sagt hela tiden :confused: Var har du någonsin fått något annat ifrån :confused:

Hon kommer förmodligen aldrig komma längre än till lätt klass för hon har inte den talangen, hennes talang ligger mer åt dressyrhållet så på henne promenadrider jag bara och rider lätt dressyr.

Denna hästen kommer jag aldrig tävla annat än lätt klass på.

Men större delen av året mår han bra, men han hinner oftast inte komma till någon större tävlingskondition utan tävlar bara i lätt klasser.

Inte denna heller.

Sedan har jag ridit andra hästar i lätt klass och i debutant klass för andra ryttare.

Jag vill inte rida lätt klass på svårklasshästarna är det enda jag har sagt, hur många gånger skall jag behöva upprepa det :confused:

Jag föreslår att du läser hela tråden innan du kommer med dina förutfattade meningar, då kommer du oxå upptäcka att det inte alls handlar om det ämnet du tror.

Det tycker inte jag.

Detta talar nämligen emot.

Citat Fio "Nej jag vill inte ha häst och inte tävla svår klass, antingen tävlar jag eller så tävlar jag INTE."

Det tolkar jag, fortfarande, som att lätt klass tävling inte räcker. Utan att hon inte vill ha hästar alls om hon inte får tävla på svårklassnivå. Hur tolkar du det?

Var har du någonsin fått något annat ifrån
Se svaret till Snuffsan.

Jag tolkade det som att du inte ville ha hästar alls om du inte fick tävla på svårklassnivå. Och att de andra hästarna liksom hängde med på slängen. Inte som att du kunde nöja dig med att ha bara lättklasshästarna om ekonomin blev skral. Utan då skulle strunta helt i hästar över huvud taget.

En svårklasshäst borde ju vara mycket värdefull och kunna inbringa många pengar på "marknaden" och därmed försörja lättklasshästarna i flera år?

Som jag sagt flera hundra gånger tidigare, då har du tolkat det fel.
Det svaret kom fortfarande ifrån att du bad mig lägga ner svårklasstävlandet om jag inte hade råd. OCh NEJ lätt klass räcker fortfarande inte med SVÅR klasshästarna.

Vilka ord i den meningen är det du inte förstår??????

OCh varför tolkar du det fortfarande på ditt eget vis när du i samma anda förstår att jag inte vill tävla lätt klass med svårklasshästarna :confused:

Alltså, kan jag sammanfatta det så här?

Du skulle ha kvar dina lättklasshästar och tävla lätt klass med dem även om du inte hade råd att tävla svår klass?
Och att du skulle behålla dina lättklasshästar även om ekonomin skulle göra att du var tvungen att sälja svårklasshästarna?

Hur många hästar har du egentligen?

OCh skall vi tala ekonomi så skall man nog sälja alla hästarna.
Nej jag vill inte ha hästar och inte tävla svår klass , antingen tävlar jag eller så tävlar jag inte.
Jag skulle ha svårt att gå ner och tävla i lätt klass (med svårklasshästarna) för att det skulle bli billigare, det skulle bara kännas patetiskt :crazy:

Här är citatet i sin helhet , du plockar ju bara ut vissa dmeningar i sammanhanget som passar ditt sätt att se på saken.

Detta är svaret på din fråga om lägga ner svårklasstävlandet om man inte har råd.

För att förtydliga ännu mer som jag även skrivit tidigare så borde jag ha fortsatt meningen efter eller så tävlar jag inte utan då rider jag bara hemma...

Alltså, kan jag sammanfatta det så här?

Du skulle ha kvar dina lättklasshästar och tävla lätt klass med dem även om du inte hade råd att tävla svår klass?

Ja varför skulle jag inte ha det??
Och att du skulle behålla dina lättklasshästar även om ekonomin skulle göra att du var tvungen att sälja svårklasshästarna?

Ja varför skulle jag inte ha det??

Hur många hästar har du egentligen?

4 st.

du plockar ju bara ut vissa dmeningar i sammanhanget som passar ditt sätt att se på saken.
Nej, inte alls. Jag bara läser vad du skriver. Det som du tänker runt omkring det kan jag ju inte läsa. Jag ser inte på saken på något särskilt sätt alls, jag bara undrade om du verkligen menade vad du skrev. Och det gjorde du tydligen inte.

Nej jag vill inte ha hästar och inte tävla svår klass ,
Det här betyder fortfarande att du inte vill ha hästar _alls_ om du inte tävlar svår klass. Men nu så var det ju inte så. Och det tycker jag är bra att få fram.

Men hur svårt är det att förstå att den meningen fortsätter :confused:
Jag har vid senare tillfälle även förtydligat den meningen för att du inte förstod.

Jaja du ser ju bara vad du vill se och även om man förklarat I-N-G-Å-E-N-D-E så kan du aldrig bortse från den meningen fastän den fortsätter och fastän man vidareutvecklat betydelsen :confused:

Det handlade inte om tävlandet, det handlade om EKONOMIN - vad gör man i en kris-situation då det krävs mer pengar än man har för att sin häst ska må bra.

Har man så ont om pengar ska man INTE ha häst eller ngt djur för den delen!
Djur (spec. hästar) kostar pengar och detta MÅSTE man vara medveten om när man släpper in dem i sitt liv!

Så hästen skulle inte må bra av att inte få tävla då?
Eller av att inte ha ridhus?
Eller skulle hästen må dåligt av att man lyckades hålla den för 650:-/månad i stället för 4000:-?
Känna sig mindervärdig kanske, om den inte bor fint och har rätt mode-sadel?

Men VAR läste du att hon skrev det??? Tycker du inte att du drar väldigt konstiga slutsatser nu?

Och mode-sadel? Vem väljer sadel efter mode? Sadel köper man efter användningsområde och hästrygg.

Vem väljer sadel efter mode?
Alldeles för många. Särskilt i Islandshästvärlden. Men jag har sett det i Dressyrvärlden också. Varför tror du annars att sadlarna får sina namn efter kända ryttare och hästar?

Sadel köper man efter användningsområde och hästrygg.
Man kunde ju önska att det var så. Tyvärr så gäller det bara bland de riktigt erfarna.

Appropå Fio och hästarna så uppfattade jag det på exakt samma sätt som Inte_Ung (helt på egen hand). Men jag tror att jag förstår varför :)

Och det man inte förstår vill man ju gärna ha förklarat?

Och jo, tyvärr så går det ju mode i alla hästprylar :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor